Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-att-laga-hemma
Läst 2848 ggr
Medlem
0

Gröt på LCHFs sätt

I morse blev jag jätte sugen på gröt så det jag gjorde var att blanda 1dl vatten, 1/2 dl grädde, 1,5 msk havrekli, 1/2msk gluten, lite stevia och en nypa salt. Kokte gröten på två minuter. Serverade  lite grädde till istället för mjölk och pudrade lite kanel på (ja eller mycket för jag älskar kanel). Det blev jätte gott, påminner om den sort havregrynsgröt med fibrer i eller vad den nu heter.

Det går säkert att ersätta gluten med något annat för de som är glutenintoleranta.

raphanus
0

Hur mycket kh är det i havrekli?

Sindri
0

41 eller 45 gram beroende på vem man frågar.

Laurel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

45,6 enligt Fineli.

Medlem
0

Frågan är hur mycket kh i 1,5 msk?

Laurel
0

Hur mycket kan det väga? Inte särskilt mycket, skulle jag tro. Så det blir nog inte så många kolisar.

Medlem
0

Ja precis Laurel!

yvonnel
0

Vad är anledningen att tillsätta gluten?

Till gröt är havrekli det godaste jag vet men tyvärr tål jag det inte, att längta efter det kan jag väl förstå. Men att tillsätta gluten går över mitt förstånd så det skulle jag gärna vilja ha en förklaring till.

[ngupa]
0

Ja, gluten kanske är det som kommer visa sig vara den största boven av alla bovar….

[Pennylane1]
0

varför inte helt enkelt ta havregryn och göra gröt på? Det har ungefär lika mycket kh tror jag (och man slipper ta extra gluten) .. eller är det något jag missförstår nu? Jag menar om man ändå kan tänka sig havrekliet och glutenet.

Medlem
0

Jag har gluten i gröt för att få liknande konsistens som den riktiga gröten. Om man inte har glutenintolerans kan jag inte se något problem i att använda den i maten.

#9 Då blir det en massa kolisar med havre. 1,5 msk havrekli har inte samma kh som havre. Även gluten, så man använder bara lite för att få bättre konsistens, och även smak.

[Nilla59]
0
[ngupa]
0

#11 jag är övertygad om att detta är boven…

linajarhult
0

Vad är "gluten"? Skäms

[Nilla59]
0

#13 Gluten är ett protein som finns i vete, råg och korn. Det är det som blir de sega "trådarna" när du bakar. Du kanske har gjort klister på vetemjöl och vatten. Om du tillsätter vatten till glutenfritt mjöl händer ingenting.

linajarhult
0

#14 Jo, protein visste jag, men i vilken form av gluten tillsätter "medlem" det i sin gröt? Jag fick för mig att det va ett livsmedel som hette så när hon tillsatte ½msk gluten.

Jag kanske blit lite trög av att inte äta carbs… HAHA!Flört

[Pennylane1]
0

man kan "tvätta" mjöl och få fram glutenet rent. Det finns att köpa på t.ex. bagerier, där de tillsätter det för att få degarna mer lätthanterliga. Tror jag det är för iallfall, kanske för att öka proteinhalten också.

[Nilla59]
0

#16 Jovisst är det så. Även i Kina används rent gluten i mat av olika slag har jag sett.

Medlem
0

Det kanske handlar om mycket gluten i maten men jag tycker inte det är farligt att använda det i små mängder lite då och då.