LCHF, stenålderskost, lågkolhydratkost?
Ja, vad skall det kallas det vi äter?
Följer med spänning det som skrivs om Andreas Eenfeldts korståg i västerled.
Det varierar med de tre uttrycker LCHF, stenålders(paleo)kost och lågkollhydratkost.
Intressant att se hur uttrycken förändras med väderstrecken. I USA är det oftast low-carb, man nämner nästan aldrig fett.
I Norge är det paleo eller lavcarbo, i Sverige är det LCHF - vad kallar man det egentligen i Finland? Karpin?
Uttrycken varierar med geografin, men varför?
Utveckla gärna era åsikter i just denna fråga,
Mitt intresse är både språkligt och samhällsgeografiskt.
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0
samhällsgeograf
Lågkolhydratskost i olika varianter. Tex paleo tillåter en del kolhydrater men skippar raffinerat socker / spannmål osv.
Gemensamt för alla är att man försöker äta så BRA mat som möjligt
#1 Kan inte riktigt hålla med om att alla varianter försöker äta så bra mat som möjligt. I USA är fejkmat ofta inget problem, där är kolhydraterna viktigast.

Det är ju en glidande skala mellan kostena.
Paleo käkar lugnt en hel del frukt och är ibland inriktade på magra köttbitar.
Lowcarb-gänget kan ibland vara nog så fettskrämda och tolererar mer tillsatser än vi (har jag fått för mig).
Trots det är det mer som förenar än som skiljer 
Jag tycker vår gren är mest vetenskapligt orienterad men då är jag ju part i målet 
I Finland talar man om lågkolhydratkost både på finska( vähähiilihydraattinen) och svenska. På finska heter det också karppaus, som jag tror härleds från engelskans carbohydrate.
LCHF namnet används också åtminstone av många som följer med LCHF- rörelsen i Sverige.
Rätta mej gärna om jag har fel.