Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4648 ggr
konichiwa
0

Onödig undran om bacon

Här pratas alltid om bacon och inte om varmrökt sidfläsk.

Är det inte samma sak? Fast bacon är i jättetunna skivor och kanske lite saltare medan sidfläsket köps i hel bit.

Jag föredrar sidfläsket i tjockare skivor (och tärnad) i min frukostomelett, tycker att det smakar godare, och smakar mer än bacon.

Vad är skillnaden? Är det bara en smaksak eller?

LatMask
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Bra fråga! Jag undrar också, behandlas bacon resp sidfläsk på olika sätt (rökning, saltning osv).

Gluttade just på Sorunda korvfabriks hemsida, och där talar man dels om lättrökt sidfläsk resp lättrimmat skivat stekfläsk. Vet faktiskt inte vad det jag brukar köpa heter, men det är i alla fall i skivor. Underbart gott i t ex Beas ugnspannkaka!

Det där tunna slamsiga baconet har jag helt slutat med.

Zepp
0

Bacon är rökt och rimmat sidfläsk, alternativt orökt sidfläsk smaksatt med rökarom, som vanligen steks i tunna skivor eller tärningar. Det förekommer i frukostsammanhang, framför allt i England och USA, och äts då ofta tillsammans med stekta ägg eller äggröra. Bacon kan också bland annat användas som en del av fyllningen på en pizza, ätas med kebab, tacos eller i en hamburgare.

Det finns två olika typer av bacon. Det bacon som säljs mest i Sverige är likt den första typen, som internationellt brukar benämnas "amerikanskt bacon". Detta bacon har hög fetthalt (ca 50%). Den andra typen, "kanadensiskt bacon" (även kallat back bacon) är inte lika fet och påminner mer om rökt skinka. Bacon som säljs på Irland eller i Storbritannien är oftast inte heller lika fett som det amerikanska.[1]

Börjar man stekningen i sval panna får man mjukstekt bacon, men lägger man i skivorna först sedan pannan blivit ordentligt het, får man knaperstekt bacon.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bacon

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

konichiwa
0

Så skillnaden är att varmrökt sidfläsk inte är rimmat (legat i saltlake)? Och att det säljs i bit?

Zepp
0

Näe.. Bacon är rimmat rökt sidfläsk.

Det är nog mer ett handelsnamn, Bacon förknippas med de där tunna feta skivorna.

Och för att inte fövilla kunderna så kallar man andra former av bacon för kotlettbacon, tex.

Sen så är det en helt annan sak att allt som säljs som bacon inte är bacon, dvs rimmat och rökt sidfläsk.

[Pennylane1]
0

Min engelske svåger gillar vårt svenska bacon bättre än det de har hemma, vet inte riktigt hur vårt skiljer sig från det engelska (brittiska that is)

Zepp
0

Engelskt bacon skulle vi kalla för rimmad  o rökt skinka.