Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1397 ggr
Gnici
0

Gnici ger sig inte!

Så där ja, då har ni mig här igen dåSkäms Undrar hur många som suckar djupt över att ännu en gång få höra att jag inte lyckats med att hålla mig till LCHF och att jag gått upp mer i vikt än ner.

Det är längesedan jag var aktiv här på KiF. Fast jag har nog varit in lite nu och då och tassat runt, men inte vågat ge mig till känna för att jag skäms över att jag inte klarar av det jag föresatt mig vad gäller att lämna bort kolisarna. Ärligt talat så känner jag mig väldigt dum som inte lyckas någon gång.Tror att första gången jag hittade hit är en fyra, fem år sedan.

Skam den som ger sig. Och jag ger inte upp av den orsaken att de perioder som jag faktiskt lyckas hålla kolhydraterna på låg nivå, så mår jag förbaskat bra - även om jag inte går ner i vikt.

Jag tror att det främst är två orsaker till att jag inte fixar att hålla mig till LCHF:

1/ Jag har inte gått ner i vikt av att äta LCHF

2/ Min längtan efter sötsaker blir för stor

Så vad göra?

Jo, angående punkt 1, så har jag sedan två veckor försökt tänka som så, att om jag lämnar bort de mesta kolhydraterna, så mår jag bättre. Och om jag i alla fall inte går upp i vikt så är det guld värt.

Vad gäller punkt 2 så har jag fallit dit ett par gånger - på glass (min största last) Men skillnaden från förut, så har jag skakat det av mig, satt stopp och fortsatt med min LCHF kost.

Jag ska försöka skriva ofta här i min nya envisetråd och jag blir löjligt jätteglad för respons och uppmuntranFlört

Lena69
0

Lycka till! Jag är som du, trillar dit ibland på kakor och godis. Tänker att det trots allt blir mkt mindre sött nu, än så som det var innan LCHF. Jag skulle vilja gå ner från  67-68 som jag väger nu, till ca 60, men det är ingen katastrof om det inte blir så, huvudsaken är att jag mår bra.

Kämpa på!

Gnici
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack Lena69!

Det är knepigt det där suget och det är ju som du säjer att det blir mindre socker i alla fall även om man har avsteg från LCHF. Och det blir det ju för mig också - medan jag verkligen skärper mig. Problemet är väl att jag har långa perioder där i mellan som jag äter mycket kolisar och då går jag ju upp i vikt, eftersom det liksom blir att jag kör antingen eller - tyvärr. Vägde mig i förra torsdagen och det var inga muntra siffror som lyste mot mig (3 stycken). Så valet borde vara enkelt egentligen - men ack nejGråter

Mervi
0

Hej Gnici, kul att du är tillbaka. Någon gång skall det lyckas och du verkar väldigt envis.

Jag önskar dig lycka till och skriv här så får du pepp.

Margareta
0

Hej och välkommen tillbaka! Vi finns här även om jag inte är lika aktiv längre sen jag även började med tidningen LCHF-magasinet.

Numer pensionär i Nynäshamn

magma
0

Hej igen Gnici, och välkommen tillbaka hit!! Glad 

Huvudsaken är ju att du inte ger upp utan tar tag i det igen- lycka till och skriv av dig så mycket du kan. Kyss

ToFat
0

Välkommen tillbaka!

Vi är nog många som ramlat av banan både en och tio gånger…
Men jag tror man lär sig något om sig själv varje gång det händer…

magma
0

Gnici: Hur har det gått för dig idag?

Gnici
0

Tack allihopa för återvälkomnandet - skönt att höraGlad

Jag är av envist virke joFlörtoch jag vet som sagt att jag mår så himla bra då jag lämnar bort kolhydraterna, så det är väl största anledningen att jag återvänder. Skulle jag bara gå ner i vikt dessutom så skulle lyckan vara total ju. Nå bara jag klarar av att hålla mig i från kolisarna under längre tid, så antar jag att kroppen vågar släppa på fläsket också.

Finns folk runt mig som menar att LCHF inte passar alla för att gå ner i vikt med, så ibland känns det faktiskt så att

- tänk om det är så att det inte passar mig! Vad tror ni som "sitter med kunskapen"? Svårt att säja antar jag, eller?

Vilket fall som helst så går det rätt bra för mig - rätt bra, inte helt perfekt bra. Föll liksom pladask för en sockerkaksskiva igår. Känns inte helt okey kan jag säja. Och det är ju de där fallen som jag antar att gör att jag inte går ner i vikt sen då…..Det där förbannade sockret - att det ska vara så svårt att låta bli….Jag blir tokig, för valet är ju ändå så enkelt. Det är ju "bara" att låta bli - rakt och konkret egentligen.

Det har liksom blivit en ond cirkel. Jag äter för lite bra LCHF mat för att jag vet att jag kommer att falla för frestelsen med något socker och för att jag vet att kombinationen socker(kolhydrater) och fett gör att jag går mer upp i vikt. Och när jag äter för lite bra mat så blir jag inte tillräckligt mätt och så faller jag lättare för frestelsen att äta fel……Jag vet ju så väl hur det funkar - så sjukt galet egentligen. Bara för att jag inte går ner i vikt, så har jag blivit lite fettskrämd och minskar på fettet….Ovs, ovs…..Vet inte riktigt hur jag ska vända den spiralen, för jag är livrädd för att inte gå ner i ivkt med LCHF. Förslag mottages med tacksamhetGråter

Fiana
0

#8 Du nämner ju i princip lösningen i ditt inlägg. Ät mer *MAT*, bra mat, bra protein och fett (inte "gotter" som grädde och liknande utan kött, fisk, ägg, smör etc.)

Du tänker lite tokigt, som om du vill behålla "återfallen" och sätter upp dig för misslyckande. Fundera lite, vad gör det om du ett tag inte går ner i vikt med lchf? utan att du står still? Om du står still och ser till att inte falla till föga på *något* du inte bestämt är ok att äta.

Ta till klassiska nybörjar/omställnings sätt och ät *massor* av rent fett protein tills du kommer över "suget" - när du sedan kunnat hålla dig "på banan" *minst* en månad, helst åtminstone två kan du börja pilla med mängderna om det är så du inte går ner alls, att se till att bara äta dig ohungrig etc. Men innan dess så är det ju ganska så meningslöst om du försöker dra ner på mat mängd eller fett etc. om du gång på gång "faller av" och även själv vet att det har att göra med att du äter för lite riktig mat.

Hur mycket du behöver proppa i dig för att ha hjälp att inte falla av banan kan ju ingen annan veta, men jag tror att även om det är så mycket att du skulle till och med gå upp något kilo eller två totalt under de 2 månaderna tror jag du har större chans i längden. Du måste fokusera på den delen först, att hålla dig till det du bestämt dig för är ok mat och sluta sabotera för dig själv.

papope
0

Det låter som om det handlar mer om ditt tänk än om mat Obestämd
Har du funderat på det där med sockerberoende? Läst Sockerbomben
av Bitten Johnsson? Kollat in bloggen Gunilla om vitt begär?

Känner igen en del av det du beskriver och själv struntar jag numera i vågen, försöker peppa mig själv med KiF och ovanstående källor samt aktivt jobba med mina tankar. Det är så lätt att koppla av och slå på autopiloten men är man vaken och alert känner man igen den och kan mota bort den, åtminstone välja bättre Flört

Stort lycka till!!!

Gnici
0

Tack Fiana och papope! Hårda men kloka ord - det behöver jag.

Det har gått rätt bra nu och jag försöker att äta mer fett, men hela mitt jag skriker NEJ fett är inte bra om man vill gå ner i vikt. Fast jag VET att det är tvärrt om egentligen. I morse drack jag äggmjölk till frukost och tänkte att jag skulle fortsätta med det, då det är ett så enkelt sätt att få i mig det jag ska så där på morgonen.

Sockerbomben har jag läst för länge sedan - borde kanske läsa den igen och uppdatera mig lite. Men KiF är ju guld värd och jag fastnar lätt här inne Cool

Mervi
0

Det var väldigt bra skrivet Fiana och det stämmer nog på pricken. När man är nybörjare eller precis startat om behöver man äta sig mätt på riktig mat och komma igång.

Gnici, försök släppa fettskrämdheten, fettet är inte farligt och fett ihop med proteinet ger dig mättnaden.

Önskar dig lycka till.

Medlem
0

Det är så jag tänker ibland, om lchf inte bränner mitt fett så kan jag genom den kosten inte gå upp i vikt.

Välkommen tillbaka Gnici och lycka till!

Medlem
0

Men Gnici, är det en ny bild du har på din pres? I så fall har du gått mycket upp i vikt eller har jag fel?

Gnici
0

Jadu, tyvärr har jag gått upp allt jag kämpat ner förutRynkar på näsan