Hittat LCHF tack vare "Matrevolutionen"
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Efter ett helt liv av jojjobantning med Viktväktarna, Viktklubb och diverse andra dieter fick jag tips av en kollega om "Matrevolutionen". Som många andra har jag i VV och VK blivit fettskrämd. Men boken fängslade mig och det var ett klokt resonemang. Jag hade ju inget att förlora så för tre veckor sedan började jag mitt nya liv. Jag äter kött, fisk, ägg, smör och även en del vispgrädde. Jag har alltid fått tvinga i mig frukost för i VV och VK är det ju så viktigt att äta frukost. Min kollega som äter LCHF sedan en lång tid tillbaka säger att han aldrig äter frukost … han äter när han är hungrig. Detta tog jag till mig så min frukost består av en kopp kaffe med vispgrädde och ibland ett ägg. Då står jag mig fram till lunch. Allt är frid och fröjd.
Jag mår otroligt bra av LCHF-kost. Maken och jag var på restaurang förra helgen och jag var smått förtvivlad när jag såg menyn … det var pasta och olika potatissorter till allt. När jag skulle beställa frågade jag om de kunde erbjuda något utan kolhydrater. Gissa om det blev en av mina godaste restaurangmåltider. En stor bit grillad kött med en jättegod fet svampsås och till det fick jag massor av grillade grönsaker. In kom även en stor skål med sallad, tomat, gurka, oliver och fetaost (vilket de inte ens tog extra betalt för). Så enkelt att gå ut och äta nu.
På köpet har jag också gått ner 6 kilo (på tre veckor), detta är ju nästan bara för bra för att vara sant. Mitt mål är att gå ner ca 10 kg och jag förstår att jag inte kan hålla denna takten. Det gör inget om det tar flera år, jag mår redan så himla bra av denna maten så bara det gör att jag kommer fortsätta med detta.
Har hittat hit till detta forum vilket jag är glad för. I början behöver man lite tips och råd. En sak är säker, aldrig mer lightprodukter!!!
Välkommen hit!
Roligt att höra att du har fått så goda resultat av kostomläggningen!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Välkommen hit!
Roligt att läsa din historia.. hur bra det går, hur du trivs. Glädje smittar vettu.. 
Kaisakavat o Millis, jag hoppas det jag skrev kan inspirera andra. Jag skrev detsamma på Viktklubb och blev ganska påhoppad (är medlem där sedan ett tag tillbaka men kommer inte att fortsätta med det när tiden går ut). Jag hade dock inte väntat mig att få medhåll, men jag försökte få upp ögonen på de som gnäller för att de inte går ner i vikt.
Tack för välkomnandet! 
Välkommen hit, hoppas du kommer trivas här..! 
Tack så mycket Magma. Jag läser allt här med stort intresse, är glad får alla tips och råd man kan få när man är ny. Ni är alla guld värda för mig! 

Grattis till dig för att du hittat hit, och till dina resultat.
LCHF är inget svårt, det är bara att äta god mat;-)

Grattis och Välkommen!
Tack så mycket Hallongrottan o Aliki!
Eftersom jag är nybörjare gör jag säkert massor av fel. Har tagit åt mig tipset att läsa på innehållsdeklarationen till varor jag köper att de ej bör överstiga 5 g/100 g kolhydrater. Jag lär mig nya saker för varje dag, bl.a. genom att läsa inlägg här men även på kostdoktorn.se och alla andra bloggar som skrivs om LCHF.
Jag är ingen frukostmänniska, men på helgen när man inte ska iväg och jobba då äter jag frukost i lugn och ro. Idag blev det en skål med jordgubbar och vispgrädde.
Har läst någonstans att man ska vara lite försiktig med bär, stämmer det och i så fall varför?

Det beror helt på hur känslig du är, bär innehåller oftast 5-10% kolhydrater. En del kan äta dem varje dag och ändå få hälsovinster och tappa vikt, andra måste avstå dem helt.
Sen vill jag passa på att höja ett litet varningens finger för 5%-regeln för de som är kolhydratskänsliga, det väsentliga är hur många gram kolhydrater man får i sig totalt under dagen, inte hur många energiprocent den enskilda varan innehåller. En vitlöksklyfta t ex ger bara en tiondel så mycket kolhydrater totalt i gram som ett glas (3 dl) mjölk, fastän vitlöken består av 30% kolhydrater, och mjölken bara av 5%. Men eftersom mjölk är en vara som man tar mycket mer av än vitlök gör det att den totala mängden kolhydrater man får i sig av det kan springa iväg lite. Så bara för att en vara innehåller 5% kolhydrater eller mindre är det inte alltid en bra idé att konsumera mycket av den.
#8 Grattis till framgångarna! Bär innehåller en del kolhydrater (jordgubbar 8,3g kh/100g t.ex) och många får lätt sitt sötsug triggade av just bär, då de är rätt söta. Personligen klarar jag av bär bra, men håller ändå tillbaka att äta dom då det lätt blir för mycket.

5 grams regeln….
- En 150 gr, tjockkorv med 5gr. kolhydrater/100 = 7,5 gr.kollisar.
(medans 5 gr ketchup , som inte är tillåtet, ger ca 1gr. kolhydrater)
..ett par korvar en dag (utan ketchup
) blir lätt 20 gr.kollisar…
Eller:
- 20 gr. leverpastej med 5gr, / kolhydrater/100 =1 gr. kollisar
Antar att 20 gr. är normalpotion leverpastej på en macka, brer du på fläsksvålar med smör blir det totalt 1gr. kolhydrater, däremot på 1 skiva finncrisp med smör + ca.5 gr. och totalt 6 gr, kollisar för en macka.
…gott , men hur mätt blir man?
Däremot:
200 gr blomkål (stor potion) ca 2gr/100 = ca 4gr. kollisar
250 gr. biff = 0gr
25 gr kryddsmör = 0gr.
( lägg till 3gr. kollisar för 1 dl grädde om du gör mos av blomkålen och du har fått i dig under 10 gr.kollisar. på en måltid, eller två, som mättar en skogshuggare…)
Jag förstår vad jag skriver och vad jag vill poängtera….Men inlägget ser lite rörigt ut..

# 9 Wtn Vi tänkte likadant och skrev samtidigt…Du kunde formulera dig, inte jag…
Inser att LCHF var inte så enkelt som jag trodde
. Jag förstår ert resonemang och tar till mig det samtidigt som jag inser att jag har mycket att lära. Trots allt går vikten på rätt håll och jag mår superbra, med era tips kan det bara bli bättre.
Tack för alla tips, jag suger i mig dem som en svamp!

Så länge allt funkar bra så finns det ingen anledning att ändra något =) Men LCHF kan vara väldigt enkelt ändå, det är just 5%-regeln jag tycker är lite dåligt formulerad. En bättre enkel regel är att utgå från en handflatestor köttbit (inkl fingrarna, och kött kan vara allt kött, alltså fläsk, nöt, vilt, fågel, fisk osv), ta ett par nävar ovanjordsgrönsaker (broccoli, all typ av kål, gurka, sallad, squash, aubergine eller vad man gillar) och sen en fet sås till det, kanske gräddsås man gör genom att vispa ihop lite grädde med stekflottet och låter det sjuda ihop, eller bearnaisesås. Då ligger man i regel rätt.
Du har rätt, så länge det fungerar är det ju bra. Jag ska ändå försöka tänka på att max äta 20 kolhydrater/dag. Till middag brukar vi äta kött eller fisk, grönsaker och en fet sås. Oftast tar jag med mig rester till lunch dagen efter. Har varit runt och tittat lite här och fått en massa tips på recept som jag ska testa. Har fortfarande lite svårt för att variera och hitta nya saker att laga till middag, blomkålsmoset har dock blivit en favorit.
En sak är bra med LCHF och det är att man är mätt länge på maten vilket gör att jag oftast bara äter två ggr/dag och ev. ett ägg och kaffe o vispgrädde till frukost.
Tack för att du stöttar och hjälper mig nu i början, det behöver jag!
Har du läst genom tråden "Vanliga frågor och svar" som mikaelj har skrivit? Den sitter nålad på förstasidan på kolhydrater i fokus. Där kan du få veta en massa nyttigt.
Och så rekommenderar jag att se på alla recepttrådar som finns här på sajten, det finns många hundra, säkert tusentals trådar med tips på god mat!
Lycka till!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)