Bra "snabbmat" ?
Är inne på min första dag med LCHF men min största oro är mitt jobb, jag arbetar helg(kvälls pass) på en pizzeria & Restaurang och äter alltid där för vem orka komma hem halv 11 på kvällen & laga mat :/ men nu är min fråga vad fasiken ska man äta nu då ?
Det som finns att välja på är
Kebabkött (karre), Pizza skinka, Köttfärssås, bacon, Salami, kycklingfilé, tonfisk i olja, räkor, ägg, massa olika oster så klart - gouda ost, mozzarella ost, fetaost & gonrgonzol, grädde, kryddsmör, bea, vitlökssås..
Grönsaker - Svamp, lök, grön paprika, isberg, rucola, gurka, feferoni, oliver, kronärtskocka, sparris typ
Beasås på såsbas är det big no eller ? ingen aning om vad såsbas innehåller
Men vad fasiken ska man komponera ihopa tycker det här är jätte svårt så ni får gärna va snälla att hjälpa mig skriva lite goda förslag :)
Såsbas är generellt baserad på skitolja med dåliga tillsatser i. Hur illa det är beror på sort (läs på förpackningen) - men man får också tänka att de färdiga att köpa bearnaisesåserna inte heller innehåller smör utan olja… inte så bra. Kika på förpackningen och bestäm om du kan acceptera ingredienserna.
När det gäller kryddsmör är det oftast margarin då är det inte så bra, men skulle det mot förmodan vara gjort på riktigt smör är det naturligtvis bra.
Annars plocka ihop dig en matig sallad. Tänk på att det är ganska mycket tillsatser i de flesta sådana billiga charcuterier medans t ex räkor och ägg och ost (kolla att det är riktigt ost och inte någon riven "pizzamix") är renare.
Tonfisk i olja ligger nästan alltid i "dålig" olja - om det är ett bättre eller sämre val än skinkan och baconen och salamin och kyckligen beror på hur mycket tillsatser det är den specifika sorten.
Vitlökssåsen har ofta mycket socker i - men det får man också kolla per sort.
Så helt generellt vad som är bäst val beror helt enkelt på vad för sorter mer specifikt som finns där. Men jag skulle definitivt göra en sallad :)
Okej ska ta en titt på dunken när jag kommer dit i helgen ..
kryddsmöret är färdig köpta sånna rulla som tex finns på ica får ta en titt på dom oxå.
Vi har bara riktigt ost som vi river själv, det är gouda 28 %.
Och i vår vitlök har vi inget socker bara majonäs, a-fil, vitlök, lite gurka & örter i annat fall får jag göra en bytta med dressing hemma och använda & skippa deras för jag vet inte hur det är med a-fil om det är för mkt kh eller så
Älskar sallad & äter för det mesta alltid kyckling sallad med isberg, rucola, rödlök, feferoni, oliver & fetaost mums :P
Nog är tonfisken bättre än kemikaliespäckad billiga låtsasskinka, även om de ligger i fel sorts olja. Man kan ju låta det mesta av oljan vara.
Annars håller jag med i ovanstående.
Tycker det låter som ett bra utbud. Själv skulle jag plocka ihop ägg, ost, möjligen kebabkött om det inte innehåller glutamat, räkor är ju mums, bacon och kyckling likaså. Grönsakerna - käka på. Möjligen lite försiktig med tomater, inte så mycket av dem.
Jag blir hungrig - gott! 
Undvik bröd, strips och ev. såser/dressingar.. som brukar vara söta eller fel sorts olja och kemikalier.
Har ni riktigt smör i kryddsmöret är det ju jättebra! Annars ät majonnäs eller kanske det finns nån majonnäsbaserad dressing, det borde vara bättre. Eller köp en egen bra majjo att ha på jobbet.

En kkebabtallrik utan strips tycker jag är en bra måltid som jag brukar köpa om jag ska äta på ett liknande ställe.
Om oljan i beasåsen är rapsolja är det ingen dålig olja men givetvis är smör att föredra. Den som jobbar i köket måste ju kunna ta reda på om kryddsmöret är smör eller margarin. I affären ska kryddsmöret vara baserat på smör annars är det ju felaktig marknadsföring.
#4 Kebabköttet innehåller ofta både glutamat och mannagryn och såserna en hel del socker. Acceptabelt alternativ om man inte är så känslig? ja, bra måltid? njä oftast inte. Gott dock :)
Det var beasås baserad på "såsbas" - det är inte = olja bara. De innehåller en massa annan skit också förutom oljan, hur mycket beror på sort.
Vi har kalmar kebabkött & på innehållet står det karrekött och kebab krydda men står inte vad kebab kryddan innehåller men förmodligen en skvätt socker som i alla andra kryddor
och resten av maten vet jag vad den innehåller då vi gör allting själv
förutom vitlöks/persiljesmöret det köper vi såna rullar :)