Svampbröd
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu när det bara är månader kvar innan man kan gå ut och plocka svamp i skogen så var det dags att komma på vad man ska göra med all svamp . Jag som har oturen att bo där vart det bara växer ointressanta svampar kände mig tvungen att hitta på nått nytt .
Så idag provade jag om det skulle funka att göra pizzabotten på champinjoner , köpta på ica men är tänkt att det ska bli med björksopp när dom blir färdiga i skogen .
Jag tog min köttkvarn som jag har köpt för några hundralappar på vilken affär har jag glömt . Malde upp ca 6-7 hg champinjoner och blanda ner 3 st äggvitor .
La sedan smeten på bakplåtspapper och gjorde 3 små tunna runda brödbitar , in i ugnen och vände på dom efter en stund .
Resultatet ett bajsbrunt mjukt bröd som med lite försiktighet höll ihop och om man kan stå ut med färgen så fick man ett bröd som bara smaka svamp .
Gulorna kan man ju förslagsvis göra bea på som man kan ha på pizzan . Om det är nån som har en köttkvarn så blir jag glad om nån kan utveckla receptet lite grann

Grattis!
Du har uppfunnit "svammeletten" 
Grattis till uppfinningen!
Härlig tankegång, har du provat att gå hela vägen med pizzapålägg? Hur smakade det isåfall? Jag har kvar några påsar med kantareller i frysen, det blir ju lite annan konsistens mot färska men kanske ändå värt att pröva. Annars är det nog godast med att steka upp dem i smör.
Jag hittade såna där jättestora röksvampar förra året, det blev ganska mycket att ta hand om men gott som typ lasagne, dock hade det nog blivit bättre om jag hade malt det för det blev lite segt, får väl hoppas att jag hittar fler kommande säsong.
Svampar som man inte äter direkt kan man alltid torka. Sedan kan man antingen lägga dem i blöt innan man använder dem "som vanligt" eller smula sönder dem till mjöl. Några skedar svampmjöl gör underverk i t ex köttfärs, soppor och såser.

Tack :)
3# kantareller skulle jag använda till lite mer avancerade rätter .
Smaken på pizzan blev ungefär som att äta på pizzeria när man bara äter pålägget fast man har en botten att äta . Botten smakar pålägg till skillnad från andra pizzor som brödet har smakat nånting. + eller - beror på vad om vill att botten ska smaka nånting .
Prova att steka lite malda champinjoner och det likna ganska mycket köttfärs . Det kanske vore nått att exportera till våra vegetariska kollegor istället för cornfärs , det borde vara nyttigare och mer naturligt .