Första dagen för mig på LCHF .
Är det här en okey måltid ?
Även om man har det svart på vitt vad man ska äta och inte äta blir man ändå så osäker tex kan man äta det tillsammans med det eller ska man äta det med något annat tex oxå spinner det på
Tänkte slänga ihop en middag nu
"omelett" med räksallad är det okej? känns som att det är kaka på kaka
2 ägg ihop rörda med 1 msk grädde SoP stekt i smör
Räksallad - 2 port ca alla mått är ca mått
1 näve skalade räkor
Dill och strimlad purjo
Ett par msk majonäs80%
Ett par msk creme fraich 34%
En skvätt citron på flaska
SoP
Välkommen! Jag tycker att det låter jättegott! Och perfekt till en middag. Om du vill ha lite "krispighet" så kan du ta lite god sallad till. Ät riktig mat och snåla inte på fettet, är väl grundregeln. Annars finns väl inte så många regler. :-) Man får prova sig fram till vad man gillar och vad som funkar. Det finns många trådar med recept att titta igenom. Titta bland de "gråa" länkarna till vänser i trådlistan.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker mest det liknar en bra frukost.. har du ingen mat hemma?
Nu vet jag ju ioförsej inte hur stor du är men blir du mätt på det lilla.. annars så verkar det både gott och nyttigt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#1 Tack :)
Sallad älskar jag men hade ingen hemma så höll det enkelt
Hade varit ute hela dagen & bland annat handlat hem massa fett å godsaker och va jätte hungrig så detta gick snabbt & enkelt
#2 ja lite frukost aktigt är det allt men hade varit ute hela dagen & va jätte hungrig så fick bli nåt lätt & snabbt för att stilla hungern, men mat har jag hemma :)
Jag är ganska stor 181 lång & dagens vikt 119kg "/ jag är ju då GBP:ad sen 5-6 år tillbaka(-58kg sen upp 9 kg & har stått still där nåt år nu) så får ju inte ner hur mkt som helst det va lite kämpigt att få i sig bara det lite smått illamående av det oxå men man vänjer väl sig men gott var det iaf :)

Det där låter ju supergott!
Välkommen och lycka till :)
Om du är GB-opad så är väl LCHF alldeles utmärkt, näringstät mat där man blir mätt på mycket mindre än om du ska sitta och sleva i dig pasta. Jag tror att det kommer att bli bra!
#4 Ja precis men det är lite svårt att få i sig så mkt fett utan att man mår lite dåligt och inte får i sig så mkt men kroppen vänjer väl sig så det blir att kämpa på :)

Knepet att slippa "äta en massa fett" är att välja feta matvaror, fett kött, fet fisk, feta mejerier.. då behöver få lägga till så mycket fett.. mest om man äter fettsnåla grejer som kyckling och vitfisk.
Men det märker man ju själv, är maten fet och saftig finns knappt något behov av sås eller annat, kyckling och vitfisk utan sås blir bara torrt i munnnen.
Och till frågan hur du skall äta.. ät fet mat morgon midag kväll, ät dig inte mätt på tillbehör och efterrätter.
Ät gärna lagad mat på morgonen, om du är en frukostmäniska.
Och jag säger som tidigare skrivits maten är energi och näringstät, portionerna minskar radikalt i volym.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Välkommen till oss 
Det lät jättegott och var en bra start.
Satsa på "redig mat" som Zepp säger så blir det jättebra även framöver
#5 Ja, kroppen vänjer sig så om du har det väldigt jobbigt nu så dra ner lite på fettet och öka sen försiktigt under några veckor.
Du skriver 2 port för det för räksalladen - det låter som lite lite mat totalt - men om du säger att du är GP-opererad så kan det ju vara nödvändigt med fler men mindre måltider. Men bara så du vet om du inte tycker du är mätt etc. så gör det inget om du äter lite mer än så om du kan.
#9 Ja det blev nästan 3 port till o med fick inte ner så mkt innan det liksom växte i halsen och jag blev trött & hjärt klappning :/
Men dagens frukost blev 2 oopsie (stavning?) med bregott på
1 med majjo, ost & 2 tunna paprika ringar ( är det okey att äta paprika?)
och den andra med purjolök & nästan ett halv paket bacon
efter som jag har varit en sucker för mackor hela mitt liv (hellre ätit mackor än middagar) så gjorde jag oopsies igår för kan nog inte leva utan "macka" till frukost
och nu är man så mätt så mätt ..
Ser det ut som en bra frukost eller är de för mkt ?
#10 Det är ok att äta paprika. 30g paprika (gul) ger dig dagsbehovet av C-vitamin.
Din frukost ser jättebra ut.