Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 14694 ggr
[Lokira]
0

Ta med vitamintabletter utomlands?

Ser att jag skrivit flera trådar idag, efter att inte varit inne på KiF lika ofta.

Men det är några saker som jag undrar över, kanske dum fråga menmen…

Det är så att vi snart ska ut på utomlandsresa till Turkiet och jag funderar lite ang. all vitamintabletter & ett pulver som jag brukar ta varje dag. Kan jag ta med dem, är ju rädd att de på kontrollen ska tro att det är något droger speciellt det vita pulvret som heter sunwic och den hjälper bra mot min uppsvällda mage…

Jag kan strunta i och ta med dem under en vecka, men minifomtabletterna måste jag ta med annars kommer min mage att gasa och göra uppror hela veckan…

MimLan
0

Har du läst på t.ex. Arlandas hemsida om regler?

[Lokira]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

MimLan, nej det har inte jag. Det var längesedan jag åkte flygplan. Men jag får kika därinne. Tack! :)

Sindri
0

Jag flyger ofta och har alltid vitaminer, magnesium och allt annat kosttillskott i den incheckade resväskan. Har aldrig haft problem.

Om man har starka mediciner, eller lugnande, sömntabletter mm står det att man ska ha recept med sig om man vill ha dem i handbagaget.

Knark hoppas de ju att tullen ska upptäcka när man själv bär sin väska.

Du behöver inte vara orolig om du bara checkar in allt.

[Lokira]
0

Sindri.

Nu ha ja kollat inne på Arlandas hemsida, där stod det som du säger, att man kan ta med dem. Har inga recpetbelagda mediciner, bara vitaminer och så, men pulvret mot magen lämnar jag hemma, för att vara på den säkra sidan, haha. Men hoppas ändå att jag inte blir stoppad…

Sindri
0

Om pulvret inte är för dyrt skulle jag nog ta med en liten påse med klar text om vad det är, fråga i incheckningen om du skall ha det i resväskan eller handbagaget. I värsta fall får du slänga den, eller posta den till dig själv . Ta med kuvert och frimärke.

Det vore väl för sorgligt om du skulle må dåligt på din semester.

Med tanke på hur många människor som reser och som har mediciner med sig vore det konstigt om det inte gick åtminstoen ifrån Sverige. Från Turkiet kan det vara värre.
Om det inte går att ta med så kan det finnas att köpa på plats. Även där har man säkert problem med magen ibland.

En sak som inte går att ta i handbagaget är i alla fall kokosfett, det fick jag dyrt erfara för ett tag sedan. Fick checka in hela väskan…Skrikandes

Ha en skön semester med en glad mage!

[Lokira]
0

Sindri… Jag klarar mig utan pulvret i en vecka. Har ju annan som jag kan ta. Säkrast så, men tack så mycket för tipset.

Jassså! Jag som hade tänkt mej ta med kokosfettet.. :( Får väl kanske packa ner det i väskan, men vad löjligt att man inte får ha den i handbagaget… Ska bli spännande och se vad för mat det serveras på flyget och o Turkiet, hoppas det finns bra mat åt mig.

yvonnel
0

Tänk på att det är olja i temp över 24C Använd dubbel plastpåse för att vara på säkra sidan.

Sindri
0

#6 Rättelse om kokosfett - du får naturligtvis ta med i burkar som inte rymmer mer än 1 dl. Du kanske klarar dig på en sådan på en vecka, Jag hade en 400-gramsburk. Hade jag däremot delat upp det i burkar på 1 dl så hade det gått bra, och en tom burk som rymmer 4 dl är det inte förbjudet att ha med….. Knäppt så man blir galen!

#7 Men det tar ganska många timmar innan det smälter i alla fall. Min burk var på väg i 7 timmar och hur hårt som helst när vi kom fram. Men plastpåse - absolut. Man vet ju aldrig var bagaget hamnar.

[Lokira]
0

#8. Oj, det lät ju krångligt.. Jag tror jag överlever en vecka utan den. Kommer nog inte dricka mycket te i värmen och vi ska äta ute hela veckan. Så jag klarar mig nog, får väl överdosera innan och efter resan, haha. Nej, skojar bara. Men tack för infot! :)

Funderar fortf. på om jag ska ta med sunwic pulvret eller inte, för min mage blev faktistkt plattare nu av den, men det kanske också beror på min stress som minskats.. Kanske värt och testa i en vecka och se om det berodde på mindre stress eller pulvret…