Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 4099 ggr
bejbe
0

lite förklaring om glykogen snälla

kan någon förklara vad som händer med glykogen vid kolhydratfattig kost Generad

Pasi
0

Det lagras i levern och muskler som vanligt antingen uppsamlat från kosten eller tillverkat utifrån fett… och används av kroppen för att balansera blodsockret så det inte går för lågt, precis som vanligt.
Hur stora lagren är hos en människa på LCHF-kost vet jag inte, verkar inte vara undersökt…det blir hur som helst väldigt låga de 2 första veckorna på LC-kost, men troligen byggs de på ju mer anpassad till fettförbränning kroppen blir.

bejbe
0

glykogen är socker eller? är det därifrån hjärnan får glukos? alltså vad spellar glykogen för roll som hjärnans föda och varifrån kommer ketoner då?

jag fattar inte hela denna mekanism Fundersam

Amiechan
0

puff pasi :)

Pasi
0

Puff på dig själv, Ameichan! ;)

Glykogen är kroppens sätt att lagra socker…men endast en mindre mängd kan lagras så. Lite lagras i levern och en del även i musklerna.
Levern använder glukogenet för att upprätthålla ett jämnt blodsocker….
Hjärnan behöver strax över 100g (har även hört siffror på 200g men tror dessa är överdrivna) kolhydrater per dag och ca 70% av dessa kan ersättas med ketoner istället. Resterande måste komma via glukos/glukagon, antingen via intag av kolhydrater eller genom leverns omvandling av fett/protein.

Margareta
0

Glykogen är ett hormon ungefär som insulin och kortisol. Dessa tre samverkar/motverkar varandra.

Läs på http://www.matfrisk.nu 

Hormonerna kortisol, insulin och glukagon interagerar på så sätt att kortisol dominerar över insulin och glukagon, medan insulinet dominerar över glukagon. Det betyder att det hormon som styr fettförbränningen, glukagonet, står lägst på rangskalan och domineras av både kortisol och insulin. Alltså dämpas fettförbränning av såväl svält, stress samt högt blodsocker.

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Lätt att blanda ihop glykogen och glukagon.
Egentligen behövs inget hormon, inte ens glukagonet, för att upprätthålla en fettförbränning. Fettförbränning är kroppens (musklernas) naturliga sätt att uppta energi.Glad
Det glukagonet gör är att se till att levern, m h a glykogen samt tillverkning av glukos via fett/protein upprätthåller en jämn nivå på blodsockret.
Åtminstone vad jag tror…eller vet……..Fundersam

navarro
0

Verkar krångligt for en "Svensson" men som vanligt far man ta in det man forstar lite undan for undan.

Amiechan
0

Även om vi inte fattar så vet kroppen vad den gör för det mesta ;-)

Margareta
0

Pasi: du ser att jag fortfarande snurrar ihop det trots att jag den här gången tom TRODDE att jag fattat.

Amiechan
0

hehehe - det var därför jag puffade pasi istället för att skriva själv. Det och att jag hade telefon samtidigt ;-)

bejbe
0

pasi de 30% socker för hjärnan som du säger att vi måste få antingen genom intag av kolhydrater eller omvandling av fett/protein - om de fås via omvandling av fett/protein, är det ketoner då som fås från fett/protein? jag menar, betyder det att vi (hjärnan) inte behover kolhydrater alls? hoppas att man kan förstå frågan Generad

jag är bara nyfiken hur detta funkar och ja, tur att kroppen vet utan att vi behöver veta Skrattande

Margareta
0

Så mkt kan jag svara på i alla fall. Vi behöver inte särskilt många kolhydrater alls. Själv har jag levt på under 10g längre peridder (flera veckor i stöten) och ärligt talat är det då jag mått som bäst. Att jag inte fortsatt beror helt på att det är svårt och opraktiskt ute i "världen".

Pasi
0

bejbe - Det är riktigt som du antar! Kroppen tillverkar både ketoner och glukos av fett (triglycerider) och behöver INGA kolhydrater utifrån.Glad