LC istället för LCHF?
Nu har jag hållt på med LCHF sen januari i år (4 månader), efter ett uppehåll på ca 6 månader.
När jag startade med lchf första gången mars 2009 vägde jag 80 kg. Och då gick jag efter Andreas Ennfeldts rekommendationer, att hålla mig till mat/föda som innehöll max 5 gr kh/100 gr, inget socker eller sötningsmedel, ingen frukt, ingen pasta, ris, potatis, bröd o inga stärkelserika spannmål. Mejeriprodukter i lagoma mängder, smör, bregott, oliv- och rapsolja. Ovanjords grönsaker och mycket av kött/fågel/ägg/fisk o skaldjur. Och bär i måttliga mängder.
Motion i lagoma portioner och dricka mycket vatten, och käka D-vitaminer och andra bra vitamintillskott. Inte räkna o väga maten eller räkna kalorier, bara gå efter föda med max 5 gr kh/100 gr.
Jag höll mig ganska bra efter dessa riktlinjer, med undantag när sommaren kom då åt jag en färskpotatis om dagen, samt vattenmelon, kiwi o jordgubbar nån gång ibland. De första 3 månaderna motionerade jag inte särskilt mycket pga en knäoperation, men varefter jag blev bättre i knät började jag träna mycket styrketräning o så småningom även 30 min promenader x 2/dag. Efter ett halvår började jag även ge mig på gympapass i grupp 1 gång/vecka + fortsatt styrketräning 2-3 tim/vecka.
Efter 10 månader från start hade jag lyckats nå mitt slutmål på 55 kg - alltså en viktminskning med 25 kg.
Med viktminskningen fick jag också ett sjujädrans mycket bättre självförtroende, jag inte hade innan. Och som singel mamma, kände jag mig helt plötsligt väldigt snygg o attraktiv. Och jag började hänga mer med mina singel vänner på krogen o dansställen.
När jag så träffade min nuvarande pojkvän/sambo, så hade jag börjat äta mer kolhydrater, mest för att inte gå ner ytterligare utan hålla vikten. Men en ny sommar kom coh mycket öl/vin och grillat blev det… vilket ledde till att kilona började smyga sig på mig, totalt +8 kg.
Nå ja.. så i början på detta året bestämde jag mig för att återgå till lchf-kost igen och körde på i samma anda som sist. Men det har bara gått upp o ner hela tiden. Har kört med UFO en vecka nu, hoppades på att det skulle ge bättre resultat - men icke.. vägde mig idag och vågen visade 63,5 kg alltså har jag gått upp 0,8 kg på en vecka
och väger mer nu än jag gjorde vid starten i januari 2011. Och det märks inte bara på vågen, tycker allt fläsk jag har runt midjan är i vägen, byxerna sitter åt och mina blusar börjar strama.
känns inte som att LCHF är nåt för mig.. åtminstone inte allt fett man ska proppa i sig. Låga kolhydrater vill jag fortsätta med pga mitt sockerberoende o candida som jag med all säkerhet tror att jag har.
så därför undrar jag om det är någon här på forumet som bara äter LC? (…inte LC+HF)
Och undrar om det i så fall skulle funka om man hemskt gärna vill gå ner i vikt?!
Jenny

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du skall inte äta en massa fett, det är en missuppfattning, du skall ha ett högt fettintag utav ditt kaloribehov!
Skulle föreslå HF minus LC i stället och rätt högt proteinintag iomed att du säkert vill behålla den muskelmassa du lyckats träna dig till.
Man blir inte fet av fett. man blir fet av att äta för mycket av i stort sett allt, grejen är snarare att det är svårt att äta för mycket fett.. om andelen fett är högt av ditt energiintag.
Tror mer på sambofällan.. mysmat och romantiska midagar.. nåja det brukar gå över på två år!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
LC ger dig ingen energi, för att lc skall funka måste du även få energi i längden, alltså måste du tillsätta fett om du vill klara av att leva.
Då det bara är fett och kolhydrater som ger energi.
För att öcerleva på endast LC behöver du äta mycket av det för att komma upp i tillräckligt med energi och då blev det HC istället.
Men för att gå ner i vikt kan du äva vad du vill eller äta vad du inte vill.
Eller inte äta alls.
Men äter man för mycket av vilket som helst går man upp i vikt, äter man för lite svälter man och går ner i vikt.
LC funkar för viktminskning sålänge du har fett på kroppen annars inte.
Hej!
Om jag nu får lägga mig i din tråd, jag undrar varför man skall vara måttlig med mejeriprodukter? Det finns ju mycket fett där är inte det fettet bra?
Klarar inte riktigt av att äta biffar och kött för magen.
Zepp, du är en fena på detta. Har du lust att förklara?
Lotta

Joo.. så där är vanligt att tänka, mejerier är tillbehör och de innehåller en hel del kolhydrater.. samt att mjölkproteinet ger ett opropotiornerligt högt insulinpåsalg.. smör räknas som fett!!
Och hur kommer det sig då.. jo mjölk är en näringslösning för att kalvar skall växa och lägga på hullet.. kanske inte så bra för den som behöver gå ner i vikt.
Man skall inte äta sig mätt på tillbehör, de är mest för smaksättning, man skall äta sig mätt på mat.
Klarar du inte kött.. ät fet fisk, ta gärna någon fet sås till det, grönsaker, sallad slå lite olivolja på salladen.

…..Och vid regeln 5 gr. kh. /100 gr. gäller det att kolla mängderna som passerar svalget också….Vitlök är hög på kolhydrater, men vem äter mer än några gram/dag….däremot nötter kan det ju lätt slinka ner några fler gram av.
….Astråkigt att behöva mäta, väga och räkna sitt matintag….men jag har erfarit att en liten koll på matintaget kan göra hela skillnaden.
För mig gäller även att utan fett är risken stor för småätning mellan målen och kolhydratsfrossa…..så funkar jag
Glad Påsk!
#2 stuxen
okej.. nu är det ju så att jag faktiskt har fett på min kropp. Jag har inte gjort nån utförlig beräkning på det, men kan på ett ungefär säga att 6,5 kg sitter som en rejäl fläsksvål runt midjan o en bit upp på ryggen, 1 kg har satt sig på rumpan, 1 kg har satt sig lite jämnt fördelat lite varstans på kroppen.
Vilket alltså betyder om jag förstått dig rätt att jag KAN köra med LC om jag vill ha bort minst 5 kg av dessa?! 
**#1 zepp
**men vad är mycket fett och vad är lite fett i mått räknat ( för jag vägrar att bli matfixerad och hålla på och räkna kalorier o väga, för då lägger jag ner det här) ?
I nästan varenda tråd jag läst på det här forumet, har det pratats mycket om hur viktigt det är att äta mycket fett. Proteiner i form av kött, fisk o ägg. Fett i form av framför allt smör, olivolja, rapsolja o kokosfett. Grädde och creme fraiche i begränsade mängder, eftersom de innehåller kh. Nästan överallt är det folk som hållt på med lchf länge som säger att man gott kan äta både bearnaissås och kryddsmör till köttet och dessutom ska köttet helst stekas i en rejäl klick med smör eller kokosfett också.
Nä, det är inte lätt som 'nybörjare' att veta hur mycket av allt man ska käka. Vill gärna kunna äta som jag gjorde tidigare då jag körde med lchf.. men denna gången har det inte visat några större framgångar.
och nån större muskelmassa har jag inte heller lyckats lägga på mig. och sista veckan jag varit på F&S har jag satsat mer på att öka konditionen istället, då den känns som ett stort minus.
Känner att jag snart ger upp om inget händer… för alla dessa motgångar o viktuppgångar sänker mitt självförtroende. Känner mig bara ful o fet.
Jenny

Med HF menas hög andel fett av ditt energibehov.. inte stora mängder.
Iomed att fett är energirikt minskar portionerna radikalt.. likaså måltidsfrekvensen.. det är för övrigt en av fördelarna, det räcker att äta två tre gånger om dagen.
Hur vet man vilket energibehov man har då?
Ptja, antingen räknar man eller så låter man kroppen reglera det hela via hunger mättnad, tyvär ingår då inte mysmaten och de romantiska midagarna i kroppens behov.. såvitt man inte lyckas planera såpass att de infaller då man skulle ha ätit iallafall.
Och då ingår att fettandelen skall vara hög då detta för de flesta gör att kroppen har lättare att reglera.
Att sambolivet är en källa för viktuppgång är nog mer regel än undantag, mycket av social gemenskap handlar om att äta och dricka tillsammans.
Jag äter inte LC - har m a o inte några erfarenheter att dela med mig av, men jag har då & då undrat över HF-delen i LCHF. om den kan vara orsak till utebliven viktminskning - om det för en del kan vara så att HF, i LCHF, behöver ändras till NF = NORMAL FETTMÄNGD?
#1 Zepp. "Skulle föreslå HF minus LC i stället och rätt högt proteinintag iomed att du säkert vill behålla den muskelmassa du lyckats träna dig till".
HF minus LC ? Vad betyder det? Hur kan ett exempel se ut?
"Man blir inte fet av fett. man blir fet av att äta för mycket av i stort sett allt, grejen är snarare att det är svårt att äta för mycket fett.. om andelen fett är högt av ditt energiintag".
Man kan alltså bli fet av att äta för mycket fett? Är det kanske t o m så att en del behöver se upp med HF-delen i LCHF, behöver ändra fett-tänket - inte plussa på med smörklickar, feta såser, kryddsmör och andra former av fett till varenda måltid, smör/kokosfett i kaffe/te, etc - utan nöja sig med fettet i köttet/laxen och det fett som maten tillagas i.
#4 Zepp. "Mejerier, inte så bra för den som behöver gå ner i vikt". Gäller det allt gjort av mjölk? Grädde, creme fraiche, keso, ost, fil, yoghurt?
Att behöva se upp med mjölkprodukter, är det något som gäller speciellt för den som är socker/kolhydrat-känslig?

HF står fortfarande för en hög andel energi från fett utav ditt energibehov.. och jag har aldrig eller sällan sett någon påstå att det är bra att äta mer än sitt energibehov.
Det är få som behöver lägga till något fett alls om de äter feta matvaror o använder fett för övrigt i sin matlagning.
Det blir lätt ett cirkelresonemang, jamen om jag äter mycket fett går jag upp i vikt.. jomen man skall inte äta en massa fett, man skall äta fet mat.
Det där var bara lite ironiskt, dvs att inte gå och småäta LC, på en dag blir det HC.
Finessen tex för vissa med cocosfett i morgonkaffet är att de kan slopa frukosten i övrigt.
Ja ju mindre fett det är i en mejerivara ju mer kolhydrater kan man säga, och ju mer fett ju mindre behöver man äta/dricka för att bli mätt!
Ost är i princip stelnat mjölkprotein, inte så mycket kolhydrater.
Att se upp med mejerier kan vara bra för den som behöver gå ner i vikt, men det förefaller vara väldigt individuellt, beroende antagligen på en massa faktorer.
Fil, youghurt, keso och liknande är efterätt/tillbehör, man bör/skall äta sig mätt på mat, morgon midag kväll.
Maten får gärna vara sådan att den måste tuggas för att sväljas, det ger mer mättnad och som regel ligger den längre i magen och därmed portioneras den ut saktare i blodet, man är ohungrig längre, speciellt om allt är fett!
Hoppsan! Jag trodde att jag hade koll på detta men det visar sig att jag nog har noll koll!!
Har läst i trådar att har man bara ägg och smör så klarar man sig. Nån anna skrev att hade jag bättre ekonomi skulle jag ät mera Keso.
MEN Jag håller med dig Jenny, nu är jag förvirrad.
Jag har läst jättemycket om vad ni äter på en dag och tycker att jag nog varit duktig. MEN midjemåttet vill inte minska och jag har väl då ätit för mycket mejeriprodukter.
Får antagligen börja om från början och ha ett annat tänk (vilket är jag inte riktigt på det klara med ännu).
Det är ett problem när man lever med nån annan och han inte vill äta det jag äter, det är ju klart. Men andra klarar det så det måste ju gå för oss oxå Jenny.
Vi får ta nya tag, för det är ju bara på oss som det beror.
Lotta
Tja altså du får tolka det som du vill, men det kommer med stor sannorlikhet fungera om du uppfyller krav nummer två.
Ligger på energiminus och klarar av att hålla dig där.
Så testa om du vill.
Jag föredrar dock själv LCHF
Eller kanske LC%HF% :D För att vara tydligare.

Sedan verkar det ju som att det är svårare att gå ner andra gången än första, jag tror mest på att ge det tid och äta bra mat för att man mår bra av det.
Det finns lite olika skolor, de finns de som anser att man ska öka fettmängden för att gå ner i vikt, andra att man ska räkna kalorier, olika saker fungerar för olika personer.
Det jag ser som risken i längden med att minska på fettet och fortfarande äta LC är väl kaninsvält. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaninsv%C3%A4lt
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Sambofällan kan jag verkeligen vittna om. Är man två skall det vara mycket mer tillsammans både i mat och mysväg i samvaron. Är jag själv en kväll är det mindre av allting elelr ingenting och det konstiga är, jag är ju inte ens sugen eller har behovet! Men jag har det när man är två :)
Så - ställ också frågan hur mkt av det Du äter är av andra orsaker än hunger. Det kan vara svårt att skilja de två åt. Och det är en resa.
Det bästa tipset jag kan ge er som inte går ner i vikt:
Se inte LCHF som en viktminskningskur, utan som en ren och skär livsstil där de allra flesta mår mycket bättre och äter mindre. Att man sedan går ner i vikt bör du se som en bonus. =)
Att jämt tänka på att gå ner i vikt och sedan bli besviken försätter kroppen i stress för många, vilket oftast hämmar viktnedgången eftersom kortisol utsöndras vid stress.
Jag tror att ju fler detaljer man går in på, desto svårare går det att gå ner i vikt.
Anna Hallén har en väldigt bra blogg med många tips, LCHF med sunt förnuft
#9 "Det är få som behöver lägga till något fett alls om de äter feta matvaror o använder fett för övrigt i sin matlagning".
Tack Zepp för denna värdefulla information,
Jag tror att HF i LCHF lätt kan uppfattas som att man ska vräka på med fett så att det SYNS - inte minst p g a att det i LCHF-sammanhang i stort sett alltid har propagerats så enormt för FETTANDELEN, uttryck skapats som t ex "Fettdieten", "Fettdoktorn".
LC borde kanske framhållas mer?
"…har aldrig eller sällan sett någon påstå att det är bra att äta mer än sitt energibehov". Uttryckt så har jag inte heller sett, men däremot väldigt många gånger; "Öka på fettet", inte minst när det handlat om utebliven viktminskning - men ingenting om att det finns en gräns = att det inte ska vara mer än sitt energibehov.
Energibehov är, vad jag vet, inte något som påtalas i LCHF, utan oftast är det "procentuell fördelning", "ät så du blir mätt", "fett mättar - du kan inte äta för mycket", etc. Men för en del kanske det verkligen KAN bli för mycket fett, det behövs hålla koll på energibehov/intag - inte minst när viktresultatet inte blir det önskade ?
MEJERIPRODUKTER. Om det är mjölkproteinet som orsakar problem med viktminskning - är det väl inte så bra att äta ost, eftersom ost innehåller sånt?
#15 Jag tycker det påtalas i princip varje tråd att anledning till att man går ner i vikt är att det uppstår ett energiunderskott.
Äter man för lite fett samtidigt som man drar ner på kolhydraterna infinner sig mättnaden långt senare. Detta gör att det blir lättare att överäta och därmed få i sig mer än sitt energibehov.
#14 "Se inte LCHF som en viktminskningskur, utan som en ren och skär livsstil där de allra flesta mår mycket bättre och äter mindre. Att man sedan går ner i vikt bör du se som en bonus. =)" Ja, så ser jag på LCHF, har alltid gjort, men jag ser också kroppsvikten som en del av välmåendet -att övervikt, utebliven viktminsknig, etc efter längre tid med LCHF är tecken på att förändring på något sätt behövs, förändringar som man kanske inte själv klarar av att komma till insikt om, utan behöver hjälp att få råd & tips om. T ex här!
#17 Problemet är att många kommer med såna frågor efter 2-10 veckor och undrar varför man inte redan gått ner 20kg.
I de flesta fallen handlar det om någon form av överätning av en produkt som man fått uppfattningen om ska vara LCHF, men som sedan visar sig inte vara det.
I andra fall handlar det om att man är fast i det gamla tänket, 5 måltider (alt 3) oavsett om man är hungrig eller inte. Du går inte ner i vikt eftersom kroppen aldrig behöver ta från fettreserverna.
Vissa äter mejeriprodukter i stora mängder och det är många som inte går ner i vikt av det.
Av alla trådar jag sett så har jag nog aldrig sett att ett för mycket fett i sig ska ha visat sig vara orsaken till utebliven viktminskning.
#15 "Jag tycker det påtalas i princip varje tråd att anledning till att man går ner i vikt är att det uppstår ett energiunderskott" Något jag missat - tar gärna emot tips på någon av dessa trådar.
Men något jag ofta stött på, det är detta om för lite fett; "Äter man för lite fett samtidigt som man drar ner på kolhydraterna infinner sig mättnaden långt senare". Som jag nu börjar tro kan leda till att det blir FÖR mycket fett (för stort energiintag), eftersom det sällan nämns vad som menas med FÖR LITE fett - sällan ges råd om vad som är LÄMPLIG mängd fett, på ett enkelt sätt, inte i %. Ja, helt enkelt att det - för de flesta - inte behövs extra fett-tillskott, att det är tillräckligt att äta fet mat, som lax, fett kött, etc och fettet vid tillagningen - att mer fett inte är detsamma som SYNLIGT fett i form av matskedvis kokosfett/smör i kaffe/te utöver äggen, fett kött/fisk till frukost. Kryddsmör, bearnaise, gräddsås med extra smör i till det feta köttet, majonnäs på laxen, etc, etc. till lunch/middag. Något jag inte haft en aning om - utan försökt fetta till det på olika sätt!
Caywin - TACK för svar, och förståelse!
Jenny40 - Ursäkta intrånget på din tråd!
#19 Ja du, tyvärr går det inte att ställa upp vad som är för mycket och för lite fett då vi alla är olika. Blir man hungrig fort ska man öka fettet, och blir man sällan hungrig kan man sänka fettet.
Men för de som har svårt att tyda kroppens signaler kan jag rekommendera Annika Dahlqvists metod: 80/80/20 (80g fett, 80g protein och 20g kolhydrater) tills dess att kroppen lärt sig tolka signalerna rätt.
#21 Var försiktig med att lansera det där som Annikas metod. Inte ens hon själv rekommenderar det utan anser att det är för lite mat.
80/80/20 är väl LCHF-världens motsvarighet till slaskrubrik i någon kvällstidning om att gå ner si och såmycket på si och så få dagar. Universalmetoden!
Att lära sig att tolka signaler rätt har jag svårt att se att man gör på att underäta, rent krasst.
Jo att man går upp i vikt med för mycket fett, det har jag ju fått erfara den senaste veckan, då jag har ätit minimalt med kolhydrater och mycket mer av proteiner och fett. Nästan lite för mycket fett - JA!
Har märkt också att jag samlat på mig vätska, vilket jag inte gillar.
Okej… zepp nu tror jag att jag fått lite mer grepp om fördelningen med kolhydrater kontra fett i LCHF. Du verkar vara en fena på det här och bra på att förklara så man fattar. Tack, så mycket! :)
Kan erkänna att jag käkade rätt stora portioner mat i början första två månaderna den här gången med LCHF, i jämförelse med vad jag käkat de senaste 2 månaderna. Fick ett tips från en forum-medlem att lägga upp maten på en mindre tallrik.. så numera äter jag på en assiett.
Ang sambolivet… ja det är väl ett känt faktum att man äter mer när man har någon att dela måltiden med, den sociala gemenskapen spelar stor roll, än när man sitter ensam o äter. I början åt jag rätt mycket mysmiddagar o ett glas vin slank gärna ner också.
Men faktiskt sen jag började med LCHF för 4 månader sen, har jag lyckats styra upp det där med maten ganska bra. Planerar o skriver matsedlar varje vecka. Min sambo jobbar skift så varannan vecka är det bara jag o sonen som äter middag ihop. På helgerna blir det mer oregelbundna hålltider med maten. Och jag har slutat med alkohol till maten på fredagkvällarna, dricker bara vatten rakt av. Kranvatten i veckorna och smaksatt bubbelvatten på helgerna. Vid nåt tillfälle har jag tagit mig en liten whisky pinne och lite jordnötter, när jag o sambon tittat på nån film.
Men jag har inte kännt att jag tyckt det varit jobbigt att det bara är jag i familjen som kör med LCHF. Eftersom det är jag som är kocken i hushållet så blir det den mat jag lagar, de andra får äta också. Och det gör dom så gärna! Det enda undantaget jag gör för dem är att koka pasta, ris eller potatis till.. jag blir inte särskilt avundsjuk över det.
Jag älskar grönsaker och grönsallader - färsk babyspenat, ruccola o macheblad med en härlig vinigrätt till, eller kokta haricortverts eller ångkokt broccoli i en härlig örtmarinad (rapsolja, havssalt, färsk timjan eller rosmarin, lite vinäger o svartpeppar) - det slår all pasta, ris o potatis!! Gjorde en snabb variant på rättika gratäng för ett tag sen istället för potatisgratäng. Skivade rättika och fräste med lite smör o salt, hällde på 1 dl vispgrädde och lät det små koka 10 min. smakade av med franska örter. Åh, så gott det blev!!
Sötsaker bekommer mig inte längre.. så nu i påsk får släkten äta så mycket godis o bakverk de vill, jag nöjer mig gott med paranötter o kokosflarn. det är mums mums det! :)
Ja, ja.. blir alltså att dra ner på fettet en aning, äta som vanligt med fortsättningsvis färre kolhydrater, mycket proteiner och mindre portioner, mycket vatten - och framför allt lyssna på kroppen!
Och motionera mycket mer! :)
Får väl ge det här med LCHF en månad till, då….
Jenny
#20 Det gjorde absolut ingenting Sias.
Uppskattar all intressant läsning på min tråd… ju fler kloka råd jag kan få desstu bättre för mig
som tycker det här med fettet är lite krångligt.
Glad påsk!
Jenny
#22 Jag förmedlar bara vidare vad jag läst, stämmer det inte så kan ni bortse från mitt inlägg.
Får ge det här med LCHF en månad till. Citat ur #24
*kliar mig i huvudet*
Vad är alternativet? Börja med kaloribegränsning och VV? Det vet vi ju alla att det är så otroligt många som ramlar av och ur och blir tyngre och tyngre. Det avr ju väldans tråkigt att Du föll av banan efter ha lyckats gå ner så mycket, men jag skulle vilja påstå att det är kanske NU förståelsen hur man fungerar och vad som fungerar kan börja infinna sig.
Önskar Dig lycka till - och ge det liite mer än en månad till ;)
#22 Det är faktiskt Annika själv som har kommit med 80-80-20 men har ändrat det till 100-80-20 eftersom hon själv tyckte att det blev för lite kalorier.
Glömde bara säga tack till dig Zepp (och ni andra) för kloka råd som du och alla andra sprider så glatt om kring.
Vad är det för coccosfett som man/ ni har i kaffet, köpt på affär eller var? Heter den nåt speciellt?
Tack Jenny för din tråd, jag vaknade till nu.
Lotta
#28 Biofood har ett ekologiskt kokosfett som säljs b la på "Hälsokraft". Prisvärt: 55:-.
oh… jag hade förstått det som att man skulle ta bort kolhydraterna och i stället lägga till extra fett… den här tråden var mycket intressant läsning!
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Joo.. så är det, ta bort eller reducera kolhydraterna och ersätta energin från kolhydraterna med energi från fett.. varesig mer eller mindre, i början iallafall.
Men.. det visar sig för de flesta att när de byter från lågfettmat till fullfettmat, steker i smör o slår en slatt grädde i såsen, så behöver de inte lägga till något extra fett.. bara när de äter fettsnålt kött typ kyckling, vitfisk, och sådant då kan det vara bra med någon fet röra.
Det går altså inte ut på att "äta en massa fett", utan att fettets andel av ditt energibehov skall vara högt, och fett är sannerligen energirikt så det räcker med normala mängder.
Man skall nog inse folks tidigare fettsnåla matvanor och förstå att vissa tycker att nomal fettkonsumtion är att betrakta som att vräka i sig fett.
Ja det blir lätt att man missförstår, det har jag gjort. Men jag tror nog att jag förstår nu. Hmm.. får fortsätta och se hur det går
Tjingeling!!
Lotta
#26 Du har alldeles rätt i det du säger!
Och jag har ångrat många ggr ska du veta att jag inte tänkte till en extra gång, då jag började käka lite mer kollisar.
Men eftersom jag ett tag var nere på 53 kg ett tag efter att jag hade stått still på 55 kg en tid, så började jag äta frukt, rotfrukter och GI-bröd.. jag märkte att det började hända konstiga saker i min kropp då jag gick ner ännu mer. Jag blev rädd för att bli sjuk o för smal, ville inte se ut som ett benrangel, då jag hade vant min kropp att äta väldigt lite mat men ändå bli mätt. I samband med GI-kosten jag gick över till lyckades jag gå upp till 56 kg och höll mig där i flera månader…
..Tills vårkänslorna tog över förra året och jag började vistas mer bland folk ute på krogen… ja alla de där ölen o drinkarna jag drack den våren o sommaren - kunde jag ju verkligen låtit bli! Men alla gör vi våra misstag ibland 
Nä, har inte tänkt börja käka VV-mat som alternativ - aldrig i livet!
Men när man verkligen försöker göra nåt åt saken, som det här med de 8 kg övervikt som JAGkänner att jag har (vi har alla våra olika ideal om hur man vill se ut), och jag tycker att jag gjort allt o ätit efter konstens alla regler och sen märker att det inte funkat ett dugg på de här 4 månaderna. Då blir man så frustrerad!! 
Jag hade faktiskt hoppats att LCHF skulle funka lika bra denna gången, som förra gången - HADE DET GJORT DET då hade jag vid det här laget efter 4 månader tappat dessa 8 kg för länge sen!!
Men nu har mina kilon åkt berg-o-dalbana och nu väger jag MER ÄN när jag började om på nytt med LCHF. Jag hade verkligen hoppats på att komma i min bikini samt min sommargarderob jag hade förra sommaren. Men NU, inte nog med att LCHF kosten är mycket dyrare måste jag dessutom köpa mig en ny sommargarderob.. suck!!
Naturligtvis har du och många fler rätt i det, att man kanske får ge det hela lite mer tid än EN månad… MEN JAG VILL VERKLIGEN GÅ NER DESSA 8 KG - och helst innan semestern! Det var den största anledningen till att jag började käka LCHF igen.
Men till skillnad från förra gången, blev jag frestad att prova alla "nyheter" som tillkommit här på forumet, sen jag käkade LCHF 2009. Bröd bakat på pofiber, fibrex, kokosfibermjöl, mandelmjöl etc.. Bakverk o desserter som inte skulle påverka blodsockret o som innehöll få kolhydrater… bakat på sukrin.
Detta eländiga sukrin - rena giftet för kroppen om jag får uttrycka mig så!
fick ett enormt sötsug o åt mer än vad kroppen behövde, fick blåsor o sår i munnen o ont i magen o det väckte liv i en vilande candidasvamp.
Förvånar mig att så många LCHF'are och VV som vill leva ett sunt liv matar sig själva med sån sörja. Ursäkta mig, det hör egentligen inte in i den här tråden.
Men jag hörde på nyheterna i morse att forskare kommit fram till att sötningsmedel i alla former ÄR skadligt för kroppen och gör oss feta! Möss som hade matats med sötningsmedel var fetare än de som hade matats med vanligt socker. Intressant.
Har iaf överlevt påsken och i morgon börjar en ny vecka med nya möjligheter och mycket mer motion. 
Jenny
Lycka till med nya tag Jenny!
Jag tror du är helt rätt ute om du drar ner på fettet, äter mer protein, skippar alla "kolhydratssubstitut" och tränar mer.
Tack Beate
behöver verkligen lite peppning…
Har bestämt mig för att fortsätta med LCHF ett tag till (obestämd tid) och inte med nån LC-variant… nu när jag fått så många kloka råd och bra o lättförstålig information vad som menas med LCHF.
Fast jag kan hålla med Sias att förkortningen borde heta LCNF istället! 
Jenny

Zepp - "Maten får gärna vara sådan att den måste tuggas för att sväljas, det ger mer mättnad och som regel ligger den längre i magen och därmed portioneras den ut saktare i blodet, man är ohungrig längre, speciellt om allt är fett!"
Det är kanske inte riktigt så enkelt (jag är lite motvals som vanligt
).
Tuggad mat är "finfördelad" mat - dvs det bryts ner snabbare än stora bitar bitar mat av samma komposition - men ingen vill väl svälja jättestora köttbitar!? Men inte heller stora köttbitar tar speciellt mycket tid att bryta ner; det visade läkaren som monterade lucka på en patients magsäck (finns länk till nätversionen av hans bok någonstans i "Boktips").
Rinnande mat, ofta finfördelad mat med stort vatteninnehåll, kan ta längre tid att "bryta ner" än finfödelad orinnande mat, eftersom vattnet måste "pumpas" bort ur den vattenbemängda.
Nu är ju inte själva nerbrytningen allt när det kommer till hur snabbt energin går ut i blodet, och hungern regleras inte i första hand av vad som finns i magsäcken, utan utifrån cellernas tillgängliga energi… täcks energibehovet via blodet så är man inte hungrig (exakt hur det fungerar ska man kanske inte spekulera i eftersom man lätt stirrar sig blind på nåt enstaka hormon utan att känna till eventuell samverkan mellan flera och deras nettoeffekt).
Det finns troligen* en reglering på magmunnen, som släpper ner magsäcksinnehåll lite efter energibehov - finns det redan mycket i tillgänglig energi så släpps maten ner långsammare än om man har stort akut energibehov (även högt blodsocker har den effekten på magmunnen; om det är reglerat via insulinet eller via annan väg, vet jag inte).
*Jag skriver "troligen" eftersom jag aldrig grävt ner mig i studier i ämnet, men ändå sett åsikten framföras av andra, som jag tror är kunniga på området.
Eventuellt finns även reglering på själva upptaget av energi i tarmen (motsvarighet till regleringen som finns för bla mineraler som kalcium och järn), och hur snabbt tarminnehållet flyter igenom - alltså tarmrörelserna. Åtminstone vill jag tro det
(får kanske kolla upp om nån forskat på detta när jag får lite mer tid över).
Så egentligen tror jag man kan säga att det "inte är så svårt" - det är ett självreglerande system som inte ska behöva styras från den kognitiva delen av hjärnan.
Men alltså när man blir hungrig fort igen då har man ätit för lite fett, eller hur?
Men så skall man minska på fettet och äta mera proteiner men inte mjölkproteiner, vilka proteiner då?
Jag måste vara en konstig människa för jag är alltid hungrig, en halvtimme/timme efter maten är jag hungrig igen. När jag på kvällen blir hungrig så äter jag ost som nån sa är bra att äta då. Men på morgonen är jag så hungrig att jag skulle kunna sluka en oxe.
Alltså måste jag äta mera fett?
Men var finns proteinet som är nyttigt?
Lotta
#35: Ja, jag tror HF-delen är lätt att missförstå. Kanske just för att man inte tänker på energiprocent. Man hör att man ska byta ut kolhydrater mot fett och då är det kanske lätt att tänka att det även ska vara samma mängd i volym. Är man kraftigt överviktig går man ner i vikt ändå eftersom aptiten regleras och man äter mindre men för dig och mig, som är "normalviktiga" och vill ner några sista kilon, så måste man nog begränsa kaloriintaget också.
Så jag kör inte LCHF, utan LCMFHP! ;)
#37: Proteinkällor som jag själv äter är kött i alla former, fisk (speciellt lax, tonfisk i olja, makrill), ost i olika former (kesella, hårdost).
#37 Äter man lagom mängd med kött brukar man få i sig tillräckligt med protein.
För högt proteinintag är dåligt för njurarna.
#18 "Av alla trådar jag sett så har jag nog aldrig sett att ett för mycket fett i sig ska ha visat sig vara orsaken till utebliven viktminskning"
Letat runt lite, hittade en del i tråden; "JAG MINSKADE PÅ FETTET".
#31 Zepp! din "FETT-förklaring" SÅ BRA! så enkel, att jag nästan kan tro att jag inte fattat rätt - fast hoppas…
HF i LCHF = den mängd energi man före LCHF fick i sig från KOLHYDRATER (pasta, bröd, potatis, etc) skall ersättas med motsvarande mängd energi från FETT (fett från fet fisk - t ex lax, fett kött, etc ska räknas med i mängden fettenergi).
Sammanfattningsvis: VIKTIGIT att hålla koll på energimängden från kolhydrater, men också att hålla koll på energimängden från FETT!
???????? Rätt uppfattat ???????
OM - ja, då borde det finnas med i all info om LCHF, inte minst för att undvika missförstånd.
#38 "Man hör att man ska byta ut kolhydrater mot fett och då är det kanske lätt att tänka att det även ska vara samma mängd i volym" Instämmer!
"jag kör inte LCHF, utan LCMFHP!" ????? Det var något nytt (för mig) - vad står det för - vilken fördelning?
Antar att det står för LowCarb, Medium Fat, High Protein.
Högt proteinintag bör man ha om man tränar mycket, annars inte.
Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken att vissa finner det här med fettintaget så svårt. (Inget illa menat).
För mig har det alltid varit självklara saker.
Har aldrig tidigare i mitt liv behövt att bry mig om vad jag stoppat i mig. Har kunnat äta vad som helst och aldrig gått upp ett hekto ens.
Så fyller man 50 och hips vips så börjar det lägga sig som en deg runt magen och lite andra ställen. Så jag har ingen stor övervikt tycker bara att jag inte mår bra och att det är dags att ta itu med det nu mens det forfarande förhoppningsvis går.
Så det där med proteiner, mjölksocker och annat är jag urusel på, har aldrig haft intresse av det ens.
Har kanske haft för bråttom så jag får nog backa och läsa på lite mera. Alltså är inget själklart för mig utan krångligt.
Vill gärna ha ett färdigt matschema att följa, hade varit enkelt om det bara varit så.
Tack. Lotta
#42: Ja, förkortningen stämmer. Och jag tränar mycket vilket jag vet att Jenny också gör men överlag tror jag att det kan vara bra att folk äter tillräckligt med protein för att bevara muskelmassa vid viktnedgång och fokuserar man mest på fettmängden kan det säkert mycket väl vara så att man inte ens får i sig "grundbehovet" av protein som är ca 1 g/kg kroppsvikt.
Och jag tycker inte alls det är konstigt att folk missuppfattar fettandelen just med tanke på det nån nämnde om "fettdiet", "fettdoktorn" o "high fat" etc.
#43: Jag tror inte det behöver vara så krångligt egentligen. Ät kött, fisk, fågel, ägg och grönsaker. Håll nere kolhydraterna och överdriv inte fettmängden.
Lågkolhydratkost tycker jag är det bästa namnet faktiskt.
#45: Håller med!
En annan missuppfattning som många får för sig när det gäller lchf är ju att man inte äter några kolhydrater alls (fast ufo och under 20 är ju nästintill det). Många gånger som jag fått påpeka för folk att det är "low carb" inte "no carb".

Du får så gärna vara motvalls för mig annars så hade vi alldrig dryftat olika aspekter av kosten och alla implikationer därav.
Känner till det du räknar upp och det är en del av förklaringen om hur det fungerar men inte allt.
Tex så tar Ingvar upp hur olika mat påverkar hjänans belöningssytem och hur det i förlängningen ger tillfredställelse eller sug efter mer.
Sen så kommer vi till födans tuggande, sväljande och magtarmkanalens automotoriska rörelser för att bryta ner finfördela och transportera födan.
Alt hänger ihop, det ena leder till det andra, olika enzymer och och signaler triggas, dels av födans samansättning, dels av den mekaniska bearbetningen.
Allt samanförs och dirigeras i hjärnan som helst vill reagera på det den är van vid och programerad för.
Det är lite samma som när vi ger bäbisarna napp och keldjur.
Dvs modern ger mat via bröstet, men barnet vill fortfarande suga på bröstet, fasten det har fått den mat det behöver, det handlar då mer om att tillfredställa ett behov av närhet, trygghet, ömhet, som i viss mån tillfredställs av napp och gosedjur.
Handlar förmodligen om att dessa behov kanaliseras till att suga på moderns bröst även om det inte kommer mer mjölk.
Modern och barnet interagerar och utsöndrar då olika hormoner, typ oxytocin vilket ger en ökad förnimelse av närhet, gemenskap osv.
Likaså fast med andra medel antagligen lite olika signalsubstanser interagerar födan med vår kropp för tillfredställelse av måltiden.
Brukar samanfattas i den snusförnuftiga komentaren, "låt den lilla killen där inne hinna med"!
Energinivåer i blodet är den viktigaste signalen, men man skall inte negligera alla andra verkansmekanismer, tex så tror jag de flesta blir mer tillfreds av en rejäl köttbit med Bea än med samma näring/energi från något koncentrat!
#9 "att inte gå och småäta LC, på en dag blir det HC"
. Så vitkålen jag - vid något tillfälle - kan småäta, den kan bli "mycke fett"?
"Att se upp med mejerier kan vara bra för den som behöver gå ner i vikt, men det förefaller vara väldigt individuellt, beroende antagligen på en massa faktorer". Gäller det alla sorter? Påverkas vikten på samma sätt (negativt) av syrad - fullfet creme fraiche - som av icke syrad - fullfet grädde ? M a o är det lika illa att ha gräddsås till köttbiten, som en klick creme fraiche (de tillfällen som jag anväder meje-prod).
#46 "En annan missuppfattning som många får för sig när det gäller lchf är ju att man inte äter några kolhydrater alls" Jaa!
och tyvärr verkar det vara så att många - fortfarande - har uppfattningen att man måste äta kolhydrater, t o m att "low carb" är skadligt, hjärnan tar skada.

Man kan inte äta obegränsat av något bara för att det är låg kolhydrathalt, se 5%-reglen, utan man måste oxå begränsa mängden.
Vitkål innehåller cirka 4 gram kolhydrater, medans vitlök ligger på 30 gram, antagligen får de flesta i sig mer kolhydrater av vitkålen än av vitlöken!
Gäller de flesta mejerier fast i olika grad, om ditt fettintag till stora delar baseras på mejerier, får du sanolikt i dig rätt mycket kolhydrater samt insulintriggande protein.
Grejen med vurmen för feta mejerier är att man äter betydligt mindre utav dessa och därmed får i sig mindre kolhydrater, äter man samma volym får man i sig mer fett och samma mängd kolhydrater.
Altså gräddsåsen innehåller väl bara knapp en dl grädde per portion, det blir då 4-5 gram kolhydrater.
Let i LC står för LOW inte NO, och vid så lågt kolhydratintag som 25 gram kan man äta rejält med salladsgrönsaker och en del mejerier.
Släpp veckotidningstänket, det handlar inte om vissa magiska livsmedel, det handlar mer om fördelningen av macronuttrienter för att bli av med hög glykemisk belastning i första hand, sen får man givetvis inte glömma alla andra näringsämnen, i övrigt.
Man kan inte äta obegränsat av något bara för att det är låg kolhydrathalt, se 5%-reglen, utan man måste oxå begränsa mängden.
Det gäller iofs även kött och fett trots det låga kolhydratsinnehållet.. 
#49 "Gäller de flesta mejerier fast i olika grad, om ditt fettintag till stora delar baseras på mejerier, får du sanolikt i dig rätt mycket kolhydrater samt insulintriggande protein"
Hmmm ?
Efter vad som nämnts i trådar här så verkar det råda delade meningar om VAD i fullfeta mejeriprodukter som är orsak till utebliven viktminskning/orsak till viktökning. I en del nämns Mjölkproteinet. I andra Kolhydraterna. (och - nu; "insulintriggande protein" ?)
Jag är alldeles för dåligt insatt i detta för att ha någon uppfattning, men jag har börjat fundera på om det kan vara FETTET i de fullfeta meje-prod som är orsaken. För när det gäller kolhydrater, så innehåller ju fullfeta mejereprod inte några stora mängder kolhydrater; 3 g i en dl 40% grädde - men däremot 40 g FETT! I gräddsåsen blir det rätt minimalt med kolhydrater, men mycket "fett-energi".
Eller det kanske är så att kolhydrater påverkar olika beroende på var de kommer från? Kolhydrater från grädde värre än värst - för den som vill gå ner i vikt?
När det gäller mjölkproteinet så är mina funderingar - påverkar mjölkproteinet på annat sätt än proteinet från andra livsmedel/födoämnen (som t ex kött)?
Om insulinet var det enda hormon som bestämde hunger, mättnad och aptit så skulle det säkert spela roll med mejerier, men jag tror man får se till helheten om man inte går ner i vikt. Man kan plocka bort ditten och datten i matväg och på så sätt skapa ytterliggare bantarstress om man i själva verket gillar mejerier. Då bör man istället jobba på sömn, stress, hälsan generellt sett innan man börjar jaga någon kolhydrat/mejeriprotein här och där. 
Om man nu promt vill undvika 'mejeriproteininsulin' så bör man inte förtära vassleprotein då det är det "värsta" man kan äta. Det ynka lilla protein som finns i grädde/mjölk bör man inte vara så orolig för om man inte äter 2-3 liter av varje produkt.

#52 Håller helt med
- att jobba på sömn och avslappning ger nog ofta större effekt.
Inte ens om man häller i sig flera liter grädde - i mjölk är snarare kolhydraterna problemet - kommer det proteininducerade insulinet sticka iväg speciellt mycket, eftersom magsäckstömningen sker långsamt då det handlar om stora energimängder (mycket fett)… tarmarna och övriga organ/transportproteiner måste ju hinna med (skulle insulinet höjas lite för mycket kan man nog vara trygg med det ändå, för glukagonet höjs motsvarande
).
Det är nog första gången vi är överrens då
- Nej men jag läser så mycket att jag inte vet vad jag ska tro längre, håller på att beta av boken Mastering Leptin: Your Guide to Permanent Weight Loss and Optimum Health och man får lära sig en hel del om de andra "vikthormonen" så som leptin, ghrelin m.fl. Mycket intressant tycker jag och det skadar inte att försöka se kosten och hälsan från så många vinklar som möjligt och inte bara hitta en och köra på.
Det är så sjuukt komplext (men intressant) det här med kroppen. 

Ja, det höjer insulinet mer än vad som behövs för proteinet, det har ett högt insulinindex.. mest troligt för att kalvar skall växa och lägga på hullet.
Fast insulin bygger väl även muskler och ser till att musklerna faktiskt får energin? Inte bara bygga fett?

#55 Det är nog mest myt. Man har använt argumentet för att göra flera studier på diabetiker under årens lopp (påståendet är ingen nyhet)… hittills med nedslående resultat.
Jag tror det främst handlar om (insulinnivån och glukagon-dito) hur snabbt det tas upp i tarmen, men kan vänta med slutgiltigt domslut den dag det finns en utarbetad insulinindextabell och en proteinupptagningstabell för motsvarande proteinsammansättning. Idag är ju dessa allt annat än kompletta.
#54 Ja, mycket intressant, men allt för komplext för att förstå helheten utifrån alla "legobitarna" (varav många är okända).
Du kan väl skriva en sammanfattning/recension när du är klar - det vore kul att läsa. 
Skall försöka, får nog läsa den två gånger dock. Han använder mycket ord som jag aldrig hört innan. Sedan är den väldigt svårläst då den troligtvis inte är skriven för en som inte doktorerat. 
Det var många intressanta inlägg om protein-insulin - fast jag förstod inte så mycket av det.
Men frågan kvarstår om VARFÖR rådet ges att vara försiktig med mejeriprodukter till LCHF-are som inte går ner i vikt, vikten ökar. Men ingenting i "klartext" om VAD det är i meje-prod som är orsaken till att detta råd ges.
Om jag förstått rätt - så verkar det råda delade meningarna om vad som är orsaken. En del säger att det är kolhydraterna, andra att det är mjölkproteinet. Vilket är det igentligen - eller är det kanske båda? Eller är det kanske något helt annat?
Något måste det ju vara för annars skulle väl inte detta råd ges, Måste ju vara grundat på resultat, som visat att vikten gått åt rätt håll när meje-produkter uteslutits (minskats?).
KAN DET VARA FETTET i de fullfeta meje-prod som är orsaken? JUST DETTA skulle det vara mycket intressant att få synpunkter på.
Jag har börjat misstänka att det kan vara så, att fettet är orsaken, dels efter vad som på senare tid framkommit i en del trådar här - att FETTET kan ha (HAR) betydelse för viktminskning.
Och dels - nte minst - p g a att det inte finns några rekommendationer om övre fett-gräns i LCHF, utan mer som att det är OK med hur mycket fett som helst i den kost som kommit att kallas FETT-DIETEN, vilket gör att det är lätt hänt att tolka HF som att det gäller att fetta på som bara den till varje måltid.
Jag tror att man - iallafall vissa - behöver ha koll på fettet/fett-energin, behöver sätta en gräns för fettet, som inte bör överskridas på samma sätt som för kolhydraterna. Bör tänka på mängden FETT i allt, inkl meje-prod (inte bara på mängden kolhydrater): Grädden i gräddsåsen, till bären, i kaffet, creme fraichen, smörklickarna, kryddsmöret, majonnäsen, bea-såsen, den feta osten, kokosfettet, etc. Tänka på hur mycket energi från fett det blir.
VAR ska fett-gränsen sättas?
LC NF - kanske är vad som bör gälla för en del?
#59: Jag tror det kan vara både och. Dels är det lätt att det drar iväg i kolhydratmängd om man t ex som jag gärna dricker nån/några caffe lattar per dag + kolhydrater från annat. Sen energimängden om man äter mycket vispgrädde, creme fraiche etc och detta tror jag är speciellt viktigt att tänka på om man inte är kraftigt överviktig utan kanske bara har ett par kilo att gå ner. Sen tror jag absolut att man ska äta fett eftersom det mättar och tar bort sötsug etc men man behöver ju inte överdriva.

Het står fortfarande för hög andel av ditt energiintag/behov.. inte mängden på tallriken.
Och sett ur den synvinkeln blir såklart Normalt med fett!
#61 "Het står fortfarande för hög andel av ditt energiintag/behov.. inte mängden på tallriken. Och sett ur den synvinkeln blir såklart Normalt med fett"!
JAVISST! SÅ SJÄLVLART det blir när man tänker på fettet så.
HF i LCHF, fettdieten, etc är ju inte något negativt! Jag tror jag börjar se på HF i LCHF med nya ögon.
- att den som följt en lågfett-kostmodell, varit fettskrämd, jagat fettsnålt och börjar med LCHF behöver förändra sina fettandelar rätt rejält, öka på fettet en hel del - ändra från LF till HF.(OCH,naturligtvis, hålla kolhydratintaget lågt).
- men för den - som precis som jag - inte följt någon sådan kost-modell, aldrig någonsin varit fettskrämd, alltid ätit fullfeta produkter (rätt sorts fett) = en hög andel av energiintaget kommit från fett redan före LCHF - så behöver inte fettet ökas, för då kan det bli XHF - något som kan påverka vikten negativt. Att för dessa personer den största förändringen gäller LC = att hålla nere kolhydratintaget - jämfört med före LCHF.
Rätt uppfattat?
#62: Låter helt rätt det där! Alla har olika utgångspunkt, för en del blir det kanske jättestor skillnad i fettintaget men för andra knappt nån skillnad alls.
Tyvärr kanske namnet "LCHF" inte är så optimalt om man inte ger en förklaring om energiprocent samtidigt.
"62 jag tänker precis som du! och det känns skönt att denna tråden kom upp, jag kan lätt föräta mig på fett i tron att det är det rätta ;)
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
#63, 64 

Intressant läsning det där om mejeriprodukterna och energifördelningen… ni skrivit en del om.
Tja jag trodde jag äntligen hade förstått det här med LCHF och att det skulle vara lättare om jag bara minskade ner på fettet.
Men den senaste veckan har jag kännt mig mer sugen på godsaker, även att jag ätit mig mätt på mat, (ätit såser med grädde, creme fraiche, vinigrätter, bearnaise sås m.m.. som tillbehör o minskat på fettet i själva matlagningen). Men har vissa dagar ändå känt mig hungrig efter en stund, precis som Lotta.. " Jag måste vara en konstig människa för jag är alltid hungrig, en halvtimme/timme efter maten är jag hungrig igen. När jag på kvällen blir hungrig så äter jag ost som nån sa är bra att äta då. Men på morgonen är jag så hungrig att jag skulle kunna sluka en oxe."
Förstår verkligen inte det här med fett och energifördelningen…
och jag tycker det är orättvist att bara riktigt kraftiga männsikor går ner i vikt med LCHF och inte vi som "bara" har några kilon att gå ner. 
Jag tycker det borde funka på alla.
Vet ju med mig att snabba kolhydrater som vetemjöl, pasta, ris, socker, andra sötningsmedel, vissa frukter m.m.. lätt kan omvandlas till fett i kroppen (har nåt med insulinet att göra, när man inte kan göra av med all energi). Och eftersom jag under alla år alltid varit svag för alla sorters sötsaker och goda bakverk. Tänkte jag att LCHF skulle hjälpa mig bli av med detta begär, precis som det gjorde första gången jag käkade efter dessa kostråd 2009.
-Jo, det hjälpte även denna gången, i början då jag minskade ner på kolhydraterna, men hade mer fett i maten.
Ni kanske tror att jag under mitt uppehåll med lchf förra året, hade miminmalt med fett i maten pga av min nya slanka kroppshydda jag hade lyckats få.
Nej, jag har alltid haft smör o rapsolja i maten o bregott på mackan. Ätit mycket kött/fågel/fisk o ägg. Men tyvärr, kanske jag ska säga, ätit lite för mycket kolhydrater. Och framför allt sådana kollisar som man inte direkt tänker på, lägger sig på hullet.
Så nu när jag sitter här och läser alla era inlägg och funderar över saker i min egen kosthållning… så kanske jag helt enkelt bara skulle ha minskat ner på kolhydraterna från allra första början och inte lagt till en massa extra fett!? För det var ju just kolhydrater jag la till extra i kosten då jag kände att jag fortsatte att gå ner i vikt…
Usch, vad jag tycker det här är med lchf är SVÅRT!!
Särskilt det här med balansgången… att veta HUR MYCKET KOLHYDRATER kontra FETTo protein jag ska äta för att gå ner i vikt och för att hålla sötsuget borta!
Pga av min SLE o kanske lite pollenallergi också, har jag varit väldigt trött de senaste 2 månaderna och har inte orkat träna så mycket, ibland inget alls och har samlat på mig en massa vätska i kroppen. jag dricker mycket vatten.. så därför undrar jag om det är fettet i maten som gör att jag samlar vätska eller är det pga att jag inte rört på mig lika mycket? Nån expert här på området?
Det där du skrivet Beate om LCMFHP och hur du äter låter mer som den teori jag skulle gilla att äta efter, då jag älskar grönsaker och bara måste ha det med på mat tallriken.
Jag undrar bara Beate - vilken fetthalt brukar du hålla dig till när det gäller mejeriprodukter?
Vad jag förstått så ju högre fetthalt dessto mindre kolhydrater innehåller en produkt och vise versa.
Kesella ex. innehåller väl minimalt med fett?! Dock finns det ingen laktosfri kesella på marknaden, bara nåt som heter matkvarg (11 gr protein, 0,3 gr fett o 4,2 gr kh/100 gr).
Där emot äter jag och blandar keso av märket valio (13 gr protein, 2 gr fett o 2 gr kh/100 gr) och A-fil (3 gr fett o 3 gr kh) till mellanmål med paranötter, 1 tsk kokosolja o kanel när sötsuget sätter in.
Skulle önska att någon väl insatt människa, kunde ge mig lite måltids tips, bara som en liten rivstart..
mvh
Jenny
#66 Jenny: Jag kör fullfeta produkter; smör, vispgrädde, standardmjölk, creme fraiche etc men jag har minskat på mängden. Kesella tar jag oftast den magra 1%-iga men ibland den 10%-iga. Jag försöker hålla nere kaloriintaget men ändå få i mig fett så att jag är mätt och slipper sötsug. En annan matvara jag slutat med är jordnötter, det kunde jag småäta flera gånger i veckan och det är ju galet mycket kalorier i jordnötter! Nötter o mandel överlag har jag minskat på och även mörk choklad kunde jag äta några rutor varje dag.(Unnar mig till helgen istället, chokladätandet i tid och otid var bara dålig vana).
Äter runt 50 g kolhydrater/dag, ibland mer och ibland mindre. Protein runt 100-120 g/dag.
Idag åt jag 2 kokta ägg och en halv burk lättkesella m lite blåbärsylt till frukost, vid 8-tiden, och sen en latte när jag kom till jobbet, vid 10. Kommer nog äta lunch vid 13-14-tiden och idag blir det 3 pannbiffar med lite vitkålssallad.
Ska också tillägga att nu under april när jag gick ner ca 3 kg så var det dels att jag ändrade kosten med mer protein och mindre fett/energi men också att jag tränat ganska mycket, både styrketräning men framförallt cardio och det har nog också satt igång fettförbränningen och att kroppen börjat ta av reserverna. Har kört intervall-program på crosstrainer och motionscykel för jag har läst att just intervaller är bra för förbränningen och brukar då köra 45 min och delar upp det med 30 min på crosstrainern och 15 min på cykel (är för långtråkigt med 45 min i ett sträck).
#66 ÅH, så bra beskrivet! Käner igen mig - och instämmer i så mycket,
Har ju också funderat på om jag, som du säger; "kanske helt enkelt bara skulle ha minskat ner på kolhydraterna från allra första början och inte lagt till en massa extra fett!?'
Nu har jag tagit fasta på det! Bättre sent än aldrig!
Jag har hållit på med LCHF i 3 år, nu i maj - och som jag sagt tidigare, har jag fått många hälsovinster - frånsett en. God kroppsvikt! Men de ca 10+ kilona vid starten har inte rört på sig något i rätt riktning.
Jag vet att det är många som tycker att 10 kg är inget att tjafsa om, en del ser det t o m som trivselvikt, andra att vid en viss ålder får man acceptera att väga mer än när man var yngre, o s v. Men jag ser inte på vikten på det sättet. För mig är god kroppsvikt en del av god hälsa, att må bra. Varför ska man strunta i vikten, inte ta tag i den i tid - på samma sätt som allt annat som drabbar ens jag, vilken annan del av sitt jag som helst. Inte nonchalerar man väl en efterhängsen förkylning? Den gör man något åt, men VIKTEN den kan det vara OK att inte bry sig om, kan vara OK att låta kilona smyga sig på. Inte nonschalerar man väl födoämnesintolerans, att man mår dåligt av något man äter - man det kan vara OK att strunta i om det är något av det man äter som är orsak till viktproblem. Varför?
Jag tycker det är lika viktigt att stötta och uppmuntra alla - oavsett överviktskilon.
Hoppas det fortsätter ramla in många goda råd från kunniga, till den här tråden!

Altså, det här med mejerier och varningen för dem är främst för de som är känsliga och för de som får stora delar av sitt energiintag från sådana produkter.
Anledningen till att man skall välja fullfeta mejerier är att man äter mindre utav dessa och därmed får i sig mindre kolhydrater.. äter man samma mängd kan man lika gärna hålla kvar vid lightvarianterna eller fundera på man inte kan byta ut det mot annan mat.
Har man bara trivselkilon att bli av med gäller som främsta åtgärd att bara äta sådan mat som mättar länge.. och att äta få gånger så att kroppen hinner ta utav fettdepåerna.
Det där med att man blir sugen på sött en halvtimme efter mat är antagligen ett hjärnspöke, där hjärnan skriker efter socker.
Men det kan även bero på att nästan allt matintag höjer insulinet, varvid blodsockret sjunker.. det ger signal till kroppen att fylla på med kolhydrater.
I de flesta fall tror jag man kan bortse från detta då det höjs snart igen.
Jag äter bara fullfeta mejerier.
Brukar göra en typ "pudding" som räcker 2-3 dagar. Tar 4 ägg och 2 dl vispgrädde, salt och peppar, vispar ihop det och in i ugnen på 225 grader. Kollar lite då och då så att den har stannat helt igenom, kanske 20 min ungefär. Den är god att äta istället för potatisar eller pasta. Kött/korv eller vad det kan vara till middagen och grönsaker.
Det är inte sötsugen jag blir iaf efter en halvtimme/timme.
JAG BLIR HUNDRIG IGEN!!
Det måste va nåt som inte stämmer alltså.
Och mina trivselkilon är mina otrivselkolon, jag tycker det känns äckligt att ha dem hängandes på mig. Vill helt enkelt ha bort dem.
Jenny, det finns en tråd nu som heter vad äter du idag eller nåt sånt, den hänger jag på. Man får alltid några ideer där.
Jag tror att jag skall testa att äta mindre kolhudrater och mindre fett. Få se om de blir någon ändring på vågen.
Jag tycker oxå att det är knepigt detta med LCHF. Även om andra säger att man inte ska krångla till det. Men jag känner inte som jag krånglar till det, det känns snarare som det krånglar för mig.
Lotta
Jenny, kolla denna sida oxå. Den är intressant.
"man blir korkad av för lite kolhydrater"
Lotta

Ät mer mat.. inte mer tillbehör, är att inte krångla till det!
Får du i dig 1000 Kcal på den måltiden och du fortfarande blir vrålhungrig.. ja då är det något som är tokigt.
Räcker det inte med en kotlett med aromsmör.. ta två!
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7b350ac5c6a755ed00059a-lagad-mat-till-frukost
#71: Vad äter du en typisk dag? Registrerar du i nåt kostprogram så att du vet fördelning och energimängd?
Nu verkar ju du bli extremt hungrig och så ska det ju inte vara men överlag så tror jag att man kan tänka att det är inte hela världen att bli hungrig. Man måste inte stoppa i sig nåt så fort man känner minsta sug eller hungerskänslor. Då kommer ju aldrig kroppen ta av sina reserver om man hela tiden stoppar i sig mat. Ta en kopp te eller gör nån aktivitet eller nåt.. Beroende på vad man äter så är det ju lite olika med mättnadskänsla etc, ibland blir man mätt direkt och ibland kommer mättnaden en stund efter. Dessutom så varierar ju hungern och suget över tid (pms-cravings, hur mycket man tränar etc).
Och nej, jag menar inte att man ska gå omkring och vara hungrig men jag tror många, inklusive mig själv, kan ha svårt att skilja på hunger, sug och invanda moffa-i-sig-situationer. 
Håller med Beate. Det är inte farligt att vara lite hungrig, om man nu ser på "evolutionen" så tvivlar jag på att folk alltid var mätta och belåtna utan det gick perioder av under/över/normalätning beroende på hur mycket mat som fanns tillgänglig.
Jag har inte tid att läsa hela tråden, eftersom jag är så sällan här numera, men jag kan ge rådet att om man vill dra ner på något förutom kolhydrater så dra ner på proteinet inte fettet. Proteinbehovet är ofta överdrivet och man behöver inte äta mer än 50g om man är inaktiv. Fettandel över 90E% i kortare perioder (max 2 veckor) har positiva effekter på bl a muskeltillväxten.
#76 "om man vill dra ner på något förutom kolhydrater så dra ner på proteinet inte fettet".
Jag tror att för vissa är det just fettet som behöver dras ner på - kanske för att fettmängden redan från början varit för stor, eller för att den skenat iväg från HF till XHF - kanske p g a att det inte funnits/finns några klara och tydliga LCHF-rekommendationer om fettet (inkl övre gräns),
Det är väldigt lätt att uppfatta LCHF som fettdieten utan gränser för fettet - att det är fritt fram att äta hur mycket fett som helst,, att det gäller att öka på fettet i alla tänkbara lägen (inte minst vid viktproblem). Oavsett hur man förhöll sig till fettet före LCHF - om man höll sig till lågfettkost eller till högfett.
Vi har ju så olika "ingångs-fett-andelar" i vår kost när vi börjar med LCHF, Inte minst därför borde det finnas information om att det beror på hur mycket fett man åt före LCHF om man behöver öka på mängden fett och hur mycket (givna exepel) eller om man inte alls behöver göra det. M a o - att det är den som kört LÅGFETT-kost som behöver öka på fettet rejält för att komma upp till HF, men att den som redan kört FULLFETT inte behöver öka på fettet alls (en ökning från HF skulle bli XHF - påverka vikten negativt). Samt info om övre gräns - fettmängd per dag som inte bör överskridas. (nämner detta också i #62)
När det gäller proteinet finns det ju givna mått för vad vi behöver - måste - få i oss per dag (per kg kroppsvikt) - som även gäller för LCHF. Men, det är klart, det kan ju bli för mycket även av det goda.
"Fettandel över 90E% i kortare perioder (max 2 veckor) har positiva effekter på bl a muskeltillväxten" Varför max 2 veckor? Vilken fettandel andra veckor?

Beroende på vad du äter i övrigt.. upp till ditt energibehov.
#74: Kl6: Jag äter en muslieblandning, (kokos, solroskärnor, pumpakärnor, hackad mandel, hackad hasselnötter) ca 3 msk med fil 3%. Kanske 2dl. En kopp the och en Lembas med mjukost.
Halv ett äter jag en Lembas med smör och ost, två kokta ägg med smör, eller en stor bit av Mervis fläsklåda eller två köttfärsbiffar med två stekta ägg. Ett glas vatten.
Eftermiddagen, en kopp kaffe med mjölk i.
Middag 17:30. Pudding på 4 ägg och 2 dl vispgrädde. räcker 2-3 dagar, kött, korv eller fisk, så mycket tills jag är mätt (jo Zepp, jag äter mera mat än tillbehör) en klick smör med paprika i, grönsaker.
MEN, på kvällen vid 20:00 tiden då är jag hungrig igen. Jag har testat att vara hungrig, vet att det inte är ett farligt tillstånd, nackdelen är bara den att då vaknar jag tidigt på morgonen och har en smällande huvudvärk. Den försvinner då jag ätit men det tar så mycket av sömnen ifrån mig.
Nej jag har inte kollat i något kostprogram, är det inte joksigt att behöva mäta upp allt som man äter, räkna och kolla hur mycket energi man får i sig.
Jag har bara hållit på ca 2 mån, har du någon bra sida som du kan rekommendera?
Jag vill ju naturligtvis inte bara klaga, förstår att jag kanske måste göra mera än bara kolla så jag äter rätt.
Lotta
#79: Jo, det är joxigt att registrera och man behöver en köksvåg men om man pallar göra det 2-3 dagar i sträck och sen kanske nån dag då och då så är det inte helt fel. Det finns t ex viktpejl.se, minmat.net, matdagboken.se och halsovakten.se (som man kan prova gratis i en vecka) och säkert massa andra också.
Utifrån din beskrivning så verkar det ganska bra och är du hungrig på kvällen så skulle jag rekommendera nåt inte allför energirikt utan kanske en kopp te och ett kokt ägg eller kesella eller keso.
Du har ju inte ätit lchf så jättelänge och jag minns själv att jag var väldigt hungrig de första veckorna. Det kanske beror på att lchf-maten är mindre i volym och det tar ett tag för magsäcken att krympa (har hört att detta kanske är en myt men det låter rimligt…) 
Har nu suttit här och läst alla era inlägg, och blir både glad och alldeles förvirrad…
GLAD för att det är fler här som tänker och funderar i samma banor som jag och för att det finns de som ger mig insperation och vägledning till förhoppningsvis en smalare framtid…
idag satte jag mig ner och skrev ut en liten mat o motionsdagbok i fick-format på datorn, som jag kan ha med mig överallt och skriva upp allt jag äter. Var t.o.m så ambitiös att jag gjorde 4 olika frukost förslag och några mellanmål med uträknat kolhydrat innehåll/ måltid (kom just i skrivandets stund på att jag nog borde lägga till andelen fett också).
Protein vet jag att jag får i mig mycket, då jag äter mycket kött o pålägg, ost, ägg i olika varianter, tonfisk o lax och rostade sesamfrön i filen, i sallader o i maten.
ja, just det… när det gäller att ha koll på mängden FETT… måste få lov att säga: Jag blir inte klok på det där med energibehovet ni pratar om!!
Inte nog med att jag insett att jag MÅSTE stå ut med att väga maten och räkna ut antalet kolhydrater och fett i gram/måltid.. i en vecka eller två. Nu säger ni att man ska ha koll på enegrimängden och ens energibehov också alltså räkna kalorier.
Herregud! tala om invecklat… och risk för att man blir totalt matfixerad o halvt manisk, om man ska sitta hela dagarna o ha koll på en det ena o en det andra. Ursäkta mig, men jag tycker hela grejen med att räkna o ha koll på ALLT man stoppar i sig (kh, fett, proteiner, kcal) - förstör hela njutningen med måltiden! Blir stressad bara jag tänker på att behöva räkna kalorier också.
jag har bestämt mig för att dra ner på det fett jag ökat på i mathållningen sen starten med LCHF i januari. Och äta normalt med fett, som jag gjorde innan i måttliga mängder. Samt hålla mig till födoämnen med högst 5 kh/ 100 gr. Sen om jag äter 200 gr av nåt som innehåller ex. 4,7 kh/100 gr så gör det mig ingenting.
När jag började käka LCHF för första gången för 2 år sen, inte en gång att jag varken vägde eller höll på och räkna några kalorier eller hur mycket av den totala mängden kolhydrater/fett jag fick i mig. Jag höll mig bara efter riktmåttet 5 gr kh/100 gr födoämne. Och jag åt tills jag blev mätt. Jag minns inte direkt att jag överdrev särskilt mycket, förutom grädde ibland till säsongens bär och alla goda såser. Men jag gick mina promenader, cyklade o tränade regelbundet på gym. Fy fasiken vad bra jag mådde då!
Nu har jag ångest mest hela tiden.. för jag känner att jag blir trött o orkeslös, och den där jäkla hemska feta volangen/bilringen som växer sig större runt min midja - jag avskyr den! hela jag ser ju ut som en pösmunk!!
och inte blev jag gladare idag när jag först skulle prova kläder i provhytten och allt bara stramade och när jag kom hem o ställde mig på vågen hade jag gått upp igen!! .. till 64,7 kg!! Jag blev helt gråtfärdig. Känner mig bara så ful!
Känns som om det är nåt fel på min kropp..
Får nog dra ner rejält på portionerna o krympa min magsäck, får väl gå hungrig där emellan… :/ och dricka mycket te o ljummet äppelcidervinäger-vatten har jag hört ska hjälpa mot hunger känslor. och komma igång med intervall träning.
Jenny
Jag vet att många förespråkar att man ska äta mycket så man blir mätt och varar mätt, men jag har upptäckt att jag klarar mig på mindre mat om jag äter oftare. Det kan nog vara psykiskt också, jag vet att det inte tar så långt tid innan jag får äta igen…Hungrig vägrar jag vara, och det behöver man inte vara heller om man väljer äta rätt saker (alltså inga kolhydrater som triggar aptiten).
# 80: Jag ska försöka att göra som du och många andra föreslår. Att väga och hålla bättre koll på vad jag äter.
# 81. Håller även med dig Jenny att det var joxigare än vad jag tänkt mig.
Men vill man något så får man kämpa. Har så många andra lyckats så ska det väl vara möjligt för mig oxå.
Lotta
Jenny: Vad tråkigt att du mår så dåligt över vikten och maten och allt! Det är nog bra om du försöker hitta tillbaka till när det funkade bra för dig och försök komma igång med träning igen, det mår man bättre av på alla sätt. Och håll igen lite på fettet/energin (fett ger mer än dubbelt så mycket energi som protein o kolhydrater) så ska du se att det börjar vända neråt igen! Och du måste inte räkna som besatt och ha koll på allt du stoppar i dig, lär känna dina "fällor" (både vad gäller fett och kolhydrater) och försök hålla nere dom (för min del var det t ex nötter, choklad och för mycket vispgrädde var och varannan dag).
Lycka till och berätta hur det går!

Hur joxigt det blir handlar till stora delar om vilket bagage man släpar på.
Egentligen så äter vi främst för att få näring och energi och resultat är att vi mår bra och håller oss friska.
Men mat och ätande handlar ofta om så mycket mer, social kontext och kultur spelar in för att inte tala om vanor och ovanor.
LCHF handlar mest om att komma tillrätta med hög glykemisk belastning, vilket skapar ett osunt och ohälsosamt inslag kring mat och ätande speciellt hos de som är känsliga.
Och om man är frisk för övrigt måste man ransaka sig själv om sitt betende kring mat.. för egentligen behöver vi inte räkna något alls, utan så länge vi äter mat med näring så borde vi egentligen alldrig äta mer eller mindre än vad vi behöver.
Och det finns inget magiskt i siffror man räknar fram från olika tabeller eller teoretiska energibehov.. utan kroppen har en drös med mekanismer för att reglera vårt intag av föda.. så länge vi äter mat som den är konstruerad för och så länge vi lägger bort alla måsten och sociala påbud.
Egentligen handlar det om att anpassa sig till verkligheten, behöver jag två eller tre ägg på morgonen för att bli lagom hungrig till lunch.. behöver jag en eller två kotletter för att stå mig till kvällsmaten.
Du e så klok Zepp och precis som du skriver så handlar mat om så mycket mer än bara näring och det är det som är problemet för så många. Så mycket enklare det skulle vara om att äta var som att tanka bilen, man fyller på när det behövs.
Mat kan vara så mycket positivt och glädjande; laga mat, äta, prova nya maträtter, ett sätt att träffas på, en hobby, en vetenskap, yrken på olika sätt och sen å andra sidan; beroende, sug, sjukdomar, skräp, tröst osv. Och i vårt samhälle där man bombarderas av billig skräpmat och godis vart man än går så känns det som man behöver en vilja av stål för att motstå.
#85/86, vad definerar egentligen "riktig" näring?
För mig är det något med mycket spårämnen av diverse vitaminer/mineraler/antioxidanter samt protein/EPA/DHA/ALA-fettsyror, i övrigt så är väl kolhydrater och fett lika näringsrika/lösa som produkten i helhet, inte sant? Nog för att man får i sig mer "riktig" näring på LCHF (tack vare kött, ägg, fisk m.m..) men det betyder ju inte att alla fettprodukter är bra och alla kolhydratprodukter dåliga. Jag tror man får kolla på helheten och inte bara fett/kolhydratmängd när man definerar näringsriktighet i livsmedel.
Jag skulle t.ex. våga påstå att broccoli är "nyttigare" än creme fraiche/grädde om man ser till vad man får för spårämnen kontra energiinnehåll. Dock väljer många bort grönsakerna p.g.a det "höga" kolhydratinnehållet och väljer kanske CF istället. Sedan om man nu promt vill äta så energitätt som möjligt så funkar ju havregryn bättre än feta produkter när man ser till energitäthet/krona (eftersom många framhäver att man annars köper mest vatten om produkten inte är energität t.ex. light m.m.) 
#76 "Fettandel över 90E% i kortare perioder (max 2 veckor)har positiva effekter på bl a muskeltillväxten". Vilken effekt blir det om fettandelen är hög under längre perioder?
#78 "Beroende på vad du äter i övrigt.. upp till ditt energibehov". Hur vet man vad som är ens energibehov? Energi - är det lika med kalorier?
Riktig näring = mat som gör att kroppen fungerar optimalt och att man får i sig alla näringsämnen man behöver. Sen är det ett plus om det dessutom är en fröjd för öga och gom! 
Det beror väl på hur aktiv du är, vad du gör, om du tränar, vad du föredrar m.m. Det finns ingen "one-size-fits-all-diet" utan du får prova dig fram. Går du ner så är ju allt bra om det är vad du vill, och om du inte gör det så får du ändra något. Man kan inte göra samma sak och förvänta sig ett annat resultat. Mer fett, mindre fett, mer protein, mindre protein, mer kolhydrater, mindre kolhydrater, mer sömn/träning/stress, mindre sömn/träning/stress… ja du förstår vad jag menar. 
Halvt OT.
Jag förstår inte varför man vill äta 90% fett, jag som tyckte att 60% kolhydrater á la SLV var mycket. Tyvärr har myten "man blir fet av fett" blivit "man blir inte fet av fett om insulinet är lågt" inom LCHF-sfären. Jag skulle våga påstå att övervikten mynnar ut i en dålig relation till mat (stress, Depression, uppväxten, sociala faktorer etc…) snarare än insulinet i sig. Jag har aldrig sett någon tröstäta en köttbit och det kanske är därför som folk går ner på denna kosten. Jag tror inte det beror på att man äter massa fett utan för att man faktiskt förändrar sitt beteende och inte har någon mat att tröstäta/äta i sociala sammanhang (fikor, fester etc..) Givetvis spelar det roll på hormonell nivå med och att få bort socker/raffinerade produkter har bara fördelar men att äta "för mycket fett" är inte heller sunt.
Dock är jag säker på att grönsaker, bär, nötter, rotfrukter m.m innehåller saker som gör oss gott. Spannmål, margariner, frukter och oljor kan man dock klara sig utan.. 
# 90 Halvt OT: Word!
(Kan tillägga att jag tills ganska nyligen var helt övertygad om "man blir inte fet av fett om insulinet är lågt" vilket gav ett ständigt dåligt samvete att jag inte "lyckades" äta tillräckligt strikt (typ ufo eller under 20) för att gå ner i vikt)
#90 "Det beror väl på hur aktiv du är, vad du gör, om du tränar, vad du föredrar m.m". Det finns ingen "one-size-fits-all-diet" utan du får prova dig fram". Att det inte finns någon sådan diet det är jag övertygad om och att inte LCHF heller är det - p g a en massa olika orsaker. Men det är inte det jag är ute efter - utan jag vill ha ett klart & tydligt besked om vad som gäller för HF i LCHF, vad som är GRUND-FETT-BEHOVET för den som inte rör på sig mer än vad nöden kräven - ett grundbehov för den som håller sig till LCHF (äter minimalt med kolhydrater) som den som är aktiv, tränar, etc kan anpassa/öka på. Och info om var FETT-TAKET - MÄNGDEN - ska läggas!!
INFORMATION SOM BORDE FINNAS!
Jag tror inte att det för alla gäller; "Man blir inte fet av fett" - "Man kan äta hur mycket fett som helst", utan att det påverkar vikten negativt. Jag tror också att p g a uppfattningen att det inte finns några gränser för fettet i LCHF man kan börja småäta fett, tjocka skivor smör, fett i kaffet, fet ostbit till fika/mellanmål - ersätta det man före LCHF åt med något fett-rikt, p g a att man ser det som att det inte finns några gränser för vad som är OK
Bara funderingar, inte egna erfarenheter.
Vad som är highfat är extremt subjektivt. Någon som äter 10% fett kan tycka att 20% är high-fat medans någon som äter 70% fett tycker att 30% är low-fat. Spelar det egentligen någon roll?
Grundbehovet av fett är för övrigt inte jättehögt om man ser till de essentiella fettsyrorna. 0.5-1 gram fett/kg kroppsvikt är en ganska bra riktlinje för basbehovet.

Du kommer ständigt tillbaka till samma fråga.. det finns ingen övre gräns mängdmässigt utan allt är individuellt.. till stora delar beroende utav närings och kaloribehov.
Rekomendationerna är därför alltid i E%.
I stället om man är osäker och inte litar till sin kropps siganler, eller bantat sönder dessa så får man räkna från andra hållet.
Den främsta konstanten är proteinet, vilket främst är en byggsten för en hel massa saker i kroppen, från muskler, ben, hormoner, enzymer och nästan allt möjligt som du består utav.
En utgångspunkt är att man bör äta MINST 1 gram protein per kilo och dag.. i snitt över en period.
Säg att du väger cirka 75 kilo, då bör du äta MINST 75 gram protein, dvs i snitt cirka 350-400 gram kött, fisk, fågel. osv om dagen.. äter du proteinrika andra livsmedel typ ost o sån minskar behovet.
Sen så får man sätta ribban för kolhydraterna, hur lite man kan äta för att maten inte skall bli ensidig och slippa ta vitamintillskott.. på 25 gram kolhydrater kan man äta ansenliga mängder grönsaker och en del mejerier.
Kvar blir då fettet.. det är då främst din energikälla och det är detta du får undersöka, höja/sänka tills du kommer till en nivå där enegin räcker för att hålla dig lagom ohungrig mellan måltiderna och hinna bli lagom hungrig strax före nästa måltid.
Har man problem med att hitta sin enegimängd får det bli lite mer drakoniska åtgärder.. man får finna sig i att äta mer ensidigt under ett tag.. typ fakir, där man åtminstone i en vecka äter samma mat varje dag, samt ett vitamineraltillskott för säkerhets skull.
Grejen med sådana åtgärder är inte främst bantning.. utan att komma underfund med hur din egen kropp fungerar, dvs äter man samma mat varje dag lär man inte bli förvirrad av olika kompositioner, med olika fördelning.
Man kan gott hålla sig till äggfrukost.. för vitaminernas skull.. lunch och midag kan vara skaldemanbiffar med smält smör och grönsaker.
Och under en sådan period så äter och dricker man inget annat alls.. inte ens grädde i kaffet.. bara mat och vatten!!!
Finessen är då att man lätt kan göra ett överslag av både macrofördelning och energibehov.. senare kan man överföra detta till andra måltider, som en måttstock.. mellan tummen o pekfingret.
#92 Sias: Har du räknat ut ditt energibehov? Det finns massa sajter på nätet om du söker på t ex "basala energibehov". Vissa fyller man bara i längd, vikt, ålder, kön och aktivitetsnivå och andra kan vara mer specade. Det kanske är det du efterfrågar? Får du då fram att din kropp behöver 2000 kcal/dag så kanske du vill lägga dig på ungefär 1800 för att gå ner. Om du då vet hur mycket protein du behöver och hur lågt du vill ligga på kolhydraterna så är ju resten fett isf.
#92 Jag har sett samma frågeställning ofta av dig. Det går inte att säga exakt hur många gram fett en enskild person behöver.
Kalle kanske behöver 3g / kroppskg och Lisa kanske behöver 2g / kroppskg.
Och det är ju därför vi pratar om E%. Kolhydrater ska vara runt 10%, Protein runt 20% och Fett runt 70% av din portion. Följer man detta så överdoserar man inte fettet, utan det är _portionerna_ som är boven i dramat isåfall.
Gör du en måltid bestående av 10/20/70 och lastar upp på den största tallriken du hittar och sedan vräker i dig allting så är det förmodligen orsaken till utebliven viktminskning.
Väljer man en fördelning på 0% kolhydrater och 20% protein så måste man öka fettets andel till 80%…. Vi pratar hela tiden om ANDELAR av maten, inte mängd. Det gäller ju att läsa på om kosten för att man ska lyckas, och den här informationen tycker jag står lite överallt som nybörjarråd.

I mina oron later det som en ordentlig missuppfattning om det fundamentala i LCHF … nar det sags att ditt energibehov ska tillfredstallas genom hog procent av fett istallet for av kolhydrater sa betyder det inte att du ska ersatta kolhydraterna som du at for mycket av med fett. Du ska endast ata fett INOM ramen for ditt energibehov … det kan aldrig bli skivor av smor etc.., om du behover ga ner i vikt.
Om inte alla var sa fortvivlat radda att erkanna att man KAN bli tjock utav fett OM MAN ATER MER FETT AN MAN BEHOVER sa skulle en massa dimmiga uppfattningar klaras upp. Det ar inte arligt att saga hela tiden att man kan inte ata for mycket av fett … det kan manga visst gora om de har atstorningar … och gillar man vispgradde sa gar det fort att ata for mycket, sarskilt om man lagger till bar … jag kan gora detta utan atstorning… och illa mar jag inte forran pa natten, alltsa inte na't som skulle stoppa mig i tid vid maltiden.
Javisst, jag har tjatat om detta med fettet så ofta, så länge - och det för att jag inte fått några besked ens i närheten av det jag efterlyst - som jag inte alls tror är omöjligt att få fram. Fett-MÄNGDEN i en dags 3 LCHF-måltider - och övre gräns för fettet - för "Medel-Svensson" (uppgifter som ju finns i alla tänkbara sammanhang, och borde kunna finnas för fettet i LCHF också?) Alltså något helt annat än E%, andelar hit & dit, väga, mäta.
T ex: Äter man så här till frukost. så här till lunch, så här till middag - så blir det den här mängden fett. Krångligare behöver det inte vara!
"Om inte alla var sa fortvivlat radda att erkanna att man KAN bli tjock utav fett OM MAN ATER MER FETT AN MAN BEHOVER sa skulle en massa dimmiga uppfattningar klaras upp. Det ar inte arligt att saga hela tiden att man kan inte ata for mycket av fett …"
Det är JUST DET HÄR som är en stor orsak till att jag fortsatt tjatat om fettet i LCHF. Om det istället ärligt och uppriktigt, i LCHF-information - och även här på sajten - talas om att MAN INTE KAN ÄTA HUR MYCKET FETT SOM HELST, att för mycket fett KAN ge viktproblem så skulle det vara värdefull hjälp. Information om vad som rekommenderas - med klara & tydliga exempel på en "Medel-Svenssons rekommenderade fett-dags-intag" - och info om att den som tränar, motionerar, jobbar hårt, etc - behöver mer fett (fast motion & träning är ju inget LCHF förespråkar).
Jag har inte några personliga problem som gör att jag tjatar om detta, utan det är mer rent allmänt som jag vill få klarhet. Inte minst för att det i LCHF-info inte nämns någonting om att man behöver - SKA - ha koll på behov energimängd, kalorier, etc. Och för att det i så ofta ges råd om att öka på fettet - i alla tänkbara lägen - utan, som det verkar, en tanke på hur mycket fett som intas.
Men det kanske önsketänkande.
Om ett riktvärde kan vara, enligt tidigare inlägg, 1 gram fett per kg kroppsvikt tycker jag, om du väger 80 kg, att du bör äta 20 gram fett till frukost, 30 gram till lunch och 30 gram till middag. Till det ungefär samma mängd protein och sen lite grönsaker som tillsammans med eventuella mejerier ger max 5 gram kolhydrater till frukost och 7,5 gram till lunch och middag.
Det svåra i att sätta sådana absoluta värden är att det är olika beroende på vad man väger, hur mycket man rör sig, hur mycket muskler man har, och så vidare. För mig, som väger ungefär 80 kg är ovanstående förmodligen för lite, jag äter nog bortåt det dubbla men då tränar jag en del. Men det verkar inte vara vad du är ute efter att få höra så då tycker jag att du kan gå på det första jag skrev och strunta i mitt sista svamlande… 

Mnjae.. altså.. om du bara kan specifiera ditt verkliga energibehov så kan vi nämna på ett ungefär vilket fettintag du bör sikta efter.. det är inget svårt.. varesig i teorin eller verkligheten.. men det verkliga energibehovet är för 99,99% av befolkningen höljt i dunkel!!
Man måste lära känna sin kropps signaler.. dessutom måste man lära sig skillnaden mellan sug och energibehov.. tror vi alla har problem med det!
För mig tog det tre månader innan jag lade märke till kroppens signaler.. eller ialalfall att jag lyckades tolka dessa rätt!!
Sen tappade jag kilon raskt, sen föll jag av banan av gammal fin vana/ovana.
Under en period åt jag bara när jag var hungrig och alldrig mer än jag behövde.. vilket fick´en massa sociala konsekvenser.. blev lite eremit.. då de flesta sociala samanhang handlar om att äta snabba kolhydrater och/eller dricka alkohol.
Senare har jag gått ner ett kilo om året, men med ett annat socialt liv.. vilket är mer hållbart i längden.. det går sakta men det går åt rätt håll.. ialalfall går det inte åt fel håll och det innehåller ett antal avsteg osv.. dvs ett mer normalt liv.
Egentligen kan jag om jag vill gå ner mer eller raskare, men det kräver sin tribut, där jag kör mitt eget race, stuntar i min omgivning, vilket får sociala konsekvenser.. så det får bli ett mellanting!
Det är egentligen hur enkelt som helst.. ät två gånger om dagen. först en rejäl frukost baserad på kött, fisk, fett, grönsaker.. ät sen inte fören du är hungrig igen och ät då bara kött fisk, fett grönsaker.. och ät när du är hungrig oavsett sociala konsekvenser och ät inget annat oavsett sociala konsekvenser!
Problemet är egentligen den sociala kontexten, där vi avses vara sociala, arbeta, och umgås samt tänka på andra mäniskors behov familj, vänner arbete.
Enklast är helt enkelt att vara egoist, strunta i omgivningen osv.. men på sikt lär man bli arbetslös och ensam, skilld och föraktad av sina barn.. om man nu har lyxen att befinna sig i sådana situationer!
Problemet är anpassningen till verkligheten som till stora delar är oförstående!
Åh, äntligen ett bra svar på frågan jag har haft om hur mycket fett man bör äta per dag, för att inte gå upp i vikt!
Tack, leifanders.
Nu blir det mycket lättare att ha koll på hur mycket fett jag bör äta per dag.
--------------
I torsdags kväll bestämde jag mig bara för att sätta mig på motionscykeln här hemma och cykla intervall, medan jag tittade på slutet av en film. 40 min. blev det. Oh, jisses vad jobbigt det var, men jag sov förbaskat bra den natten. Och igår var jag och tränade på friskis och körde intervallträning på cykel 30 min, rodd 10 min, styrketräning 1 timme och avslutade med crosstraining 15 min. Fy fasiken vad jobbigt det är med crosstraining, men effektivt!
idag blev det en utflykt till Eksjö och fotograferade den vackra trästaden, och sen kroppsligt arbete i våran trädgård på e.m.
I morron blir det att dra med mig min sambo ut på en morgon promenad och Friskis på kvällen!
Känner mig piggare efter att ha motionerat. Måste få in vanan igen… även om det tar emot ibland.
Särskilt med tanke på att jag nyligen fått jobb i en smörgås butik, där jag håller på med mat hela dagarna och ibland behöver smaka av en del goda röror vi har i mackorna, smörgåstårtorna, till salladerna och bufféerna.
skönt nu när värmen kommer också, kan jag cykla till jobbet.. tar ca 40 min. :)
Jenny
#99 Säger som Jenny40 ANTLIGEN!
Äntligen ett bra svar på frågor om fett som jag tjatat om så. Det sporrade mig att "forska" vidare. Återkommer - kanske i en separat tråd för att inte helt kapa denna. Eller vad tycker trådskaparen?
Ha ha ha.. ja det lönar sig att vara enträgen ibland. 
Kanske tack vare din påstridighet och ditt tjat om fett, som fick en medlem att ge ett bra svar om vad som är lagom mycket fett…
Nå ja, vill du "forska" vidare i ämnet FETT är jag tacksam om du skapar en separat tråd om detta. tyckte ett tag det blev en väldans mycket prat och diskussioner om energibehov och energiprocent E%, som jag inte fattade ett dyft av.. och som jag mest bara blev förvirrad av.
Om du nu tänker forska vidare i ämnet.. så kanske jag tar mig en titt in på din tråd iaf, bara av nyfikenhet för att se om nåt revolutionerande nytt har uppkommit som är lätt förstårligt. :)
Jenny
Ja om du inte gillar att räkna så räcker det ju att köra typ;
1 gram fett/kg kroppsvikt
1 gram protein/kg kroppsvikt
Kolhydrater efter behag (säg 20 gr)
Detta borde ge dig c:a 675 kcal fett, 300 kcal protein och 80 kcal kolhydrat om du väger 75 kg (~1000kcal). Det du bör sikta på är runt 1500-2000 kcal totalt beroende på hur aktiv du är. Fyll på med den mat som lockar, fett, protein eller kolhydrat för att uppnå din kvota.
Som sagt det finns ingen anledning att äta "för mycket fett" bara för att utan snarare för att täcka ditt energibehov och vi kan ju bara gissa här, ingen matematisk formel kommer ge dig ett exakt svar. Däremot får du balansera fettet mot andelen protein och kolhydrat som du äter. Du kan inte äta mer av alla tre utan går en upp får en annan gå ner, så enkelt är det… 
Ja…. men vad bra - någon tröttnar på tjatandet om svar på samma sak (som man redan fått svar på ordentligt massor av gånger, av bland annat Zepp) och ger ett "mellan tummen och pekfingret" siffra bara för att det krävs en siffra (som redan förklarats inte kommer bli korrekt i alla fall). Så är det helt plötsligt "svaret"?
Det var väl på precis det sättet som fick Annika att kasta ur sig sitt 80/80/20 förslag som hon senare ångrat och försökt ta tillbaka men fortsätter att "snurra runt" som siffra som folk tror är "den rätta".
ursäkta men det låter ganska så enfaldigt.
suck.
Svaret på frågan är *DET ÄR INDIVIDUELLT* - vilken än exakt siffra någon alls ger dig kommer till åtminstone 90% sannolikhet vara 100% fel. (japp, 90% var helt taget ur luften för att illustrera att den med allra största sannolikhet kommer vara fel).
Vill man däremot ha ungefärliga riktlinjer för att leta vad som kan tänkas funka för just en själv finns det massor med sådana, några av de enklare är t ex Skaldemans ratio och liknande för snabböverskådligare räkning - finns också beskrivet i sticky tråden "Vanliga frågor och svar" som av någon anledning ingen tycker sig de ska läsa…
Anna Hallén har också riktlinjer att börja leta från vad som funkar för en själv. Och Zepp har snällt och tålmodigt förklarat också.
Vill man absolut ha en siffra att följa på saker och ting kan man även ta hjälp av en slumgenerator, det funkar med.
Okej… det låter ju bra. Låter ju som den förklaringen jag fick av Leifanders, fast han la inte till hur mycket potetiner man skulle äta/ kg kroppsvikt och dag. Antal gr kolhydrater försöker jag hålla mig omkring 25-30/dag.
Nja, riktigt så mycket som 75 kg väger jag inte!
Du skulle inte kunna göra en uträkning på hur många kcal fett, proteiner och kolhydrater jag skulle kunna räkna med per dag… efter mina drygt 65 kg jag dras med? (vill gärna hålla mig till 1800 kcal föda/dag).
Jag tror det räcker med 2 veckor, som jag behöver skriva upp allt jag äter för att komma in i rätt tänkande kring det här med fett och kolhydrater.
Erik - Vad menar du med "Du kan inte äta mer av alla tre utan går en upp får en annan gå ner"?
Gäller det bara fett/kolhydrater eller gäller det fett/proteiner med och proteiner/kolhydrater?
Jenny
Ja du får tycka vad du vill Fiana. Zepp har kommit med många bra råd och tips, men inte tillräckligt lätt förståligt, så åtminstone JAG förstår vad han menar. Jag kanske är lite trög… men jag vill gärna ha direkta riktlinjer som är lätt begripliga och som man kan ta på.
Här ger både LiefAnders och Erik förslag på rekommendationer man kan gå efter… och eftersom jag rent av är desperat av att gå ner minst 8 kg för att kunna komma i mina kläder utan att magen är i vägen, är jag villig att testa allt, som kan leda till viktminskning och som kan föra mig bort från tänket : lite kolhydrater - mycket fett, som LCHF förkortningen signalerar!
Jag vill hellre kunna tänka och få in i mina matvanor att det istället ska vara: lite kollydrater - normalt med fett. :)
Jenny
Visst! Jag är iofs mer inne på att äta mer protein och mindre fett nu men följer man LCHF-ramarna så kan du väl äta;
145 gram fett
100 gram protein
25-30 gram kolhydrat
Detta ger c:a 1800 kcal, fast det går aldrig att räkna exakt när du gör maten utan du får höfta lite grann. Jag ligger gärna själv i överkant på proteinet då jag tycker det mättar mer än fett/kalori. Du kan även logga allt på www.minmat.net .
Vad jag menade med ""Du kan inte äta mer av alla tre utan går en upp får en annan gå ner"?" är att du inte kan äta mer fett, protein och kolhydrat utan att ditt totala intag stiger (förvisso ganska logiskt..hehe..) du kan t.ex. äta 1800 kcal fett om du vill men du kan inte samtidigt äta 1000 kcal protein/kolhydrat om ditt behov är just 1800kcal. Du får helt enkelt hitta en balans som du gillar, tycker du mer om protein kan du minska fettet, gillar du feta såser mer kan du dra ner på proteinet etc.. sålänge som du täcker grundbehovet så är det bara att testa dig fram.
Jag vet i övrigt att många inte gillar att räkna kalorier men jag känner många som lyckats bra med detta och det kan vara värt att prova om inget händer (gäller mest de som är nära normalvikt känns det som..) Själv tappade jag 25 kg utan att räkna kalorier men nu går det segt och antingen ändrar man något och förhoppningsvis tappar vikt eller så äter man och är nöjd men står stilla. 
#107 Ni missar visst helt de delar där de säger i princip att pja ska du ha exakta siffror kan du väl prova med etc…. det är ett stort "väl" i det hela och ni båda hanterar det som att någon kommit med *SVARET" med stort S. Det är ju inte det de säger.
*INGEN* kan ge ett facit på exakta siffror som funkar för dig/din kropp - hävdar de att de har ett exakt facit på det så pja då har de fel. Det går inte att räkna ut exakt vad som kommer fungera för en person, inte heller att kopiera någon annans "recept" och tro att det automatiskt kommer funka för dig för att det fungerar för han/henne.
Det är som att be om att misslyckas. Men visst man kan leta exakta siffror (som i sig själv aldrig kan vara exakta) och testa och hoppa fram och tillbaka och hoppas på att man chansar rätt…. Eller så sätter man sig in i lite hur det fungerar och inser att det är individuellt och att ingen annan än din egen kropp har svaret på vad som är bäst och man får justera efter de signaler den ger dig. Sedan kan du ju gissa vilket av de två alternativen som har störst sannolikhet att lyckas hitta "rätt" med.
Igen, läs sticky tråden "Vanliga frågor och svar" där står mycket om hur man kan räkna på det hela om man vill just räkna ut siffror att gå efter.
Den är stickyad av en anledning, nämligen att där finns just svar på vanliga frågor som man kan möjligen gissa sig av namnet…. Gick det att via forumet göra det till tvång att läsa den ordenligt innan man fick posta så skulle säkert närmare hälften av trådarna som är om samma sak igen och igen försvinna - just för att svaret redan finns där.
Men pja om du är "desperat" så kör på ren svält då? Tvinga ner kroppen. Sen får du kanske leva med att fortsätta vara hungrig efter för att inte gå upp igen. Enkelt och billigt recept: Ta tillräckligt många ägg för att möta ditt minsta proteinbehov. Kolla hur många kalorier det blev - fyll upp med smör tills det blir lika många totalt som du tycker du ska äta när du ska svälta ner dig. Lägg till en multivitamin och lite rå paprika (typ 30 gram/dag). Voilá desperat bantning VLCD á la lchf. Ah, jag glömde, fördela det hela över så många måltider du tycker är lagom. Dessutom oerhört mycket billigare än någon VLCD märke. Du bör nog dock då inte gå under ca 6 ägg om dagen om du är lätt och inte tränar. Sedär nu behövde du inte tänka alls, eller lyssna på kroppen eller något.

#109:
Fast så helt fel att ange ungefärliga mängder fett kan det väl ändå inte vara? Även om det aldrig går att ange exakt. När det gäller kalorier så tycker jag det är en bra hjälp att veta att en vuxen, ganska stillasittande kvinna av normallängd behöver ca 2000 kalorier om dagen. Inte 5000 och inte 400 utan ca 2000, plus minus några hundra kanske. Det kan ju inte vara omöjligt att ange ett någorlunda ungefärligt värde för fettmängd i gram för en "standardmänniska", bara så man vet var man ska börja. Sen kan man alltid justera efterhand.
Problemet för många människor är att de höftar till med fettet och att det kanske faktiskt blir för mycket? Att få ett litet hum av vilka mängder fett som kan vara lagom till en måltid kanske är det som får någon att lyckas?
"Every point of view is a view from a point."
P g a datastrul blev mitt inlägg #102 som det blev.
Det som Internettan beskriver i #110 är ungefär vad jag varit ute efter.
RIKTLINjER I GRAM FÖR FETTET - HF . Komplement till procentsatser, andelar, etc som av många kan upplevas som besvärligt & krångligt, komplicerat. Men, riktlinjerna för fettet ska naturligtvis inte ses som något annat än just RIKTLINJER, precis som det som gäller för kolhydrater.
Något annat som också skulle ge god hjälp att få en bra uppfattning om HF-delen i LCHF, det skulle vara att det i informationsmaterial - och i samband med svar på fettfrågor - angavs exempel på fettmängd i en dags lämpliga LCHF-måltider. Frukost, lunch, middag. Något att gå efter!
Det kan lätt bli FÖR MYCKET FETT. Ta bara smör, som ofta används att steka i, bre på ostrullarna, ha i kaffet, etc. EN msk smör väger ca 20 gram. 100 g smör = 80 g fett.
100 g stekt lax; Fett 14,9 (kokt 15,9) - en portion är väl ca 200 g. Om det blir dill-majo-sås till blir det ännu mer fett. 100 g majonnäs; Fett 80 g 100 g Stekt fläskcarré i skivor: Fett 18. Grillat fläskkött; Fett 15,9. 100 g Stekt kabanosskorv; Fett 33.
När man ser dessa siffror är det lätt att förstå det som Zepp brukar säga - att det kan räcka med fettet i köttet, fisken - att man då inte behöver fetta till det ytterligare.
(Många kalorier kan det bli också - kanske mer än ens energibehov).
Ettt annat bra hjälpmedel, att hålla koll på fettmängden, det vore att det i LCHF-kokböcker angavs innehåll i recepten för maträtter; Fett, kh, protein (OCH kcal - även om det inte i LCHF förespråkas att hålla koll på). Jag tror det är många nybörjare som köper LCHF-kokböcker, följer recepten - men kanske inte tänker på att det är rätt mycket fett i de flesta matrecepten. Som t ex Airams moussaka,
Nog om fettet!
Hoppas alla som svarat på mina inlägg förstår att jag är glad & tacksam och jag hoppas att de gett någon hjälp att ta sig fram i LCHF-djungeln.
Allt handlar bara om olika uppfattningar!
Grejen är att det går inte att plocka ut fettet isolerat i sig bara och säga si och så många gram ska du äta (speciellt inte i mängd "tillsatt" fett då det beror så oerhört på vad du väljer till).
#111 Det är knappast inte fettet i de kokböckerna som blir problemet. Problemet är att det snarare är "festrecept" även om kokboken inte säger så, dvs det blir påtok för mycket av vad som är "tillbehören".
Inte fettet.
Äter man mer fett måste man äta mindre av något annat annars äter man för mycket, ändrar man mängden protein, kolhydrat eller fett så ändrar man samtidigt förhållandet mellan dem, och förhållandet mellan dem är vad som gör "LCHF" *inte* antalet gram. Sen finns det olika sätt att undvika att äta för mycket (och vad som är för mycket vet bara din kropp säkert).
Sen beror det också på hur man totalt lägger upp det, det finns olika "skolor" eller varianter - du har t ex Monique som vräker på oerhört med fettet men är ordentligt måttlig med proteinet istället. Du har Annika som är snål i portionerna och mer "generös" med "gottet". Du har Anna Hallén som har sin egen variant av "tallriksmodell" att utgå ifrån. Du har Skaldeman som är väldigt strikt jämfört de andra med kolhydraterna (12-27 gram kolhydrater per dag beroende på hur tjock och insulinresistent du är) och väldigt noga med "ratiot" vilket håller nere proteinet och tvingar upp fettet samt att det är super noga att aldrig äta om du inte är hungrig på riktigt och inget hattande med mellanmål.
Tar man då och slänger runt siffror på bara en del av det hela (oavsett om det är protein, kolhydrater eller fett) utan sammanhanget eller vem personen är och dessutom blandar ihop alla dessa varianter (speciellt med den idiotiska "5 gram/100 gram" - "regeln" som sprids) kan det bli precis hur fel som helst. Exakta siffror hör helt enkelt inte hemma, de leder bara till missförstånd.
Antingen har man lätt för att gå ner i vikt och inga problem med sin hungerreglering, ja då hjälper "ett ungefär" och att ta bort de större kolhydratskällorna. Gör det inte det, ja då har man antingen 2 val. 1 svälta sig ner i vikt (brukar inte vara att rekommendera) 2. Sätta sig in i mer hur det fungerar för att hitta vad som faktiskt fungerar för en själv.
Slänga runt exakta siffror på ett forum är som att be om missförstånd för det då kombineras lite lagom på slump med folk som är helt olika och har sin grund i olika "skolor".
Igen, sticky tråden "Vanliga frågor och Svar" - varför läser i princip ingen den och sedan klagar på att det inte finns information?
Ska nog skriva ett macro med hänvisning till den som svar till de 100-tals trådar som frågar om saker som står där…
Jag äter Low-carb/high protein kost.. att äta mycket fett funkar inte för mig kan bero på att jag ligger nära min idealvikt men upplever att det funkar bäst så. "Fuskar" ibland med att äta frukt men ser inte att det gett negativa effekter.. väger 56 och målet är 54.. :)

Om det nu är så intressant med angivelser i gram kan jag bidra med ytterligare tankegods!
Ät mellan 1-3 gram fett per kilo och dag!
Ät mellan 1-2 gram protein per kilo och dag!
Ät mellan 0-1 gram kolhydrater per kilo och dag!
Jag förstår inte att någon skulle bli särskidt mycket klokare för det!
Vi kan ta tips om kalorier oxå!
Om du är en person av genonsnittslängd, genomsnittsvikt, genomsnittskön, genomsnittsfrisk och är genomsnittsaktiv.. bör du äta mellan 1500 Kcal till 2500 Kcal, per dag i genomsnitt!
Nu när vi har alla dessa parametrar som alla förstår.. så kommer man till det krångliga.. omvandla allt till hur många ägg med smör och majo till frukost, hur mycket kotlett med gräddsås och grönsaker, samt hur mycket lax med hovmästarsås till kvallsmat!!!???
Jag skulle säga att detta är den krångliga vägen, den som ställer högst krav på vägande och mätande samt uträkningar!
Är någon intresserad av drakoniska bantingstips ala LCHF kan man köra fettfasta som Jaus föreslår, fakir ala Skaldeman eller äggdeff!
Äggdeffen är mer av bantningsmetod, och om jag gissar rätt vilt skulle jag ange cirka 1500 Kcal för TS för att komma i bikinin till semestern!
Det innebär cirka 15 medelägg a 50 gram med cirka 5 gram smör per ägg om dagen!
Energi kcal:
1591,50
Energi kJ:
6642,75
Proteiner:
94,95
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
0,30
Vatten:
586,20
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
135,75
Kolesterol:
3319,50
E-mättade:
47,78
Mättade:
61,35
F-mättade:
10,20
Vitaminer:
A:
2030,25
B1:
0,75
B2:
3,00
B3:
0,08
B6:
0,75
B9:
249,75
B12:
10,50
C:
0,00
D:
10,95
E:
14,85
Mineraler:
Fosfor:
1519,50
Järn:
14,40
Kalcium:
388,50
Kalium:
956,25
Magnesium:
99,75
Natrium:
1342,50
Selen:
180,38
Zink:
2,33
750Gram Ägg kokt
75Gram Smör 80% fett
Den ekla varianten är att äta fet mat två-tre gånger om dagen.. känna efter så man inte äter för mycket och att man hinner bli hungrig strax före nästa måltid.
Snabb viktnedgång.. ät bara en-två gånger per dag, känn efter så du inte äter för mycket, testa hur lite du kan äta för att stå dig till nästa måltid.. och det är helt normalt.. för att inte säga sunt, att faktist bli hungrig innan man äter!
#114 TACK Zepp! För ditt tålamod och för att du delar med dig av dina kunskaper!
Ja ni har nog alldeles rätt allesammans att man inte kan vara exakt när det gäller hur mycket man ska äta av varje.
Jag hade bara hoppats på att det hade kunnat funnits ett facit, att så här o så här mycket ska man äta av fett, proteiner och kolhydrater. Tänkte att det skulle vara så mycket enklare då om man gick efter enkla riktlinjer… men det blev visst bara krångligare.
När man varit så där smal o smärt som jag lyckades med, om så bara för en kort period i mitt långa liv… suck… så önskar man inget annat än att gå ner de 10 kg jag har gått upp igen. Nu har jag verkligen försökt med alla metoder efter konstens alla regler när det gäller LCHF.
Men jag går bara upp HELA TIDEN!!
Det måste vara nåt fel på min ämnes omsättning, eller nåt annat fel… kanske hormonella förändringar, tja inte vet jag, men nåt FEL ÄR DET för jag blir bara större och större. Spelar ingen roll hur jag äter och hur mycket eller lite jag motionerar.
Så nu tänker jag lägga ner LCHF för ett tag och käka GI och se om det hjälper istället.
Men tack alla ni tålmodiga som på ett eller annat sätt lagt ner tid på att hjälpa mig förstå grundprincipen med LCHF.
LCHF funkade på mig när jag vägde riktigt mycket, men inte nu när jag har 10 kg jag vill gå ner.
Jenny
#116 Förlåt Jenny men så skönt då är det inte BARA jag som är konstig. Jag går oxå bara upp.
Har tagit en paus och äter lite av allt, vet inte riktigt vad jag sak äta. Måste fundera och läsa lite mera tror jag, eller kanske ut och springa, men jag tycker inte om att springa. Mitt Blodtryck far ner i skosulorna då blir alldeles yr i huvudet.
Funderade oxå på GI då jag köpte tidningen som hängde med Aftonbladet i helgen.
Lycka till. Lotta

Om man bortser från näringsvärdet så finns ett ungefärligt facit och det är kalorier!
Dvs äter man 1000 Kcal om dagen i snitt.. och ändå går upp så antingen äter man i sömnen eller så har man problem med ämnesomsättningen.
Äter man cirka 1500 Kcal om dagen, tappar ett halvt kilo i veckan så kan man säga att kroppen drar cirka 2000 Kcal i snitt.
0,5 kilos viktuppgång i veckan motsvarar cirka 500 Kcal extra per dag, likadant om man går ner men är då ett underskott som plockas ur fettväven.
Käkar man 3000 kcal om dagen och går upp 1 kilo i veckan kan man oxå säga att kroppen drar 2000 Kcal om dagen, resten läggs i depå för framtida bruk.
Allt mellan tummen o pekfingret.
#118 Varför blanda in kalorier helt i onödan? Kroppens förbrukning av kalorier är inte konstant så det är meningslöst att räkna ut hur mycket man ska äta. Bättre att låta hungern bestämma mängden.
Äter man tillräckligt strikt så går det inte att äta för mycket. När blodsockret är stabilt så kan kroppen utan problem öka förbränningen vid behov. Det spelar ingen roll om jag äter 250g smör eller 500g smör om dagen jag går inte upp i vikt ändå eftersom jag fakirar.
Det kan faktiskt vara bättre att äta mer fett för viktminskningens skull, eftersom fettförbränningen blir effektivare. När man sover så är man fastande och har man en hög fettförbränning under natten så går man ner snabbare. Fettförbränningen mellan målen och medan man sover är alltså nyckeln till viktnedgång.
Med mer fett syftar jag främst på andelen och inte mängden fett. Många äter onödigt mycket protein att byta ut en del mot fett kommer att hjälpa viktnedgången.
Eftersom förbränningen under natten är viktig så gäller det inte att äta för tätt inpå sängående, eftersom då kommer kroppen förbränna maten under natten istället för att förbränna kroppsfettet.
Har man tajmat fel och blir hungrig precis innan man ska sova, så rekommenderar jag att man bara äter fett och inget protein eller kolhydrater. T.ex. en kopp te med kokosfett eller en matsked smör direkt från paketet.
Att byta protein mot fett är inte det bästa.
Protein har den högsta energiåtgången för att bränna en kalori mot fett och kolhydrat. Jag har för mig att det går åt 30% av proteinet för att omsätta det i kroppen mot 12% för fett och 7-8% för kolhydrat. Sedan får man inte glömma att kolhydrat inte främst lagras som fett om kroppen inte har fulla glykogener. Däremot fett lagras väldigt lätt om man kollar dessa tre energi-typer.
f.ö. 500 gram smör är väl c:a 3600 kcal, en man bränner väl runt 2500-3500/dag om man är normalviktig (beroende på hur mycket man rör sig…) och om man inte äter något utöver detta så är man viktstabil. Ät gärna 6-7000 kcal från fett om dagen i ett par veckor och återkom med resultat.
Att det inte syns på vågen är för att vattenfluktationerna är betydligt färre på LCHF mot kolhydratkost. Jag kan lätt ladda 7 kilo vätska på två dagar om jag går från no-carb till high-carb medans det kanske går upp 0.2-0.4 hg/vecka om jag äter för mycket á la fakir.

Håller med dig i stort, främsta anledningen att räkna kalorier är för att se om man äter rimligt.. eller om man helt tappat känslan för hunger/mättnad!

#120 Viktuppgång (fetma) beror inte på att fett lagras, utan på att det spärras från användning - därför spelar det ingen roll vad som får fett att lagras.
Så länge kroppen får ökad "tillgänglig" energi (olåst energi) så ökar främst muskelmassan…. kroppen gör vad den kan för att göra av med tillgänglig energi, främst via ökad muskelmassa (den kan kosta på sig det under "bra tider").
Även fettlager kommer öka lite, men så länge man inte låser energin i fettcellerna så är det bara en temporär lagring; man går ner denna vikt fort och lätt, så snart kroppen klarar/hinner att förbränna energin.
Låst energi (insulinlagrat/-spärrat fett) kan den däremot inte använda till nåt - och det ger därför ingen muskelmassaökning, utan främst ökning av fettlager.
Vilken energiåtgång en viss omsättning av makronutrient har spelar väl knappast nån större roll. 
Själv äter jag så mycket jag kan, men mättnadseffekten är häpnadsväckande - svårt att överäta (men många skulle nog anse att jag redan överäter iom att jag försöker stoppa i mig så mycket som möjligt, och dessutom äter mer än flertalet).
#119 Jag tror inte på idén att minimera proteinintag, eftersom jag aldrig sett något som stödjer att det skulle vara fördelaktigt (proteinintag stör normalt inte fettförbränningen); optimalt proteinintag borde alltid vara att föredra.
Ja men det förutsätter ju att man äter för mycket/för ofta samt att man har diabetes eller nedsatt insulinkänslighet. I en normalt fungerande kropp så går energin runt samtidigt som mättnadskänslorna styrs bra. Jag har jättemånga vänner (det har säkert även du) som äter mycket kolhydrater och reglerar vikten bra. Att LCHF ger framgångar för de som följer det förvånar mig inte för det är inte alltför sällan som folk inte äter tillräckligt med energi (fett och protein) när man tar bort sina kolhydrater och äter då mindre totalt sett.
Jag kommer ihåg en studie där de hade två skålar med M&M brevid varandra, en hade blandade färger och den andra var enfärgad, gissa vilken som tog slut först? Den med fler färger såklart. Så fungerar människor, mer utbud/större skålar/tallrikar = äter mer. Tar man bort kolhydraterna får man redan där ett mycket mindre utbud och detta kan vara anledningen till att det fungerar så bra. Om någon vill prova så är det ju bara att äta kolhydrater och protein utan fett för att se hur det fungerar (jag är säker på att man kommer tappa vikt för pasta, bröd, torsk, kyckling m.m. utan sås/smör/pålägg är ganska tråkig mat..)
Läste nyligen om Dukan-dieten och där tar man ju nästan bort alla kolhydrater och fetter för att bara äta protein i perioder och det är klart att det fungerar. Likaså puvlerdieter och annat där man helt enkelt får en "enkel" meny och äter man så tråkigt så rinner kilona av, men vem vill leva så i det långa loppet egentligen?
Jag är säker på att det inte finns ett hormon (insulin) eller en kostmodell som passar alla även om många vill få det att låta som LCHF kan fixa allt från världskrig till diabetes och andra sjukdomar. Det finns ju trots allt måånga trådar med folk som inte går ner trots att de provar fakir och allt därtill.
En sak som jag har sett som en röd tråd när det gäller framgångsrika dieter är att man äter mer sällan för att faktiskt ge kroppen en chans att bränna fett (genom t.ex. ha minimalt med insulin..). Timmarna runt en måltid (med eller utan kolhydrater..) så kommer fettförbränningen av det interna fettet inte ske förrens man processat all mat man just ätit iallafall. 

#122,123
Det finns flera faktorer som gör att en viss kostmodell fungerar, ni har bägge nämnt några.
Nicklas på träningslära har skrivit om proteinets betydelse för viktnedgång.
Lite för att jag ofta kommer tillbaka till det att protein mättar bra!
"Med andra ord förefaller högt proteinintag överlägset för att hålla aptiten i schack och slippa gå runt med tankar opå mat under bantning."

#123 Nä, jag har inga vänner - så jag får kika på alla som inte är mina vänner.
I 10-30 årsåldern finns det självklart många som klarar stor andel kolhydrater - men andelen som håller vikten med kolhydrater i 40-50 årsåldern, är betydligt mycket mindre (bukfettet växer och musklerna förtvinar).
Och visst finns det personer som inte går ner trots att de kör fakir, men det bevisar ju inget - och motbevisar knappast insulinets fettspärrande effekt. Det kan nämligen finnas anledningar/orsaker som slår ut naturliga kroppsliga mekanismer, eller överstyr dem (sjukdom, stress osv).
Sen får man komma ihåg att de med problem är mer benägna att skriva än de som tycker det fungerar smärtfritt.
Dukan-dieten verkar oerhört tråkig.
Den blir väl roligare i fas 3 kan jag tänka, men mindre nyttig för då ska man lägga till spannmål.
#124 Jag misstänker att kroppen svarar med hunger om man äter för lite protein etc (hunger inte bara reglerat via energi) - och de flesta äter, enligt min mening, mindre än optimalt.
Själv äter jag 1,5-2g protein/kg och upplever inte att extra protein mättar mer (ger möjligen illamående) - vilket det däremot troligen hade gjort om jag gått från 0,75g till det det dubbla, alltså motsvarande nuvarande mängd (1,5g).
Man kanske drar fel slutsatser pga att man inte utgått ifrån optimala nivåer!?
Proteinrestriktion när man äter lågkolhydrat är det effektivaste enligt min egna erfarenhet. Speciellt om man samlar proteinet i ett enda mål på eftermiddag/kväll och till frukost äter mera fett. Det är under natten som man går ner mest tack vare sömnfastan då kroppen tar från sina lager förutsatt att man inte ätit för tätt inpå sängående (4 timmar minst).
Ni behöver inte tro mig, testa själva och försök motbevisa mig på det sättet istället. Äter man över 90E% fett så går man ner i vikt.