Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6258 ggr
Sarah81
0

Rödvin är väl saft?

Nä skoja bara men hur fel är det att dricka rödvin? Vitt är ju ok men om man inte har det hemma utan man har bara rödvin. Så är det ok att dricka lite sånt?

MimLan
0

Det beror helt på hur mycket socker det specifika vinet innehåller.Och därmed hur mycket du anser att du tål.

Med andra ord är det inte fritt fram för vitt vin heller. Kolla på systembolagets hemsida, där brukar det stå hur mycket socker vinerna innehåller.

Brynhilde
0

Det ska väl helst vara torra viner.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

bushmasterbreeder
0

Rödvin är ok medans endast torrt vitt vin är ok

OneManArmy
0

Ha i åtanke att medans kroppen bränner alkoholen är fettförbränningen i stort sett nollad eftersom kroppen prioriterar att få bort gifterna ur kroppen.

Man kan räkna med att efter en redig fylla så har du minst ett dygn där fettförbränningen är helt stoppad.

Men nåt glas kan man unna sig utan större problematik.

Kernow
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Rödvin är helt OK det också. Tänk bara på att inte dricka endera när det gäller söta dessertviner osv. När det gäller vitt vin så odlas det ofta längre norrut i kallare klimat och det gör att det blir mer socker i det (jämför med våra goda, svenska jordgubbar) och det är därför du istället ska leta efter de som är mer torra på den fronten. Det finns en del även i norr som är torra beroende på om man skördat efter första frosten eller ej och beroende på om vindistriktet ligger i ett eget mikroklimat där det inte blir samma kyla (lilla Ahrtal i Tyskland är ett sådant där det ligger bland små vulkankullar i en smal dal) och där ser man också mer röda viner.

Drick heller inte vinet på fastande mage. "Men det är ju så gott med vin till matlagningen?" hör jag dig säga. Jo visst, men gör då som t.ex. Skaldeman och grunda med en bit ost först så vinet inte dricks utan att du fått i dig lite fett först.

xTindrax
0

Jag har halt helt slutat dricka vin, då smaken helt enkelt känns för söt, även torra viner. Och med en sockerhalt på ca 5 g per deciliter känns det alldeles för mycket.

Vodka (smaksatt eller neutral) innehåller 0 g kolhydrater per 100 ml. Jag blandar med sodavatten och har i en skiva lime och lite is. Vips har du en drink utan kolhydrater, som svalkar fint i vårvädret. Smaskens.

[Pennylane1]
0

torrt vitt vin har knappt 0,5 gram socker per dl.

xTindrax
0

Nix: http://lowcarb4life.sugarbane.com/lowcarbalcohol.htm

Finns fler källor än så. 4 oz är 118 ml.

Kernow
1

Tycker du verkligen att vodka och soda är gott Tindrax? Jag provade i påskas men blev grymt besviken. Smakar bara vattnig vodka - då dricker jag hellre en whisky eller en smutt riktigt bra vodka ren.

[maxxtro]
0

Från ett kolhydratperspektiv så bör inte vinet ha alltför negativ påverkan på kroppen.

Men..hur är det med resten av innehållet? LCHF-are pratar ofta om att äta naturligt och förespråkar ett måttligt alkoholintag. Men hur naturligt är det egentligen för oss människor att dricka etanol? Inte alls, menar jag. Det hör ju inte alls hemma i våra kroppar.

Och när man börjar titta på hur vinet tillverkas och funderar på det faktum att vinproducenterna inte behöver deklarera innehållet..

Ja, då tar det emot lite att dricka tycker jag.

http://energida.se/wordpress/?p=67

http://www.svd.se/mat-och-vin/matkultur/tillsatser-i-vin_5915427.svd

Men, även jag har svårt att motstå ett glas rött ibland. Det ska erkännas.

[Pennylane1]
0

#8 om vi går efter svenska siffror så, siffror från SLV: http://www.lchf-recept.nu/kolhydrattabell-dryck.aspx

xTindrax
0

#9 Ja, faktiskt. Smakar mest bara bubbelvatten med lime, vilket jag älskar.

Men, det sagt. Jag håller helt med #10 och dricker ytterst sällan. Tror jag druckit alkohol en eller två gånger sedan januari. Hatar att vara bakis och är hellre nykter och njuter av livet.

[Pennylane1]
0

man behöver ju inte bli full bara för att man har lust att dricka något glas vin till maten, eller så. Är aldrig någonin bakis. Tror inte jag varit det i hela mitt liv, jo kanske någon enstaka gång när man var ung och dum. Sen blir det inte ofta ändå, ungefär samma takt som du märker jag när jag läser näst sista meningen…

rapu
0

VARNING FÖR ALKOHOL VID LCHF

Levern forslar gifter ut kroppen (alkohol t.ex) men tillverkar ocksa ketonkroppar för hjærnans behov. Dricker man alkohol prioriterar hjærnan att fa ut giftet, vilket kan hindra ketonkroppsproduktionen, vilket kan leda till att hjærnan "slocknar". 

Mycket obehagligt kan jag intyga.  Been there!

[Pennylane1]
0

ojoj , efter den brasklappen kan det bli svårt att  få folk att vilja testa den här kosten!

karinafp
0

Jösses, Rapu, hur mycket drack du då? Även om du inte äter enligt LCHF, tenderar hjärnan att "slockna" vid alltför stort alkoholintag…Cool Själv dricker jag både vin och sprit emellanåt utan att märka av några som helst biverkningar, men jag har ju lyckligtvis förstånd nog att sluta i tid… Flört

rapu
0

Pennylane 

Sa ær det med brasklappar. Man far höra sanningen. Det ær bara att vælja.

rapu
0

Karinafp

Jag drack tva glas rödvin och jag var inte berusad, men hjærnan slocknade pa nagon niva. Jag hade enligt hörsægen ætit dessert, hæmtat  mina skor och min kappa, farit hem i taxi, tagit ur örhængena, satt dem i deras  lilla ask, asken i smyckeskrinet, smörjt  mina psoriasisfötter osv osv, men jag var inte kontaktbar.

Följande dag mindes jag att ett samtal liksom blev avklippt och sedan den mörka skogen och snön utanför taxifönstret. Jag hade ingen somhelst hangover.  Som ur en scary-film…

Kernow
0

Då var det hemkört. Min hjärna har aldrig slocknat av 1-2 glass rött peppar, peppar Skrattande

Hallongrottan
0

Jag undrar hur det är med matten? Eller varför skriva TVÅ GLAS, det finns ju vinglas som är på 50 cl. Jag klarar av 20-25 cl rödvin, men tar jag mer blir jag "full som en kastrull"Tungan ute

rapu
0

Kænsligt dethær tydligen.  Drar mig ur debatten.

Ville bara i all vælmening berætta om kroppens mekanismer nær man dricker alkohol och æter enligt LCHF.

Jag hade gærna vetat detta innan mitt alkoholintag.

Wtn3
0

Jag har druckit en sjuttis Jack Daniels på en kväll efter att jag ätit fakir i tre veckor, tyckte inte fyllan blev värre än vanligt, baksmällan blev lindrigare också. Verkar vara väldigt individuellt hur man tål alkohol, och det gäller väl både de som äter LCHF och de som äter blandkost.

[Pennylane1]
0

# 21 man kanske inte kan eller bör dra generella slutsatser efter en enda människas reaktioner heller. Det gäller i princip allting. Vi brukar betona var persons individualitet här, det som gäller för en gäller inte per automatik för en annan.

Skepparkrans
0

"Ville bara i all vælmening berætta om kroppens mekanismer nær man dricker alkohol och æter enligt LCHF."

Det enda du har berättat är vad som hände dig en gång när du drack ett par glas rödvin. Att från detta dra långtgående slutsatser om hur den mänskliga kroppen i alla lägen reagerar på alkohol i kombination med LCHF känns lite väl häftigt. Speciellt när alla vi andra LCHF'are som också dricker vin inte har varit med om samma sak.

Det finns nämligen andra faktorer som också kan spela in. Allt som händer dig händer inte p.g.a. dieten du håller. Om blixten slår ner i ditt huvud när du är ute och promenerar kan du förstås dra slutsatsen att fett leder ström och att det är LCHF som orsakade det hela. Det troliga är dock att du bara hade otur och befann dig på fel ställe vid fel tidpunkt.

gun92884
0

… inte for att marka ord men finns det nagon mer som tycker att detta uttryck later battre som "fel stalle vid RATT tidpunkt" Skrattande

[Pennylane1]
0

Tycker fel ställe vid fel tidpunkt är bättre, på alla sätt. Mer logiskt, för varför skulle något olyckligt kunna vara rätt tidpunkt? Hör att vissa säger så och tänker då att de dillar persiljaFlört

chrand
0

Här är en som älskar att festa. Kan lätt dricka en-en och en halv flaska vin på en kväll utan att slockna. Men tycker mig vara lite känsligare nuförtiden så jag är försiktig med starksprit. Brukar blanda mitt torra vin med is och mineralvatten, väldigt friskt och gott.

Bushmaster
0

I går blev det en 6:a singelmalt, två 8:or absolut citron ca 1,5 flaska rödvin. inget slocknande här och normal bakis idag, får skylla mig själv… lol

gun92884
0

.Förvånad… jamen du maste ju vara dar vid RATT tidpunkt for att det ska ga fel … om du ar dar vid FEL tidpunkt hander det ju inget … 

Likasa vill jag nog garna ha 'risk' for na'nting negativt och 'chans' for positivt …Glad

[Pennylane1]
0

det sista håller jag med om!