Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3698 ggr
mammaru
0

Grädde är ju gott!

Läser här och där att det kan bli problem med viktminskningen när man äter grädde. Finns det inga alls som förtär grädde och ändå går ner i vikt? För mig är grädde så enkelt att hälla i mig om det behövs lite extra fett. Vore så urtrist om det är just grädden som gör att viktnedgången inte kommer igång… Ledsen

zeretki
0

Jag klarar grädde och går ner i vikt. :)

Pippiputti
0

Jag konsumerar STORA mängder grädde och går ned i vikt. Glad

catlin
0

Jag använder grädde både i maten och i teet. Men i teet har jag i lite kokosfett samtidigt. Vet inte om det är det som gör det, men plötsligt går jag ner som bara den trots all grädden. :-) Men jag har skippat vispad grädde som "kvällsmys" och efterrätt, och det blir max kanske 1-1,5 dl sammanlagt om dagen

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

hemul
0

Fy bubblan vad livet är orättvist. Gråter

Mervi
0

Håller med hemul!!!Gråter

catlin
0

Men hörni - jag stod still en hel månad UTAN grädde, så f-n vet hur det ligger till egentligen.

För min del är det säkert bara en tillfällig ynnest jag fått, att kunna gå ner OCH få dricka gräddte!

Det går säkert över redan nästa vecka… :-/

;-)

zeretki
0

Stackars catlin, måste dricka grädde! *fniss*

catlin
0

Skrattande

dufva
0

Det påstås ibland att det är proteinet i mjölkprodukter och inte kolhydaterna som är den största boven i dramat..

Om det är så skulle man ju kunna förbättra läget med fil och youghurt genom att frånskilja en del vassle genom ett kaffefilter.

mammaru
0

Ah, men då tänker jag fortsätta att hälla i mig grädde. Jag gör det mest som en "fettgardering" så att jag inte hamnar för lågt. Men om jag inte kan ta grädde, så blir det genast svårare. Jag klarar inte att äta smör, klarar små mängder cocosolja, är inte så förtjust i tanken på att sleva i mig turkisk yoghurt - även om jag gärna tar en klick till maten. Så, grädden är liksom min lilla räddningsplanka.

Tack för alla svar!

folke
0

Jag försöker hitta en medelväg,,, där jag kan ha grädden men ändå hålla en god vikt……

Hittils har jag inte lyckats, men det kanske beror på att det blidde för mycket av grädden  Generad

Som jag skrivit i en annan tråd, jag bytte ut mina efterrätter från kokosflingor med grädde till smörbollar och det fungerar bra än så länge,, men jag har bara gjort det under 3 dagar..Måste nog ge det åtminstone 3 veckor….

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

hemul
0

catlin - jag tror inte jag är ett dugg "känslig" för grädde. Däremot är det så att jag inte går ner om jag inte håller igen på fettet/totalintaget och det klarar jag inte särskilt länge. Alltså går jag inte ner.

navarro
0

Sedan i forrgar har jag gatt ner fran 85,6 - 84,5, det ar for att jag åt ostkaka for tre dagar sen och nu efterat fatt veta att keson innehaller mycket vasla, som hojer blodsockeret. Fros ner det som var kvar, hunden alskar den (ostkakan). Nu ater jag som vanligt igen med gradde och smor i kaffet, men har halverat storleken pa koppen, alltsa lite mindre gradde. Det som jag gatt ner ar inte fett utan det vatten jag lagrat av ostkakan, som tydligen blev for mycket pa grund av overkansligheten. Darfor gratulerar jag alla som kan ata goda efterratter och polarbrod pa keso, eftersom det helt enkelt inte fungerar for mig. Nu har jag just atit tonfiskbiffar med kokt agg och smalt smor, jag far halla mig till strikt SSS-kost.

Amiechan
0

*tröstar navarro*

När du har gått ner så långt du behöver (vilket inte behöver vara så långt du vill ;-)) kan du säkert lägga till lite lchf-godsaker. Du kanske inte går ner i vikt av att äta dem, men hoppeligen kan du hålla vikten på dem :)

MegN
0

#13: Det ser så kul ut när du skriver "smalt" smör…!

Själv kör jag med grädde, men är inte så fokuserad på viktminskning just nu - har så över¤%&ligt mycket annat omkring mig att maten inte får bli ännu ett problem/oroskänsla.

Vi ska renovera vårt gamla kråkslott över sommarhalvåret, för hujedamej så många hundra tusen. Och jag känner redan nu hur jobbigt det blir att bo mitt i en byggarbetsplats… För att inte tala om att jag inte kommer att kunna arbeta i min firma som vanligt, utan måste vara med och vara hantlangare/målare etc vid bygget… Känns lite tungt nu när jag hade en massa nya aktiviteter på gång i företaget…

Anterrabae
0

Jag tål grädde och andra mjölkprodukter utan större problem. Gubben min går dock upp på för mycket grädde och yoghurt och sånt.

Kan iofs inte skryta med att jag går ner i vikt på det… Men i mitt fall så är det succe om jag inte går upp. Äter för mycket kortison och har för mycket annat skit så upp har jag gått stadigt  ända tills LCHF-starten DÅ stannade jag.

Jag gick tom upp i vikt på pulverdieter typ camebridge och likn.

Märker direkt om jag fått i mig för lite fett.. DÅ går jag upp på en gång.. och det är inga vattenkg som kommer.. =P Måste hålla fettet över 80E% om det ska funka. Gör jag det tål jag ganska många gram kolisar…

Vi är alla så olika… Jag klarar och äääälskar ostakan och grädden… *lite glad*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

navarro
0

Anterrabae grattis for att du kan ata ostkakan som lite trost for du har det nog besvarligt med kortisonen och det vore ju besvarligt om du inte hade nagot gott som gar bra for dig och som for mig till exempel ar helt otankbart. Man far ta vara pa det lilla extra i tillvaron.

MegN: Jag hade sjalv inte tankt pa att jag skriver "smalt" smör, men det var ju toppen. Det blir ju sa med å, ä och ö nar jag inte har lusta att sitta och korrigera och fa dit punkterna nar jag skriver. Smalt smör ar melodin!

Anterrabae
0

Det var någon här som när jag var nystartad på detta uttryckte sig som att "finns det något som är godare och som man sover bättre på än hallon och grädde?"

Kan inte annat än hålla med. Men där måste jag vara försiktig.. Får inte bli för mycket bär..

//Ida

Mervi
0

Anterrabae: Idag köpte jag frysta hallon första gången, Har alltså inte ätit dem förut men de var så goda så de får bli mitt påskgodis.Skrattande

Lillianna
0

Jag provade den omtalade Meze-youghurten för nån helg sen men jisses vad den var SUR!! Ungarna och jag delade på 1 förpackning på drygt 3 dagar och då blanande jag ut varje portion med lika mycket vispad grädde + frysta hallon.

Då var det gott men det var nog mest tack vare grädden. 

/Lillianna

~ Lillianna ~

Anterrabae
0

Frysta bär går det mycket av här. Mest hallon för mig och blåbär för gubben… Det är en lyx som är så ren… Det är verkligen godis..

//Ida

Surra
0

Jag gjorde egen "smulpaj" igår med hallon +  mycket vispgrädde

-0,5kg på vågen i morse så det känns ju bra Glad trots att jag vräkte i mig.

magma
0

Lilliana: Jag kan trycka i mig en hel liter på en dag om jag inte håller koll… Generad

Mervi
0

Jag gillar också det som är lite åt det surare, så Meze yoghurten går åt. Jag hittade en annan grekisk yoghurt på Lidl som hade bara 2,8 g kolisar på 100 g. Har inte smakat den ännu. Jag vill så gärna äta yoghurt.

mrsAngel
0

Surra: smulpaj?!?! hur, hur????

navarro
0

Eftersom jag vager mig varje dag nu ett tag vagde jag 84,7 igar och 85,5 idag. Det enda jag kan hitta som forklaring ar att jag kanske hallde i lite mer gradde i kaffet nu nar jag slutade med honungen. Nu blir det ransonering pa gradde ocksa! Men jag kanner mig battre och inte alls tjockare, magen ar nastan mindre ocksa, hoppas att det ar muskler, som ni brukar beskriva som tyngre an fett. Okar aven tillagg pa smalt smor pa allt jag ater.

Surra
0

mrs Angel: min sk "smulpaj" är busenkel - inga mått dock, tog vad jag hade & provade engång och det blev bra resultat…

Tog djupfrusna hallon i en pajform, lite lite sötningsmedel

Smälte smör i panna, i en tallrik hade jag kokos (istället för  havregryn) + mandelspån, sedan lite sojamjö + mandelmjöl hällde det smälta smöret på och rörde om, sedan över hallonen & vips in i ugnen…

Efter 10 min hade pajen fått fin färg, jag t o m provserverade sambon pajen med lättvispad vispgrädde & det var godkänt!

Supergott blev det! kanske nåt för påsken?

mumsan
0

Jag vet inte om det är grädden som gör att jag inte går ner i vikt eller om jag har ätit för mycket fett/smör upp till 100gr dagligen och upp till 1 dl grädde om dagen, lite mera om jag har gjort egen glass med grädde och ägg. Har alltid innan LCHF hat mycket mjölk i kaffet och nu är det grädde och har varit smör med, men smöret slopade jag denna veckan förutom till morgonkaffet. Givetvis använder jag smör till maten.

Margareta
0

Så länge jag inte äter enbart grädde utan bara har lite i kaffet och i maten går det bra, men som sagt inte obegränsad mängd.

Numer pensionär i Nynäshamn

mrsAngel
0

surra-tack för tipset! ska provas!

Margareta
0

Grädde innehåller ju 3g kolhydrater per dl så det beror ju helt på hur många gram kolhydrater man kan äta per dag, hur mkt grädde man kan tillåta sig…

Numer pensionär i Nynäshamn