Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 3749 ggr
Leilin
0

Mandelbotten med solrosfrön istället?

Hej hopp,

dottern fyller 8 år i slutet av veckan och det betyder tårta.

Funderar på att prova den lchf-variant med mandelbotten (mald mandel plus vispad äggvita) jag sett på några ställen - men, jag tål inte mandlar, tror ni man kan göra den av malda solrosfrön eller pumpakärnor?

Hmm… Den kanske blir grön?:)

/Leilin

Sindri
0

Pumpafrön kan jag säga direkt inte blir så gott till tårta. Solrosfrön kan få en lite besk smak. Jag skulle prova kokos, för det tål du väl?

Leilin
0

Hm. Nä, jag gör ju inte det, tål kokos alltså, vilket är lite besvärligt i lchfkalassammanhang.

Ingen mandel, inga nötter, jordnötter eller kokos. Pinjenötter kan jag äta om jag mår super i övrigt allergimässigt, men det gör jag inte just nu dessvärre.

Får kanske bli chokladmousstårtan eller bara färska hallon med vispad grädde.

Om jag provar återkommer jag med rapport:)

Tack för snabbt svar!

Matgiken
0

Jag tänkte precis samma sak som Sindri – kokos! :)

Om du vill prova att använda pumpafrön så tror jag att du vinner mycket på att rosta dem först. De förändras ganska mycket i smak på det, och blir nötigare. Eller varför inte göra en mer vanlig tårtbotten och satsa på gräddtårta?

Fjällmor har modifierat ett av mina recept för att anpassa det mer till tårtbotten. Du hittar båda varianterna på hennes blogg: http://vidvedspisen.wordpress.com/page/2/

/Matgiken

Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!

misty09
0

Varför inte göra chokladtryffeltårtan i boken "baka med LCHF". Den innehåller inga nötter utan bara choklad,ägg,smör,grädde och mascarponeost och är vansinnigt god. Toppa med grädde och hallon.

Sindri
0

Om barnen inte gillar mörk choklad så mycket så kan jag rekommendera en frosen Cheesecake som min dotter gjorde som blev jättegod.

4 äggulor
0,5 dl sukrin
3 äggvitor
200 g Cream Cheese el Philadelphiaost
4 dl vispgrädde

ca 100 g jordgubbar
Vispa vitor och grädde för sig, sedan äggulor och sukrin tillsammans.
Mixa jordgubbarna, spara ev några fina till garnering.
Blanda allt och frys - ta fram någon halvtimme före servering. Man kan såklart garnera med något annat som björnbär, kiwi etc. När tårtan är halvtinad kan man också få ner lite tårtljus om ni vill ha det.
Jag vet att man skall undvika rå äggvita, men detta lilla någon gång om året kan inte skada.

Leilin
0

Tack för alla förslag!

Ser ut som jag får spara dom till kommande kalas - dottern tittade förskräckt på mig och deklarerade "inga konstigheter och ingen vispad grädde!"

Vi enades till slut om att göra en äppelpaj med vaniljsås och en kladdkaka, serverad med färska hallon och vispad grädde _i egen skål_ :)

Hallon och vispgrädde för min del mao, helt ok!

misty09
0

Men, men, men gör du tryffelchokladkakan( påminner om chokladkladdkaka) med grädde och hallon på sidan kan ju du också ta en bit kakaFlört En bit ca 3 kolhydrater tjoho!

Leilin
0

Hm, jo fast då får jag nog göra den på mjölkchoklad om hon ska äta… Har gjort den många gånger förut och hon spottar varje gång… :)