Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 5148 ggr
LatMask
0

Finnerödja styckfrysta bär ?

Under våren har det i många livsmedelsaffärer dykt upp en ny frys: Den är från Finnerödja och innehåller styckfrysta bär, jordgubbar, hallon, blåbär och björnbär.

Mums, tycker jag , och har ett par gånger köpt en påse med framför allt jordgubbar. Men idag såg mina närsynta ögon en lapp: Jordgubbar, ursprung Turkiet! Blåbär och hallon kom visst från Bosnien, och björnbär från… Ukraina?

Finnerödja är för mig något väldigt svenskt. Är det bara jag som backar inför turkiska jordgubbar? (Men de är fortfarande väldigt goda!)

misty09
0

Har sett dom och gått förbi…men inte för att jag inte är intresserad utan bara blivit så. Har sett dyrt utFlört Läste du en ev innehållsförteckning? Är det 100% bär eller är dom glaserade för att inte fastna ihop? Sist jag såg dom tyckte jag dom såg glaserade ut …..men kan absolut ha fel. Behöver inte alls vara så…..jag bara undrar

[Pennylane1]
0

var på väg att köpa en gång men sen såg jag priset och la tillbaka dem.

LatMask
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Priset är väl inte så fasligt… Köpte idag 250 g, lagom för en portion, mest jordgubbar, kostade 25 kr (99 kr / kg).

MimLan
0

Det är bara att kolla på vanliga bärpaket, det är inte Sverige som är det vanliga ursprungslandet.

misty09
0

Färska jordgubbar kostar mellan 59-79 kr / kilo nu!

[Pennylane1]
0

# 3 tror definitivt att det var dyrare än så när jag skulle köpa!

LatMask
0

Från vilket land kommer de jordgubbarna?

yvonnel
0

Speciellt hallon har ett ganska dåligt rykte, de som kommer från någon öststat, för att det fanns magsjukebakterier med på köpet. Kanske ska man koka dem för att vara på säkra sidan.

LatMask
0

… men de smakade underbart i går kväll! Jag åt en urtrist middag ("äter ur" frysen) och då var det härligt att som avslutning äta kalla, söta bär. Jag åt dem rätt upp och ner, toppen!

Fiana
0

#8 Det har hänt med även italien med både ruccula och bär, helt enkelt från alla möjliga länder så "någon öststat" blir ganska så missvisande - frysta hallon i allmänhet är ett problem, oavsett land, med vinterkräksjukevirus helt enkelt av den anledningen att de har en form där viruset fastnar lätt och att det är ett virus du behöver oerhört få partiklar för att bli sjuk (typ 10-20 viruspartiklar är nog, du har flera miljoner bara i en droppe kräk exempelvis) och det är ett tåligt virus. Som tur är så har ju ändå de flesta som säljs *inte* virus, men det förekommer till och från att något gått tokigt och de har det.

Kan tänka mig att anledningen ruccula också gärna drabbas är dess fin-flikiga form och att den äts rå.

Sugiyama
0

Jag kan inte låta bli att tycka det är lite äckligt med allt detta lösviktande. Tanken att folk står och kladdar med bär, skaldjur, korvar mm får mig att avstå.

LatMask
0

Jag tycker som du, särskilt när man ser småttingarna dregla över de nedersta lådorna lösgodis.

Men den här frysen kändes riktigt fräsch: Ett ganska tungt glaslock att lyfta. Frysen är indelad i fyra fack, och  för varje fack finns en skopa i hållare. Eftersom bären är lösfrysta, är de också lätta att få upp.

Sugiyama
0

Jo jag vet, jag har provat själv och de är goda men man vet ju inte hur folk beter sig.

misty09
0

Idag tog Willys 64,90 kg för Belgiska färska gubbar!