Laurinsyra & Hypotyreos
Hej,
Jag vet att det finns mängder med trådar om kokosfett här på sajten men jag hittar inte riktigt svaret på min fråga.
Jag har hypotyreos och har fått lära mig att laurinsyran i kokosfett är bra (hoppas jag har fattat rätt). Citygross har ett kokosfett från Alba Dalby som inte är härdat (Unilevers är härdat, det står på förpackningen).
Nu till min fråga: Får jag i mig lika mycket laurinsyra om jag äter Alba Dalbys fett som om jag äter den dyra ekologiska från hälsokost?
Sen en kanske lite pinsam fråga
- vad innebär det att fettet är härdat?

Härdning innebär att enkel- och fleromättade fettsyror omvandlas till mättade, vilket ger det härdade fettet en högre smältpunkt och därmed en fastare konsistens
Ungefär hälften av fettet i kokosolja är laurinsyra (mct) och bör inte påverkas av härdningen.
Den omättade delen händer det tyvärr grejer med.
Härdningsprocessen skall åtminstone inte skapa transfetter i dagsläget men det är ändå vansinne att förstöra ett bra fett som unilever väljer att göra.
Silverpaketet handlar jag bara i nödfall idag.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här kan du köpa 5kg kokosfett EKO kallpressad så blir det billigare kilopris på det ekologiska "dyra" från hälsokost. Jag har en mindre burk som jag fyller på ifrån den stora hinken och jag använder cirka 1,5 msk/dag och hinken räcker ungefär 6 månader för mig.
Det billiga paketet från Alba Dalby är helt ok och innehåller lika mycket laurinsyra som det dyrare ekologiska fettet.
Skillnaden mellan Alba Dalbys kokosfett och hälsokostens är samma som mellan burhönsägg och ekologiska ägg, det ena alternativet är sämre etiskt och miljömässigt…

MCT, (medellånga fettsyror) har eb tendens att höja ämnesomsättningen, antagligen på grund av att kroppen inte gärna vill lagra dessa i fettdepåerna
Man brukar säja att det går direkt till levern där det omvandlas till energi, och iomed ökade tillgängliga energinivåer så ökar ämnesomsättningen.
Sen om kroppen ändå vill lagra detta så måste det först omvandlas till längre fettsyror och detta är energikrävande.
Det botar inte Hypotyreos, det kan påverka på marginalen, men iomed andra hälsofördelar kan man lika gärna använda cocosfett oxå, då det är ett utmärkt stabilt fett och funkar fint i matlagningen.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Köp hellre BioFoods eko kokosfett, kostar från 45 för 400 gram och finns bland annat i vanliga affärer och på Bodystore.com.

Jag köper alltid Alba Dalby. Jag använder ganska mycket kokosfett och hur mycket jag än bryr mig om miljön kan jag inte tänka mig att betala mångdubbelt mer för ekologiskt när det gäller kokosfett. Finns samma nyttigheter i det billiga som det dyra.