Räknas detta som LCHF-bröd?
Hej, jag är ganska ny på detta och har experimenterat med "bröd" och fått ihop denna variant som jag tycker är riktigt gott! Det skulle dock vara bra med synpunkter från er mer erfarna LCHF:are :-)
Stinas LCHF-”bröd”
Detta ”bröd” blir fiberrikt, proteinrikt, ganska kolhydratsnålt och mättande. Sesamfrön och pumpakärnor är mycket näringsrika. Serveras gärna med smör samt proteinrikt pålägg och gärna en ring paprika eller några skivor gurka på.
1 dl Kruskakli
3 ½ msk Fiberhusk
¾ dl Fibrex
1 ½ dl Pofiber
1 ½ dl Skalade sesamfrön
1 dl Hela linfrön
¾ dl Pumpakärnor
¾ dl Valnötter
¾ tsk Salt
1 msk Bakpulver
5 st Ägg
3,5 dl Vatten
½ dl Olja / Smält smör
Hacka nötterna och blanda dem med de övriga torra ingredienserna och rör sedan ned resten. Låt svälla i 10-15 min!
Smörj 2st 1- liters bakformar och bröa med lite smulad Fibrex/Pofiber.Klicka i degen och bred ut jämnt i formarna.
Alternativ 2: Klicka ut 24 småbröd (som plattas till lätt) på två plåtar med bakplåtspapper på.
Alternativ 3: Bred ut smeten i en långpanna (med bakplåtspapper i) och skär i rutor (24st) efter gräddningen. Har du den lägre saltmängden så strö gärna på lite flingsalt innan gräddningen.
Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter i 200 grader/175-185 grader 10-14 minuter för småbröd/långpannebröd. Prova dig fram!
Detta borde ge ca 1,5 kolhydrater/bit ? om jag har räknat rätt.
Förvara i kylskåp/frys och prova gärna att rosta!
Kruskakli är ju tyvärr inte särskilt nyttigt, (fullkorn har ju mer av det dåliga från spannmål än vitt mjöl i och med skalet etc. och kli är ju bara skalet, borde väl även fortfarande innehålla en del gluten också?)
Valnötter brukar även de höra till det lite sämre nötvalen, inte helt hundra på hur pumpakärnor ligger till, men tror inte de ligger särskilt lågt heller.
Så…. mja….
som tur är får man äta precis vad man vill dock och vad man mår bra av, tror dock det där skulle kunna vara negativt för många som får hälsofördelar av lchf just av att man utesluter spannmål och frön.
valnötter är väl helt ok? De jag har i skåpet har 4%kh, och pumpakärnor tror jag också är hyfsat bra, kruskakli tror jag bara passerar och har noll kolisar har jag för mig. Tycker det ser helt OK ut! Många äter fröer och tycker det går bra.
#2 Kruskakli anges runt 24gram kolhydrater/100gram. Men som sagt förutom det är det rent skal från vete… inte en nyttig idé alls.
De flesta valnötter har inte 4% utan närmare 13% - sen har jag inte siffror på det men om jag inte minns helt fel har de extra dålig fettsammansättning.
Margarin har också i princip 0% kolhydrater och riktigt hög fetthalt, likaså solrosolja och majsolja - jag och de flesta som äter lchf tycker inte det är någon bra idé att äta i alla fall.
nej margarin har jag aldrig påstått är bra… inte solrosolja eller majsolja heller…
Jag vet att SLV anger valnötter till 13 % men som sagt min påse, som är coops egna blåvita har 4% och på fineli anger man 3 %…
jag har inte hört att valnötter skulle vara dåliga och enligt denna länk verkar det inte så.
Och med att kruskakli inte skulle ha kolisar avsåg jag digererbara sådana. Alltså de tas inte upp av kroppen
# 4 Det avsåg jag med, i alla värden jag hittade när jag sökte efter dem hade de runt 24 gram kolhydrater och 37 gram fibrer. Dvs de kolhydraterna bör räknas som smältbara.
Är väl ingen nyhet att när det kommer till nötter är det inte särskilt ofta det stämmer med förpackingen och att det varierar med sort. Tror man lurar sig själv när man letar efter förpackingar med lägre angivet än standardtabeller och förutsätter de stämmer.
Kan inte få den länken att funka så vet inte vad den hävdar, i vilket fall som helst har valnötter ansetts extra bra av olika "hälso"-grupper av precis samma skäl som vi inte skulle anse dem bra, det höga innehållet av fleromättade fettsyror, på samma sätt som t ex linfröolja inte är så bra.
Det med margarin och solrosolja var ett exempel, att det inte bara har med kolhydratshalten om något är lchf-mässigt eller lchf-bra etc. vanligtvis. Även om det inte skulle varit några upptagningsbara kolhydrater i kruskakli är det fortfarande lika fel som margarin in. (rena spannmålsfibrer och då de anges också ha protein så är det troligen även gluten i - de fibrer som anses nyttiga är då inte denna sort med olösliga fibrer).
Så jag vidhåller "mja".
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det går precis lika bra med 1 - 2 små skivor finncrisp.
beror väl på vad man vill ha, finnvrisp är ju enbart spannmål och det är väl de flesta överens om är värre än fröer och nötter?
Notera att jag inte alls har margarin i brödet!! Det är olivolja eller smält smör som jag använder! Jag gissar att det går bra att byta ut kruskakliet mot mer husk och pofibrer i stället…
Jag har uppfattat att en allmän LCHF strategi är att hålla sig till produkter som håller sig på max 5% kolhydrater per 100g. Där har jag uppskattat att tre bitar av dett bröd väger 100g och ger ca 4,5g kollisar och därmed skulle var fullt gångbart för de flesta. Rätta mig gärna om jag har uppfattat fel!

Nu låter jag väl som en riktig surkärring men i min LCHF-värld finns bara riktig mat. Alltså inga brödsubstitut, LCHF-efterrätter eller något annat hittepå. Jag kan mycket väl äta lite valnötter men det är som godis isf.
Funkar brödet för dig så ät det.
# 8 det är många som äter LCHF-bröd (många äter även något finncrisp eller flatbröd) och så länge man tycker det funkar för en själv är det givetvis helt ok, ingen annan kan tala om för dig vad du får äta!
Somliga blir mer rabiata än andra och det är förstås lika tillåtet det med, men man bör inte försöka "predika" och tala om för andra hur de ska äta. Anser jag. Däremot kan man ju alltid komma med förslag.

5%-"regeln" kan ibland leda folk fel. I slutändan är det den totala mängden kolhydrater som spelar roll, inte hur mycket procent enskilda varor innehåller. Mjölk t ex innehåller 5% kolhydrater, då kan vissa tro att det är fritt fram att dricka det, medans vitlök innehåller 30% (den siffran varierar visserligen mellan olika tabeller, men poängen är att den innehåller bra mycket mer per 100 gram än mjölk) och då ratar många det, vad de inte tänker på är att ett glas mjölk (3 dl) ger 15 gram kolhydrater medans man inte behöver mer än en liten klyfta vitlök (typ 5 gram) för att smaksätta en hel måltid, det blir 1.5 gram kolhydrater, alltså bara en tiondel av ett glas mjölk. Om man får hälsovinster och går ner bra i vikt genom att följa 5%-regeln så kan man såklart göra det, men man ska hålla i minnet att det kan bli mer kolhydrater än man tror om man t ex äter frön, nötter, mjölk, fil och yoghurt.
#8 Visst svårt att läsa vad jag faktiskt skrev va? Ingen stans alls står det att det är margarin eller olja i - det var ett exempel på att det inte bara är kolhydratsvärdet man brukar ta hänsyn till över vad som brukar räknas till lchf-mat. Kruskakli hör i min värld precis som margarin och solrosolja inte dit av samma anledningar.
#6 Eller kanske snarare… ungefär lika illa…. eller pja något mindre illa - tror inte det är vete i finncrisp.
Men som sagt, bryr man sig inte om de delarna kan man precis lika gärna äta exempelvis margarin som smör om det bara är mängden kolhydrater som gör lchf eller inte.
# 12 men vitsen med kli är ju (återigen) att det lär passera helt igenom och inte tas upp alls, sen om man har IBS eller liknande så är det inte bra med fibrer öht men alla är inte så känsliga
#13 Och det tror jag inte ett dugg på, och det motsäger alla tabellers värden på den också. Lägg sedan till att även fibrer till viss del kan brytas ner i kroppen (inte till så stor del så vi brukar vanligen strunga i det).
Sedan är helt enkelt inte olösliga fibrer särskilt nyttiga över huvudtaget. Det är de lösliga (som i t ex grönsaker (havre tror jag är enda spannmålet som har av den sorten också) som är kopplat till alla eventuella hälsofördelar som visats i vissa studier, de olösliga är i princip de som är kopplade till just alla problem. Är det dessutom kombinerat med gluten i, ännu värre. Vet dessutom jag läste för några år sedan att sätta i sig just kruskakli *ökar* risken för att *få* ibs och liknande även om man inte hade det från början.
Ibland får man tänka lite längre vad man faktiskt sätter i sig.