Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 9115 ggr
[strutter]
0

Blanda GI och LCHF?

Själv är jag främst ute efter att gå ner ca 5 kg, slippa sötsuget plus känna mig piggare.

Kan jag blanda GI och LCHF och ändå nå mina mål? Vad säger ni, är jag helt ute och cyklar?

Caywin
0

Du får gärna hålla dig till tråden du skapade tidigare. Lättare för dig att hitta rätt svar, dessutom blir det lättare för oss att hjälpa dig när vi får ett sammanhang.

GI handlar om att byta ut Snabba kolhydrater mot Långsamma.

LCHF handlar om att dra ner avsevärt på kolhydraterna.

Detta försätter oss i ketos och genom att blanda GI och LCHF kommer du sannolikt bryta ketos flera gånger vilket inte kommer skapa någon speciell viktnedgång.
I min mening så kör man antingen LCHF eller GI.

misty09
0

Gi tillåter mer kolhydrater i form av ex fullkornsris, bulgur. surdegsbröd, qinoa mm. Detta ger en viktminskning pga att man äter mindre då man håller sig mätt längre. Mat med lågt GI bryts ner långsammare i magen och ger en längre mättnadskänsla = mindre mat= mindre kalorier = viktnedgång

LCHF tillåter inga sådana produkter alls utan att man ska byta ut dessa mot fett för att ge en långsammare matsmältning och därmed längre mättnad. Man är också ute efter att inte få något insulinpåslag efter måltid.

Mat utan kolhydrater och mer fett = inget insulinpåslag = längre mättnad = öppna fettceller = ökad fettförbränning = viktminskning

Tror inte du kan blanda dessa två. Du kan ta GI recept men hoppa över kolhydrattillbehören och tillsätta mer fett istället. Men du kan inte ta LCHF recept med mycket fett och grädde och lägga till ex fullkornsris. Då kommer viktökningen som ett brev på posten…….åtminstone för mig!

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo du är ute och cyklar.. GI är bara en delmängd i det viktiga GL.. dvs Glykemisk Load.. dvs i LCHF.

Så att äta GI utan att ta hänsyn till GL är mer en missuppfattning.. vida spridd av olika tidningar.

Ioförsej innebär GI att man slopar en massa raffinerade kolhydrater utan näring, vilket kan vara hälsosamt i sig.. och om man slopar tex, godis, läsk, socker, mjöl osv så kan det iallafall leda till en lägre glykemisk belastning.. men då är vi på något sätt ändå inne på LCHF.

Grejen är snarare att om du vill äta potatis eller ris till maten någon gång så är det nog ingen fara så länge du håller mängden inom rimliga mängder, efter hur känslig du är.

Eller rättare sagt, är du frisk och tål en hel del kolhydrater är det viktiga snarare att ta dessa från nyttiga livsmedel, med näring för övrigt.

Sen så är väl LCHF egentligen friare, du kan äta socker och vitt mjöl om du nu vill men iomed att det innebär ett högt GI får man begränsa mängden radikalt för att inte få en allt för hög glykemisk belastning.. om nu detta är ett problem.

Annars så för friska som vill gå ner i vikt, är det enklast att utesluta all skräpmat och hålla ner den glykemiska belastningen för en ökad fettoxidation och lågt stabilt insulin.

Men.. alla kan äta den mängd kolhydrater deras kroppar klarar att hantera och det skiljer rätt mycket beroende på vilka problem man har.

Fördelen med en högre andel fett av energiintaget brukar bli att man äter mindre helt enkelt, iomed att kroppen inte behöver påfyllning av glukos med jämna mellanrum.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[strutter]
0

Ledsen Caywin, jag har inte lärt mig det här ännu! Jag tyckte själv att jag ställde en helt ny fråga jämfört med min första, och trodde då att man skulle göra ett helt nytt inlägg.

Kan jag få veta, när gör man ett nytt inlägg? Jag vill ju göra rätt.

Zepp
0

Man får göra så många trådar man vill.. men så länge man har frågor som handlar om ens egen situation, hälsa eller viktproblem så är det lättare om man fortsätter i sin första tråd, för då får man ett bättre samanhang om dig som person, vilka råd du redan fått och dina eventuella problem.

[strutter]
0

Tack, Zepp!

Men det bör ju innebära att man har en enda tråd hela vägen, för anledningen till att man är här är ju p.g.a. sin egen situation.

Zepp
0

Har man mer allmänna saker att delge eller diskutera med medlemmarna är det bra att starta ny tråd så man håller det borta från ens egna personliga tråd.

En del får väldigt långa sådana och startar därför tråd 2 och 3.