Jamie Olivers Mango Dessert
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kikade på Jamies 30 Minute Meals igår. Normalt inte direkt någon LCHF mat. Efterrätten han gjorde såg dock hyggligt bra (och god) ut och verkar oerhört enkelt att göra.
Eftersom att jag kanske inte är fullt lika strikt som många här inne så tänkte jag prova att göra den. Utan glasstruten uppenbarligen…
Receptet:
• 1 x 500g bag of frozen mango chunks
• 2 tablespoons runny honey
• 1 lime
• a few sprigs of fresh mint
• 250g natural yoghurt
• good-quality dark chocolate (70% cocoa solids), for grating over
Ändå nyfiken på mängden kolhydrater i rätten. Har svårt att hitta något vettigt på nätet om honung och mango. 2 msk honung + 500 gr mango. Vad landar man på totalt, tror ni?
Mango har drygt 15 gr kolhydrater per 100 gr. Honung ligger väl på ca 80 gr kolhydrater per 100 gr.
**Surface of Velvet
**Core of Steel
Inget jag skulle våga mig på med allt det socker som finns i både mango och honung. För mig är LCHF-stilen ett sätt att få stopp på just sockerberoendet och ett mycket effektivt sätt dessutom
Äter jag sött idag så blir det en fjärdedels sockerkaksskiva eller pluttig bit av den som råkar vara med i en gräddtårta med bär typ. Jag äter dessutom bara sådant om jag är på resa och vill prova nya grejer eller om jag är på kalas/högtid. Jag äter idag ingen frukt alls annat än bär och en och annan grape eller apelsinklyfta för att få in lite syrlighet till smaklökarna. Just tropiska frukter aktar jag mig definitivt för p.g.a. sötman. Har du en annan anledning till att äta LCHF så kan du ju våga prova men då skulle jag kalla det en dag med avsteg från LCHF.
Ok, tack Sammet1. Blir ca 75gr kolhydrater för mangon då. Om den frusna nu inte har mera eller mindre i sig. Undrar hur mycket 2 msk honung blir.
Per portion bör det ändå inte bli så farligt.
Hej,
jag såg den också och tänkte genast att det där är en perfekt sommardessert att ha i bakfickan när man har glasstokiga barn. Fast jag drar nog ner på honungen. (Själv nöjer jag mig nog med att njuta av tjattystnaden och inte desserten, sockerberoende som jag är!)
Det där med att definiera vad som håller sig inom gränsen för LCHF och vad som inte gör det är väldigt personligt. För en sockerokänslig LCHFare som mår bra och inte kämpar med övervikt har nog inga problem med en sån här dessert då och då.
Kom ihåg att spannet "kolhydrater per dag" är väldigt stort bland oss som äter LCHF, finns ingen självskriven regel :)
En höftuträkning av kolisar på receptet ger mig
• 1 x 500g bag of frozen mango chunks = 75g
• 2 tablespoons runny honey - 42,5g honey= 34g
• 1 lime =3,5g
• a few sprigs of fresh mint = runt 0?
• 250g natural yoghurt = 12.5g
----------------------
125g
I programmet delade han upp satsen i glasskulor, runt 10st och det ger ju 12,5g per portion. För någon som äter 50-100g kolisar om dan är det ju överkomligt
God spis:)
Bra att det finns smarta människor här som kan hjälpa en klantskalle som en själv..
Yoghurten glömde jag bort. Självklart är det kollisar i den med..
Blir ganska mycket totalt ändå då..
Men kan man hålla sig till att äta en mindre portion kanske 
Måste prova den i helgen. Får se till att inte äta några andra kolhydrater alls den dagen 
Tack för hjälpen
Så lite:)
Kom på att jag missade skriva att yoghurtsiffran är beräknad på typ grekisk yoghurt. Gissar att det var nåt sånt han använde.
Kanske kan man använda en liten banan istället för honungen? (Brukar jag använda som sötning i barnen smoothies när de klagar) Då får man ju ner kolhydraterna lite. Banan ca27g/100g?