Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2561 ggr
isanno
0

Nybörjaren

Hej detta är mitt första inlägg någonsin på en blogg eller vad kallas det nu? Jag har försökt att äta LCHF under ca 2,5 mån men inte gått ner mer än ca 3 kg. vad gör jag för fel? Jag har uteslutit potatis, ris, pasta och bröd. Äter mer fett och kött och endast ovanjord grönsaker. Jag har alltid varit överviktigt och försökt med "alla" bantningsmetoder som finns. Detta var mitt sista hopp känns det som men det verkar ju inte som om jag är mottaglig för denna diet heller. Jag väger idag ca 95 kg till mina 170 cm. Finns det någon där ute som skulle kunna tipsa mig för att det ska gå lite mer ner på vågen?

Wildrat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Välkommen till detta forum.

Först vill vi veta lite mer vad du faktiskt äter och gärna ungefär hur mycket. Kan du beskriva en typisk dag?

Sen behöver vi veta om du har några besvär eller om du är frisk? Friska personer går igenom omställningen fortare och går ner i vikt fortare men så fort man har några fysiska besvär och/eller tar mediciner så kan det bli knepigare.

Sen är det inte helt fel om du vill dela med dig av din ålder också och gärna vilka dieter du testat och bur länge sedan du testade den senaste.

Med hjälp av dessa uppgifter kanske vi kan ge dig lite tips om bra förändringar…

kaisakavat
0

Hej! Välkommen hit! Glad

Det är inte alls säkert att du gör nåt fel.

Det kan ta ett tag för kroppen att ställa om. Alla bantningsförsök vi gjort genom åren och all mindre bra kosthållning, kan ha 'skadat' kroppens funktioner endel. Ibland tar det flera månader innan allt kommer i rätt balans och kroppen börjar släppa efter på lagren.

Svårt att ge närmare råd, utifrån det du skrivit. Kanske behöver du ändra nåt, eller kanske är det redan helt ok.

För att kunna ge mer detaljerade råd är det bra om du beskriver närmare hur mycket och vad du äter. Till exempel en typisk matsedel för en dag.

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

0,3 kilo i veckan är inte alls illa, fast det är rätt svårt att utvärdera på så kort tid, man kan variera såpass utan särskild anledning ändå.

För mig tog det tre månader innan nålen på vågen ens rörde sig.. sen märkte jag att aptiten sjönk radikalt.. antagligen kroppen som tog en del av energin från fettdepåerna.

Grejen är att detta egentligen inte är en bantningskost, utan mer en livstil för långsiktig hälsa och normal vikt.

Iomed att kroppen tvingas ta större delen av energin från fett uppregleras fettoxidationen och blodsockret hålls på en lagom och jämn nivå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

titanyah
0

För mig tog det ett år innan det hände något, efter de första 2 vattenkilona. Men ha tålamod, det släpper så småningom! Nu 10 kg för mig, sakta och i etapper. Kroppen behöver lugn och ro, lita på att den hittar rätt själv!

Titanperla
0

Jag är också ny här idag! :)

Jag och min make har igår kväll börjat med LCHF, och det ska bli spännande att se varthän det går.

För egen del så har vikten stadigt gått upp de senaste 10 åren, sedan jag träffade min make. I början mycket fredagsmys, men så har det liksom fortsatt så också. :( Godis, chips, choklad, kakor, så har det väl sett ut… :(

Nu tror jag att jag väger ungefär 70 kg till mina 160 cm. Jag har inte vågat ställa mig på vågen på länge nu… Det har inte fungerat något vidare att banta förut, kilona har kommit tillbaka snabbt. Jag är svag för allt med socker och kolhydrater i, så oj vad jobbigt det kommer att bli att vara utan glass och fredagsfikan på jobbet! Idag var första gången jag tackade nej till fikan, det har aldrig hänt förut!

Bakgrunden till mitt nyfunna intresse för denna diet är att jag länge känt till LCHF, men inte förrän de senaste dagarna läst Matrevolutionen av Andreas Eedenfeldt. Han är ju läkare, så hans ord väger hyfsat tungt i mina öron. Bevis efter bevis lades fram, för både vikt och välmående, så valet var nu självklart.

Det allra svåraste är frukostar. Jag är en inbiten brödätare. Jag tror att jag måste komma fram till ett hyfsat billigt och smakligt "brödersättarrecept" för att klara mig igenom frukostar. Ägg blir jag led på efter några morgnar, men annars mättar det ju bra.