Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3654 ggr
DaMum
0

Bekvämmat

Hej!

Köpte en förpackning (12 x 113 gram) djupfrysta hamburgare från TULIP på Ica. Glädjande nog innehåller de inga konstigheter, utan 99% rent nötkött och därefter salt, senap och kryddor. Inga E-nummer whatsoever!Glad

Jag strävar efter att köpa så rena produkter som möjligt, men ibland vill livet krångla till sig och en snabb middag kan vara livlinan. De här burgarna är utmärkta!

Min dotter fick premiärprova häromdagen. Jag stekte 2 st burgare i smör och lade sen fet ost emellan dem. Lindade in dem i isbergssallad och duttade på en klick majonnäs. Dottern njöt!

Förpackningen är en slags rund, genomskinlig plastpåse. Tror de heter något med "Quarter pounder".

Kram!

lizzzie86
0

Köpte hamburgare igår med, toppa med bacon och ost  och åt med salsa och cremefraiche.Väldig bra mat när man kommer hem hungrig.

Margareta
0

Vi har också hittat hamburgare utan tillsatser som ungarna använder, det känns jättebra.

Numer pensionär i Nynäshamn

birmalover
0

Ska jag o barnen ha på fredag tackSkrattande

Gunnilla
0

Man tror knappt att det är sant att man kan köpa halvfabrikat som är OK. Toppen.

ewax
0

Tack för tipset, de ska jag pröva! Räcka ut tungan

Mervi
0

Tack för tipset, bra att ha hemma.Flört

hemul
0

Missupfattta inte min fråga. Det är en ärlig undran. Jag har faktikt aldrig köpt hamburgare. Vad är det för skillnad på hamburgare och en slatt köttfärs? Är det bara att burgaren är kryddad?

Mervi
0

Hamburgaren är färdig!!!Flört Du slipper kladda med färsen.

magma
0

Tack för tipset, DaMum!

DaMum
0

hemul!

Jag håller med dig. Det ÄR verkligen "bara" en slatt köttfärs det här också.

Men ibland har man inte tid… Och jag är funktionshindrad och har barn med funktionshinder, så ibland vill det sig inte riktigt. Jätteskönt att bara kunna slänga ner ett par färdigformade hamburgare i stekpannan och vips! så är det klart.

Jag vill betona att de burgare jag pratar om innehåller rent nötkött och 1% kryddor. Inga E-nummer. Annars skulle jag inte ha köpt dem.

Kram!

hemul
0

Hallå! Jag sa ju att ni inte skulle missuppfatta. Jag visste verkligen inte vad det är i dem. Jag äter inte gatukökshamburgare heller. Det kanske förklarar min okunnnighet. Skrattande

[linda-pinda]
0

Låter bra! Vet någon om dessa rena hamburgare finns på COOP eller Hemköp också, eller bara på ICA?

Jag älskar hamburgare! Jag brukar steka två st, på med ost - och så ett stekt ägg emellan… Jag vet, det låter knäppt, men ack så gott! Och mätt och belåten blir jag :-)

magma
0

Vilken bra idé, hamburgare med ägg emellan, det ska jag prova någon gång!

mrsAngel
0

Handlade på ICA idag, stod och lusläste på alla förpackningar med hamburgare, men alla hade massa E-ämnen i sig. Tillslut fick jag nog och tog den som var minst kolhydrater i . Skulle fråga vilket märke det var, men såg det nu. Får fortsätta leta.

Margareta
0

Jag hittade en grovmalen leverkorg på 250g, som var helt ok konstigt nog… skall kolla mer för säkerhets skull.
Jag gillar ju lever… som pastej ungefär…

Barbamamman
0

mrsAngel-

hahaha, sådär gör vi väl alla nyfrälsta till denna livsstilen! Jag får för mig (när jag läst alldeles för länge på alldeles för många varor) att de andra kunderna tänker:

-jaha ja, hon ska försöka sig på att gå ned i vikt.

Och att de då tittar vad jag har i vagnen…majonäs, fläskfärs, sidfläsk, smör, grädde osv. Hahaha, inte vanlig bantarmat direkt.

Kram

mrsAngel
0

ja jo, man blir lite nojjig till slut, och tror att alla kollar…. hehe.

Prinsessan_Mimmi
0

whateväääähh.. den e god :P

birmalover
0

Vi åt det igår med isbergssallad runt om o ost precis som du sa DaMum. Tack, vi tyckte alla det var jättegottGlad

beda_stina
0

Jättebra tips DaMum! Min största kotte 3½år är så konstig, han älskar köpta köttbullar/hamburgare men inte hemgjorda!! Så tips på köttbullar i samma klass tas tacksamt emot.

Elajsa
0

Hamburgare av samma kvalitet som DaMums finns på Coop. Deras egna varumärke (Coop alltså) 12 st 90 grammare för bara ca 50 kr kilot. Jag köper dem rätt ofta. Bra "nödmat".

Mervi
0

Kan det vara glutamatet i köttbullarna som ger dem den goda smaken???? Jag köper inget om det står glutamat, smakförstärkare eller E621, rena giftert.

Margareta
0

Lidl har tillsatsfria hamburgare som vi brukar köpa.

Pasi
0

Ett litet tips - Gör egna hamburgare (går väldigt fort) och frys dem styckvis på plåt eller bleck. Stoppa sedan de frysta burgarna i påse.
Då kan man ta fram så mycket som behövs och steka/använda dem precis som färdighamburgare utan att lusläsa paketen efter e-nummer och utan att gynna matindustrin.

DaMum
0

Pasi!

Läs mitt inlägg #10!

Flört

Margareta
0

#25 Man behöver inte ha funktionshinder för att inte klara att göra hamburgare… mina hemgjorda blir mer som klumpar…

Pasi
0

Jaaajaaaa…lilla DaMum-stumpan! Flört

Anterrabae
0

Håller med Margareta… De blir som oformliga köttbullar eller nåt.. Och ganska kompakta.. Funderar på hur jag ska få dom lättare (inte magrare)

Några förslag?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DaMum
0

#27 och 28

Jag menade inte så heller!

Bara att det kan vara EN av MÅNGA orsaker till att man ibland tvingas ta till snabba lösningar!

Pasi!

Jag är ingen LITEN stumpa… Gråter

Anterrabae
0

DaMum: Jag förstod det… men jag kände så väl igen mig i det Margareta skrev…

Oftast när man behöver ta till snabba lösningar är det just för att de är snabba och man av div olika skäl inte hinner/orkar/klarar/har lust… 

Så sant..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DaMum
0

När jag har riktigt bråttom men inte har färdiga burgare hemma, tar jag helt enkelt färsen och "kluttar" ner i stekpannan, trycker på ordentligt med stekspaden så de blir platta, och saltar och pepprar ungefär som när man steker kött.

Det funkar också. Blir rätt god och "ren" smak, och det gillar jag.

Apropå det, så är de burgare jag skriver om - TULIP - också väldigt rena i smaken. De smakar nötkött och är mycket svagt saltade.

Åhh, jag tycker om den där rena köttsmaken ihop med en kall smörklick som smälter… Mmmm…

mrsAngel
0

Jag avskyr kompakt köttfärs! När jag gör köttfärsbiffar så tar jag färsen och blandar med grädde, kryddar med salt och peppar och formar biffar. Steker på svag värme, och de blir så porösa och goda. Som farmors!

Köpte ju en påse färdiga hamburgare på ICA, tyvärr med en massa E-ämnen i, men få kolisar. Grillade nyss dem på grillen, käkade med hemgjord dressing som smakade precis som den köpta, inlindade i salladsblad. O du milde, sååå gott!

birmalover
0

mrsAngel hur gjorde du din hemgjorda dressing? Det lät jättegott

mrsAngel
0

Oj. Ca 1-1,5 dl majonnäs, en knivsudd sambal oelek, ca 2 msk chilisås, ca 1,5 tsk senap, salt, peppar, cayennepeppar, vitlökspulver, och en skvätt citronsaft ur sån där gul grunka som ser ut som en handgranat.

anki1
0

jag har börjat med blandfärs till köttbullar och pannbiffar, de blir inte så "komakta" då, blandar med grädde och ägg, salt och peppar

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

birmalover
0

Tack den dressingen ska provas.

magma
0

mrs angel: Jag skulle köpa en sådan häromdagen, skulle äta räkor och ägg. Döm om min stora häpnad, när jag såg att det ver något E-medel i den?! Helknäppt! Jag pressade i en citron istället:)

Tack för dressingtipset, har idétorka på den fronten!

mrsAngel
0

magma- menar du att det är Emedel i handgranaten? jag kunde inte hitta nån innehållsförteckning…

den där dressingen jag gjorde, visst blev den god, men eftersmaken blev sämre när jag läste på förpackningen av chilisås. den innehåller ju mängder med kolhydrater! kanske kunde man använda tomatpuré? nån som har tips?

magma
0

Handgranaten…*hehe* Jag läste på en liten lapp som satt fastsatt runt korken, på själva granaten fanns ingen innehållsförteckning. Jag antar att vi båda pratar om den där gula plastflaskan som ska föreställa en citron???

korseett
0

ta ekologiska citroner istället…

mrsAngel
0

ja, jag menade den lilla flaskan. japp, det får bli äkta vara i fortsättningen. de är dessutom mycket vackrare att dekorera med…