Vad kan man fritera?
Det finns en fritös som bara behöver 1 matsked olja - alltså använder man ny olja för varje gång. Antar att det är energisnålare än andra sätt åxå.
http://www.prisjakt.nu/pryl/ovrigt/720_fritera_nyttigare_med_en_matsked_olja
Jag såg den på Clas Ohlsson i går - där kostade den ca 1.900 kr - så det vill till att använda den om det skall vara värt investeringen!
Billigaste tycks vara 1.500 kr + frakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=195195
Man kan väl använda smörolja (Ghee)?
Men…vad friterar man & vad är gott att fritera i LCHF?
/L
Den gamla klassiska fonduen är ju egentligen oljekokt kött och eventuella grönsaker. Så exempelvis lövbiff borde funka att fritera i en sån mojäng. Kolla även artikeln om Actifry på Kost 
/Désirée
#1 - Aha! Thanx! :-)
Ser att det följer med kokbok - så det kanske kan ge ngr idéer.
/L

Jag friterar kyckling ( och ibland kött) men inte i fritös.
Köper kycklinglår, delar i 2 bitar ( den ena delen får benet) förkokar i saltat vatten, vänder i kryddor och friterar…. Mums!
att doppa i smaksatt majo.
Aliki det låter jättegott! 
/Désirée
Hej jag har lite funderingar! Jag har precis köpt en fritös, igår friterade jag kycklingvingar som jag först hade i en marinad och en panering bestående av sesamfrön och fiberhusk (tack till Birgitta Höglund för den idén) MEN ingen av smaken av marineringen satt i efter fritering, det smakade bara friterat, varför?
Sen undrar jag också, jag kör ju den där fleromättade frityr oljan, hur dåligt är det på en skala 1-10? Nån som vet? Där 1 är du hade lika gärna kunna snorta snocker och 10 är nämen det är LCHF.
För fritering framförallt av kycklingvingar är ju så gott! Jag tycker inte det blir gott på något annat sätt faktiskt.

Fleromättade oljor innehåller bara fett, så att jämföra det med socker blir lite fel, haha, men det finns andra hälsoskäl att undvika dem. Fleromättade oljor ska man inte hetta upp, de härsknar lätt, och innehåller alldeles för mycket omega 6, fritera i kokosfett eller ghee (smörolja) istället.
Prova att fritera ost! Jag var på Kreta förra veckan och åt flera gånger en stor friterat bit Gouda-ost. Hur jättegott som helst!
Tyvärr blev det lite fel pga dåliga engelskakunskaper hos personalen. Jag frågade om osten var panerad på något sätt, och de svarade att det var bara ost.
Sista dagen (åt liksom osten fyra ggr
) frågade hur de tillagade den. DÅ kom det fram att de först doppade den i brödsmulor, sen i ägg och sen ner i brödsmulorna igen! Konstigt nog fick jag inte ont i magen, men paneringen var inte särskilt tjock.
Jag har funderat på att prova själv, men att panera Goudan med parmesan som ju är ganska torr. Har dock ingen fritös, får prova i stekpannan.
#7 - Blev du inte trög i kistan av ost - elr har Gouda inte den effekten?
Min magge funkar inte om jag käkar ost.
/L
Nej, ost är faktiskt inget problem för mig! Sen kanske det hjäpte att jag tränade ca 1 1/2 timmer per dag (träningsresa) och att röra på sig är ju ett sätt att håll igång magen :-)
#9 - OK :-)
#10 - Nice! :-)
/L