Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 2210 ggr
Cessy
0

Fett härsknar i blodet???

Igår såg jag reklam för något naturmedel (glömt vilket) som man skulle ta om man åt för mycket fett. För fettet kunde härskna i blodet o ge hjärtsjukdomar. Hur kan de bara få lov att ens sända sådan reklam???

Wildrat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fast de har lite rätt. Det "dåliga" kolesterolet (vLDL) kan hos kolhydratätare härskna, fastna och ge inflammationer i blodkärlen som leder till plack och som sen orsakar hjärtinfarkt (enligt en teori iaf).

Men om pillren funkar låter jag vara osagt.

Man kan äta LCHF istället så slipper man problemen. Äter man LCHF så får man inga vLDL utan stora fluffiga som inte fastnar eller ger inflammationer…

Inkanyezi
0

Härskning är till stor del oxidation, och de mest oxidationsbenägna fetterna är fleromättade. Det är för de fleromättade fetternas spontana oxidation som det ska vara bra att äta antioxidanter, men mättade fetter är inte utsatta för oxidativ härskning, däremot kan de härskna hydrolytiskt, som exempelvis smör som härsknar i kylskåpet. Vid hydrolytisk härskning är det vatten som orsakar härskningen, och jag tror inte att sådan härskning förekommer inne i kroppen.

Det är i väldigt liten grad utrett hur "åderförkalkning" (plackbildning) går till, men en teori är att det är VLDL som orsakar inflammation och där fettet härsknar oxidativt. Om det är på det sättet kan mättat fett inte vara orsak till plack.

dufva
0

Placket i ådrorna är alltid fleromättat.

Dessutom består det av kalcium bakterier och städarceller vilket kan ge ytterligare ledtrådar till vad som bidrar till den inflammatoriska processen.

Bakterier kan tex komma in i blodbanan genom ett inflammerat tandkött eller en perforerad tarmludd.

Kalcium i överskott kan bero på låga D-vitaminhalter som tillåter benstommen att "läcka" ut i blodomloppet.

En artriktig kost och tillräckligt med sol kanske är det bästa skydd man kan skaffa sig Skrattande