Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 5416 ggr
Cessy
0

Bästa Glassreceptet?

Ja vilket är ditt bästa glassrecept till en glassmaskin? Har googlat o hittat lite men det är så utspritt o svårt o hitta, så jag gör ett försök o se om ni som använt glassmaskiner o gjort glas i den kan dela med er av era recept på vad som ni tycker blir godast.

Fick ju en sådan i morsdagspresent igår o blev givetvis jätteglad. Jag har ju sett sommaren som ganska trist o tänkt ja jag får väl unna mig ett par i sommar o endast ta en kula o skuffa över den andra till sonen eller mannen, men nu kan jag ju göra helt tillåten glass istället självSkrattande

Så please dela med dig av dina godaste glassrecept - Tack Glad

[Pennylane1]
0

som du sa finns det en hel del recept härinne redan, här är en tråd t.ex.

Men varför beställa två kulor och ge bort en? Jag beställer en kula om jag köper lösglass?

Cessy
0

Ingen aning - trodde bara att det minsta var 2 kulor man kunde köpa. Har aldrig testat eftersom jag lyckats avhålla mig från glass o sådant hitentill, men blir det en varm sommar så blir det ju värre.

Tack för länken. Satt o tittade i flera timmar igår, men hoppades ändå på att kunna få en bättre samlingstråd där folk som gjort glass som de tycker blivit kanongoda skrev dem i en o samma tråd - Det var i alla fall det som var min avsikt.

[Pennylane1]
0

jag köper ibland ( en gång per säsong eller så ) om det är hemgjord glass. Finns inte på speciellt många ställen, kanske tur Flört men tror iaf att man alltid kan köpa bara en kula, brukar stå pris per kula har jag för mig, där de säljer GB-lösglass t.ex.

DesK
0

Om intresse finns så skulle jag kunna skriva en artikel om hemgjord glass till Matlust. Då kan den som vill komplettera med info om de olika sockerersättningarna, som jag tyvärr inte kan så mycket om.

/Désirée

jbson
0

Inne på Matklubben.se finns många recept på glass…

Den här testade jag och det var riktigt gott!
http://www.matklubben.se/recept/lchf_inspirerad_glass_med_mascarpone_och_baileys_71325.html

Cessy
0

#3 Ja det kanske man kan. Var ju sedan förra sommaren jag köpte o jag hade för mig att det stod 2 eller 3 kulor, men det är fullt möjligt att det går o köpa bara 1. Hoppas det för familjen lär antagligen dra iväg mig till glasskiosken någon gång under sommaren om jag inte kan mota olle i grind o se till o lära mig göra godare egen glass förståssOskyldig

#4 Ja alla glassrecept är av intresse, fast jag vore dock tacksam om några härinne även skriver tips för jag har bara använt sukrin 1 gång o blev väl inte över sig lycklig över resultatet. Har sukrin o sukrin melis o så flytande stevia hemma som jag aldrig vågar använda för att jag dels så sällan bakar kakor o dels är rädd för bismakerna, så jag behöver verklingen tips på lämplig mängd sötningsmedel.

#5 Tack för tipset.

Hittar inte tillbaka till rätt tråd som jag läste i igår, men jag har för mig att det var Jaus som skrev att han smälte ihop ägg, grädde o sukrin på mycket svag värme o rörde tills sukrinet var löst o sedan hällde i allt i glassmaskinen o min fråga är då - behövs inte blandningen vispas först så äggen blir pösiga o att grädden blir vispad? Går det bara att hälla allt ovispat ner i glassmaskinen? (Jo så klart svalna först) Om inte Jaus ser detta så undrar jag om någon annan gjort glass så här o kan svara på det här med vispningen - Tack!

gun92884
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

… han varmde bara en del av gradden. Resten av gradden vispades och sa rordes se'n den varmda gradden med sukrinet i den vispade gradden … syns att jag tycker om gradde, va? … lyckades fa in ordet 4 ggr i en mening  Skrattande

Jag anvande hans recept men andrade litet och rorde i de vispade aggvitorna for att fa mer volym. Nu vet jag att manga inte vill anvanda okokta aggvitor for det forhindrar biotinupptag … men detta ar ju inget man ater varje dag sa ska val knappast gora na'n storre skada …

DesK
0

Cessy då ska jag se vad jag kan skriva ihop och jag kommer att be ngupa om hjälp med LCHF-anpassning. Hon har rätt bra kläm på detta med sukrin, stevia och andra sockerersättningar Gladngupas blogg är väl värd mer än ett besök Glad

/Désirée

[ngupa]
0

Skrattande

Jag har gjort flertalet glassar och alla finns på bloggen.

Den ena godare än den andra… Flört

När det komemr till sötning så är tricket att både använda sukrinmelis och stevia. ca 3 msk surkinmelis och 1/2 krm stevia till en glassmet på ca 6 dl. Sjuder man smeten kan den med fördel gå ner redan där.

Cessy
0

Tack Gun - jo jag insåg att jag måste missat något för det blev helt fel i mitt huvud att bara hälla ner alltihopa i glassmaskinen o tro att det skulle bli glass av det. Men en sak blir jag lite undrande över. Du vispade äggvitorna o tog med dem också men vispade du äggulorna också? (ja separat förståss) eller var de med bland den delen grädde som vämdes med sukrinet?

Jag älskar också gräddeFlört o tror heller inte äggvitan skadar om man nu inte äter glass eller äggmjölk med äggvitor i dagligen förståss.

DesK - jag ska def. titta närmare i ngupas blogg, för jag bara tittar på sötinet/sukrin melis/stevian o så blir det inget mer. Nu har jag ju aldrig varit någon bakare o första gången jag bakade med just sukrinet blev det en äcklig bismak, men det kan ha varit för att chokladmuffinsen pös över o tog smak av aluminiumformarna som luktade jätteäckligt o fick som en hinna utanpå sig (Guldfärgade billigare aluminiumformar köpta på Servus) o smaken blev som sagt var konstig. Den gången hade jag även två droppar stevia i för att jag läst att det ska vara bra o blanda stevia o sukrin, men den gången var allt annat än lyckat o det förtog liksom lusten att prova på nytt.Foten i munnen

Nu har jag i o för sig skaffat sådana där non-stick plåtar för att se om jag ska våga ge mig på en ny muffinsomgång, men jag tvekar o glass som smakar så illa som chokladmuffinsen gjorde vill jag helst inte uppleva.Gråter

Cessy
0

#9 Oj du hade skrivet medans jag skrev. Ska def. titta in i din blogg på både glassrecept o sötningsmedel. Har du använt flytande stevia också? För det är ju bara det jag har hemma o jag vill ju använda upp flaskan innan jag köper nytt o då i pulverform.

[ngupa]
0

jag använder pulver, men flytande borde också gå, välj hellre att alltid underdosera än överdosera så får du fram med tiden en dos som blir lagom för dig.

Det är hemskt med bismakerna hellre att det blir osött än bismak.

Det bästa är som ajg kommit fram till att blanda dem, dels kommer du ner i så låga doser av båda att det omöjligt blir bismaker och tillsammans ger de en perfekt sötma.

Det är min erfarenhet.

Du är välkommen in å kika glassarna… jag har två smaker till för sommaren på G. Väntar bara på buskarna ska blomma mm….

gun92884
0

Joda, jag vispade aggulorna ocksa … sukrinet delar man upp och har i litet i gradden man varmer och sa vispar man aggulorna med resten.

Sukrin (Erythritol) kan ge bismak for kansliga smaklokar … det ar darfor som det alltid ges radet har i landet att anvanda litet Stevia pulver tillsammans … det liksom slar ut Sukrinets metallsmak.

Liksa for de som anvander Splenda (kommer inte ihag om nagon anvander det … har ar det ju det vanligaste - billigaste - sotningsmedlet) … anvand det INTE tillsammans med choklad eftersom det ofta gor chokladen bitter.

Daremot gar det bra att anvanda Splenda tillsammans med choklad om man ocksa anvander ett annat sotningsmedel tillsammans med Splenda.

Radet som ges ar att man ska helst inte anvanda bara ETT sotningsmedel, men flera i kombination for att fa basta sotningseffekten.

Cessy
0

#12 Jag har varit o kikat på glassarna o de ser kanongoda ut. Just nu är jag däremot ute efter en chokladglass med kakao som smaksättning. Tänkte att första gången skulle jag bara använda kakao o inte slå i mörkchoklad kross eftersom sonen älskar chokladglass men inte den mörka chokladen. Men hur mycket kakao? Nå jag får testa o se. Det kan i alla fall inte bli värre än med muffinsen, fast jag tror fortfarande att det värsta med dem var formarna. Sedan hade jag nog för mycket sukrin eller stevia - tror jag tog 3 droppar o nästa gång blir det två o mindre sukrrin så blir det förhoppningsvis bättre.

#13 Tack - då ska jag vispa gulorna också då imorgon när jag testar. Vill ju överraska sonen med en förhoppningsvis god fika o vi har ju inte ätit glass sedan jag började i januari, så det är väl dax o i alla fall våga testa lite glass nu.Skrattande Jo i de där muffinsen blandade jag sukrin o stevia, men något blev för mycket eller så var det de där eländiga formarna som gav bismaken.

gun92884
0

… jaha … jag som skulle ut och gora annat; nu star jag har och har delat agg i gulor och vitor och ska varma gradde och erythritol …

Men … det ar Memorial Day i Staterna och innan lunch ar det fullt av parader pa gatorna sa jag skulle val inte kommit sa forfarligt langt innan jag satt fast i trafiken Oskyldig

Cessy
0

#15 Alla skäl dugerFlörtSkrattande

Ingen som har gjort kakaoglass eller annan chokladglass o har ett recept på hur ni gjorde?