Är LCHF något för oss?
Hej, jag har nyligen börjat med LCHF och har en kompis som är sugen på att börja. Vi har lite funderingar över hur det fungerar och om det är rätt för oss.
Jag har själv hållit på i ca 17 dagar. Hitintills har jag inte gått ner i vikt alls. Jag ska beskriva hur en dag ser ut för mig så kanske ni upptäcker något fel.
Frukost: Turkisk yoghurt ca 200g, ost ca 30g omelett med tomat paprika lök och två ägg stekt i smör och två skedar olivolja
Kvällsmat: kött av något slag ca 300g och sallad(isbergssallad, gurka, tomat, grekiskost, paprika, vinäger, citron, olivolja)
Äter även lite valnötter ca 50g/dag och ibland pistagenötter. Jag motionerar även i ca 1,5h varje dag, gåendes i bra takt.
Ok nu över till min kompis. Eftersom han inte bor i Sverige så har han haft svårt att själv hitta information på ett språk som han själv förstår(franska) eftersom LCHF inte är känt där.
Han undrar om LCHF är något för honom. Han berätta för mig att han hade ett problem med urinsyra(?) och triglycerid(?) inget jag själv förstår med kanske någon utav er gör det. Han har även kolesterol problem, låg blodsocker och diabetes typ 2.
Nu är frågan kan han gå in på en LCHF diet med dessa problem, eller kommer det skada honom?
Ett annat problem är att han dricker fyra öl och flaska rosévin varje dag. Måste han sluta dricka helt för att han skall kunna gå ned i vikt.
Bör kanske tilläggas att han tar medicin för sitt Blodtryck, medicinen heter typ catareg eller något liknande
Tacksam för svar
mvh Villee

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är väl självklart att om man är diabetiker att det passar med en diet som undviker det hans kropp har svårt att hantera.
Bor i Frankrike säger du.. hur är det med Engelskakunskaperna?
Finns ju hur mycket som helst på engelska.. oså finns det Google translate.
Sen så behöver han tydligen läsa på om näringslära och diabetes.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

… din kompis maste dra ner pa alkoholen … triglycerids (socker) ar hoga pa grund av for mycket alkohol … skippa ol och rosevin … byt till 2 - 3 glas Chablis istallet. Aven om han inte andrar na't annat sa hjalper detta mycket att gora honom friskare …
Det ar sant, det ar svart att hitta na't om LCHF i Frankrike … anpassa Dukan istallet genom att ta bort mjol, at fett kott och lagg till smor och creme fraiche; inte till allt men dar det passar.

Atkins torde vara känt även i Frankrike?
Tack för svaren. Så slutsatsen är att det skulle vara bra för honom om han hoppade på en sådan diet men då måste han ocskå sluta dricka?
Vad har ni att säga om hur det går för mig då?
#5 Han måste sluta dricka sådana där mängder öht. Öl är inte ok. Och det har inget med LCHF att göra, utan att han har diabetes.

Hur det går för dig får framtiden utvisa, sen så skriver du inte så mycket om dig själv förutom hur du äter.
Vad man kan säga med en gång är.. ät mat morgon. midag, kväll.. ät dig inte mätt på tillbehör.. ät mat som är fet i sig självt i första hand.
Ät dig mätt varje måltid, men alldrig mer än att du hinner bli hungrig strax före nästa.
Du har precis börjat och just nu håller din kropp på att ställa om sig till att ta fett som huvudsakligt bränsle.. vill det sig väl börjar den även ta en del av fettdepåerna mellan måltiderna.
Sådant känner man som regel när aptiten sjunker.
Maten är energi och näringstät så portionerna sjunker radikalt likaså oftast även måltidsfrekvensen.
http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7b350ac5c6a755ed00059a-lagad-mat-till-frukost
hellre ta bort den ganska så stora portionen yoghurt och göra en större omelett istället om det behövs.
Jag är ju absolut inget proffs utan bara en glad amatör. Men det låter som du äter väldigt lite måltider. Frukost och kvällsmat. Du kanske skulle fördela måltiderna lite mer över dagen för fettförbränningen. Men som sagt jag kan har fel.

Eller så lever man på fettdepåerna mellan måltiderna.

Jag äter oftast två mål om dagen och det går alldeles utmärkt. Äter bara när jag blir hungrig.
Skulle jag äta för mycket till ett mål kan det gå upp mot ett dygn innan jag blir hungrig igen. Nån enstaka gång har det blivit tre mål de gånger jag blivit hungrig fortare.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
#10 Ok det går att äta så alltså. Trodde det skulle vara mer fördelat. men man äter väl som man mår bäst av.

Jag har idag druckit kaffe och ätit bunch vid 10-tiden:
kyckling, fläskkarré, smör, majo höftat till ca.13-1400 kcal (113gr fett, 74 gr protein och 3gr. kolhydrater)
18.30 fortfarande inte hungrig, men förberedde morgondagens matlåda och gnagde i mig 5 små tunna revben för att de blev så goda!!
Två måltider räcker för mig
Jag småäter under hela dagen. Jag vet att det inte är så bra men står på höga doser kortison och klarar inget annat. Jag går inte upp mer iaf. Nedgången får komma senare när jag kan minska på kortisonet.
Själv mår jag och förbränner bäst när jag äter bara en gång om dagen (sk periodisk fasta), har ganska rubbad ämnesomsättning efter många knepiga mediciner, försöka äta många små måltider är som recept för mig att vara konstant hungrig och äta på tok för mycket totalt. När jag är "inställd" på en gång om dagen går det utmärkt och jag är inte hungrig alls förutom när det är dags att äta. Tyvärr är min ibs mage inte så jätteförtjust vid en jättemåltid utan reagerar ganska kraftigt på det (hela fastande dagen däremot beter den sig som en dröm) så inte alltid jag orkar hålla det så av den anledningen.
Var lite siffror uppe om det tidigare här, periodisk fasta ökar ämnesomsättningen så länge perioderna inte blir för långa (typ 3 dagar så börjar det minska något).

#14 Huvudsaken är ju att du mår bra på hur du äter. Jag tycker det är en stor vinst för dig att du inte ökar mer i vikt iom du står på kortison.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

….fast jag har ju ingen aning om hur det är bäst för diabetiker att äta, Jag har testat mig själv o har ok p-gl.
Gjorde även under graviditet för länge sedan en "sockerbelastning"( vad konstigt det låter, heter det så?) p.g.a. dibetes i familjen…utan anmärkining!!
Men jösses vad tokigt det låter nu när jag kom ihåg det
…. jag fick sitta en hel förmiddag, dricka sockervatten och bli stucken…Gör man så nu för tiden?

#17 Belastningsprovet är vanligen ett glas sötad fruktsaft med känd mängd socker. Sticket brukar vara att en kanyl sätts in i en ven i armvecket, och den får sitta under provet, då man kan ta prover med jämna mellanrum under flera timmar. Det man vill se är om blodsockret regleras normalt, eller när det inte sker, om insulinet är högt eller lågt, så att man kan avgöra om det handlar om dålig insulinkänslighet och diabetes typ 2. Typ 1 har brist på insulin, medan förstadier av typ 2 kan ha högt insulin. Och visst kan det vara sockervatten man får. Avsikten är att kunna se hur kroppen reagerar på en känd mängd socker.
Provet kan ta kortare tid om sockret regleras ner snabbt, dvs om man har bra känslighet och bra produktion av insulin.
Om han är diabetiker, förutsätter jag att han har en blodsockermätare. Då är det väldigt enkelt att själv kontrollera hur hans kropp reagerar på det han äter och dricker, och så småningom göra upp en matplan utifrån mätresultaten.
#16 Ja jag håller med, verkligen. Du vet jag har gått upp 30 kilo när jag inte åt LCHF. Nu står jag på 30 mg (har stått på 50) och står still i vikt. PHU! Men jag kommer ha gott av det sen när jag kan minska ner.