Tigerkaka
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I södags så prövade jag ett recept på tigerkaka. Blev inte så bra aldeles för kompakt. Och lite konstig smak. Men i går så då prövade jag igen och jorde lite små ändringar. Och då blev den näst in till som en "vanilig" inte fult så söt men i övrigt
Jag har en väldigt stor sockerkaks form så det här är en stor kaka!
Den ljusa delen
- 4ägg
- 3 msk sukrin
- 1/2 tsk äkta vanilj
- 2 tsk bakpulver
- 3/4 kokosmjöl (kokosfiber ej mald kokosflingor)
- 1/2 dl backe pro
- 1/2 dl vispgrädde
- 25g smör
Den mörka delen
- 4ägg
- 3 msk sukrin
- 1/2 tsk äkta vanilj
- 2 tsk bakpulver
- 2 msk kakao
- 3/4 kokosmjöl (kokosfiber ej mald kokosflingor)
- 1/2 bake pro
- 1/2 dl vispgrädde
- 25 g smör
Den ljusa delen
Ägg och sötnigsmedel vispas poröst. Häll i grädde och smält smör. Blanda de torra ingredienserna utom bakpulvret. I en annan bunke. Häll det i äggsmeten. Rör försiktigt ner bakpulvret VISPA INTE då förlorara bakpulvret sin förmåga att lyfta. Smörj en sokerkaks form och använd bake pro i stället för ströbröd. Häll i smeten i formen.
Den mörka delen
Ägg och sötnigsmedel vispas poröst. Häll i grädde och smält smör. Blanda de torra ingredienserna utom bakpulvret. I en annan bunke. Häll det i äggsmeten. Rör försiktigt ner bakpulvret VISPA INTE då förlorara bakpulvret sin förmåga att lyfta. Häll den ovan på den ljusa smeten. Ta en tesked och tryck den den mörka smeten lite här och där då blir den snyggare. Grädda i 175 grader i 30 minuter.
av vilken anledning blandar du inte ner bakpulvret med de torra ingredienserna? Det brukar man alltid göra annars? Och det brukar betonas som viktigt dessutom då det bör fördelas i mjölet så jämnt som möjligt.
Pga om du använer elvisp när du blandar så förlorad den sin förmåga att lyfta

Är det specifikt just för detta recept pga av att man inte har mjöl i eller?? Brukar ju inte vara problem annars. Jag brukar alltid röra i med dom torra ingredienserna. Lyfter alltid!
man får ju låta bli elvispen, det brukar stå att man ska blanda bakpulvret med mjölet och de övriga torra ingredienserna och sen vända ner i smeten.
Kör man runt en liten stund bara med elvispen så att allt blandas så är det sällan nåt problem med bakpulvret. Det är bara om man kör länge som resningen försämras.

… men att blanda bakpulver direkt i vatskan, da?
Rent kemiskt så gör det inte nån större skillnad ifall man "blöter ner" bakpulvret ensamt eller i sällskap av andra torra ingredienser, däremot så återstår ofta mer av vispandet om man börjar med att blanda det i vätskan. Dessutom så ökar risken för klumpbildning. Det är mest av den anledningen som man ska blanda det med mjöl el. dyl.

Tack for svaret! 

Idag blir det Gräddtårta
Utgick från ditt recept här men uteslöt kakao. Står i ugnen nu så hur det blir återstå att se. Ska sen försöka dela den i två halvor med en sytråd. Vaniljkräm emellan på LCHF vis samt grädde, hallon och lite riven mörk choklad som dekoration.
Det är ju i allafall Morsdag och därmed morsdagsfika på eftermiddagen!
sytråd!? Har du ingen lång kniv (minst till mitten av tårtan helst lite längre), det använder jag alltid när jag delar, sytråd verkar jättesvårt! Går den inte av?

Sytråd är absolut det enklaste. Blir rakt, jämntjocka delar och nej den har aldrig gått av för mig. Min mamma och mormor delade alltid med sytråd så det sitter väl i. Tycker det är svårare med kniv att få två exakt lika tjocka delar. Får alltid en grop i mitten när jag delar med kniv. Har väl en förmåga att vinkla den lite neråt antar jag.
BTW - kakan är gräddat, blev bara ca 3 cm hög men delad i två perfekta delar med sytråd
. Vaniljkrämen kokad. Ska svalna lite bara så ska jag lägga ihop så det får safta till sig lite. Kakan blev lite torr men med kräm och saftiga hallon blir det nog bra.
ok! Får testa nästa gång!!
Min mjuka pepparkaka med citronglasyr blev ganka hög, men den delade jag inte alls, ska göra det nästa gång!

Ops kanske skulle testa den som tårtbotten istället. Fast nu är detta gjort och ska utvärdera till em-kaffet. Då får jag ju anledning att göra tårta en gång till vid annat tillfälle

Nu har mina barn varit här och fikat överstökat. Den fick godkänt. Inte så söt man som sockerätare kanske är van vid men mycket god ändå. Nu sötade jag varken grädden eller hallonen…det fick bli à la naturelle
Kakan blev dock lite, lite torr ( inte så det störde jättemycket) trots att den fått stå och dra en stund. Skulle kanske varit över natten.
Nästa gång ska jag testa Pennylanes mjuka pepparkaka och jämföra.