Socker, näring?!
Jag är helt.. ställd. Var och träffade en läkare idag, och eftersom jag var gravt uttorkad då jag kom in till akuten ( 40 graders feber, svettades ut den mesta vätskan) Iallafall så säger då läkaren åt mig att äta socker! Varför frågar jag och får till svar att kroppen behöver näringen I socker.
Vad tusan finns det för vettig näring i socker som man behöver? Jag skulle dricka saft, dricka fet yoghurt med extra socker i osv för att få i mig näring. Va?
Och det hade inte med att jag skulle få tillbaka vätskebalansen (fick dropp) utan hon var tydlig med att det var näringen jag behövde och fick dricka två glas med stark saft (fyyyy sjutton så vidrigt sött!!))
Jag har ätit LCHF i tre månader, nämnde inget om min kost till läkaren dock.
Ingen näring alls i socker, bara energi… Men sjukvårdspersonal har minimalt med näringslära i utbildningen (och de lilla de lär sig är ofta felaktigt) så det är inte konstigt att de inte kan nåt. Är de inte intresserade så kan de ju inte mer än gemene man och många vet inte ens vad en kolhydrat är.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men hon kan väl inte ha menat att du behövde näringen? Jag gissa att du hade toklågt blodsocker och att de ville få upp det.

Ha ha!
Ja, näring och energi dom är ju så snarlika 
Tungan slant nog lite för läkaren men hon tyckte säkert att du behövde få upp blodsockret.
Synd att du inte berättade att du är lchf:are.
Undrar om rekommendationen ändå hade blivit 2 glas saft?
Hoppas du mår bra idag i allafall 

Nästa gång så säger du att du äter en ketogen diet.. det brukar läkare veta vad det är!
Altså om man kommer in med lågt blodsocker så innebär det för alla normalkostare att man har för lite energi tillgängligt varvid man ger sockerlösning för att i ett akut skede höja den tillgängliga energin.. främst då för hjärnan och andra livsviktiga organ.
Sen så brukar man även kika på ketonhalten.. och för normalkostare innebär hög halt ketoner svält, malobsorbation eller något annat sjukligt.
Säg ketogen diet i fortsättning så den stackars läkaren kan ställa rätt diagnos.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Det verkar som om många läkare har standardsvar och standardlösningar på alla problem. Samma symptom ska tydligen alltid ha samma medicin ovasett individen.
När jag var inne på akuten för njursten så trodde läkaren att jag hade ätstörningar när hon kollade på provresultatet (ketoner) innan hon hade träffat mig. När hon såg mig så sa hon att hon inte längre trodde det. Jag väger 100++

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

#2 jodå, i mitt förvirrande sjuka tillstånd så dubbelkollade jag, det var näringen hon ville att jag skulle få i mig. Sen pratade hon med mig som om jag vore 2 år också.
#4 Hon sa inget alls om mitt blodsocker alls så jag vet inte, nu under sjukdagarna har jag inte varit så strikt i min LCHF då jag mest velat få i mig vad som helst bara jag fått i mig något. Men kolhydratreducerad har den ju iofs ändå varit.. Fick inte saften förrens efter fyra-fem timmar dock och då var det akuta skedet redan över då jag fått feberdämpande och mitt dropp.
Önskar jag frågat om mina värden, men jag var alldeles för sjuk för att ens tänka tanken på att fråga. Men, just att socker skulle innehålla näring etsade sig fast för det låter absolut helt absurt. Energi, ja, men, näring!?
#5 Åh vad jag önskade att jag frågade! Jag fick bara höra att jag var väldigt väldigt sjuk.

Glukos är näring.. främst då för energibehov ioförsej.
Lite hårklyverier, men läkaren kunde ju inte veta att du var kunnig inom området så det var nog pedagogiskt.. hade du nämnt ketogen kost kanske hon formulerat sig annorlunda.
Sen så är det inte alltid fel med glukos i ett sjukligt tillstånd, det ger iallafall hjärnan tillräckligt av sådant.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#7. Jag får fråga henne om mina värden när hon ringer mig för att ge mig mina provsvar istället tror jag och ifrågasätta lite granna.
Hon frågade mig vad jag druckigt de senaste dagarna och jag svarade litervis med vatten och ibland citronvatten och då tittade hon på mig och sa " men, du måste ju dricka annat! Saft eller något! du måste ha näringen från sockret! Man kan inte bara dricka vatten!" Jag hade god lust att fråga då hur människorna klarade sig förut utan socker i vattnet men avstod då jag var för virrig för att klara en diskussion med någon som tror sig kunna allt.
Absolut inte, jag önskar bara att jag fått något annat än stark saft. Måste varit det sötaste och bland de vidrigaste jag druckigt på väldigt länge.
Ingen inom vården skulle få i mig något sånt. Hade förklarat vad jag äter, nämt ketos. Vården är hemsk, undviker dom!
Jag har ingen stubin alls i ett sånt läge, hua vad jag hade exploderat.
Hur mår du nu? Är du kvar på sjukhus eller liknande? Har du förklarat hur du äter? Behöver du fortfarande äta socker?
KRYA PÅ DIG!

# 9 Jag ville berätta men, med 40 graders feber och uttorkning är man inte så kry på att argumentera för något även ifall man vet att det är rätt tyvärr. Jag har undvikit dem också, hatar vården men ibland måste man in akut >_<
Jag är hemma nu och mår bättre. äter antibiotika. Hon sa att jag skulle äta socker, men socker är ju inte alls bra då man har infektioner osv i kroppen (speciellt inte då jag inte vill få svamp) så det tänker jag inte göra. Jag får fruktansvärda problem då jag äter kh så jag återgår till min LCHF och ser glad ut.
tack <3
Grattis att du redan är hemma! Lyssna till kroppen och dina kunskaper. Hoppas du inte mår extra dåligt av alla kolhydrater dom fick i dig. Ät det du mår bra av. Även antibiotika kan ju göra magen lite knas.
Ännu mera krya på dig!

#6 Tyvärr måste jag nog säga att du redan fått i dig en rejäl dos socker……i droppet. Dropp är i princip ren sockerlösning med tillsatser i form av ex antibiotika om man nu behöver det. Är man "bara" uttorkad är det en blandning av socker och salter för att hålla kalium/natrium balansen som är livsviktig för Blodtryck, hjärtrytm mm.
Så med eller utan saft så var nog kolhydrat dosen skyhög ändå
Krya på dig nu!

Uttorkning brukar bero på saltbrist. SLV har kommit på ett bra sätt att folk tar livet av sig själva och ingen ifrågasätter. Ät bara litet salt, mindre än 5 gram/dag i stället för normala 9-18 g salt per dag, njurarna jobbar häcken av sig för att få behålla så många natriumjoner som möjligt men natriumnivån sjunker nedåt i alla fall till nedre normalgränsen på 137 mM. Det blir varmt, man svettas och Na sjunker till 125 mM. Då mår man dåligt, men gör lydigt som myndigheterna säger och dricker mycket vatten. Då sjunker salkoncentrationen ännu mer av det utspädande vattnet och man drabbas av vattenförgiftning, natriumbrist, värmeslag, circulationskollaps eller eldaresjuka (kärt barn har många namn). Inläggning på sjukhus med långsamt återställande av saltnivåerna, helst på IVA, för att undvika hjärnskador på grund av saltbristen.
Hjärnan behöver inget socker. Hjärnan behöver inget socker. Hjärnans alla celler är försedda med mitokondrier som använder Acetylcoenzym A (AcCoA eller aktiverad ättiksyra) som bränsle. AcCoA kommer till allra största delen från fett som bryts ned till AcCoA. Glukos anaeroba (syrefria) förbränning till mjölksyra ger 2 ATP-molekyler. Glukos aeroba (med syre) förbränning i mitokondrierna ger 38 ATP-molekyler, alltså 19 gånger mer energi än utan syre. Så hjärncellerna, som kräcer mycket energi, föredrar AcCoA från fett som bränsle, det finns alltid tillräckligt med AcCoA från fett om man slipper socker/kolhydrater.
Däremot behöver röda blodkroppar 3-6 mM glukos i blodet för att frisätta syret från hemoglobinet. Det motsvarar 3-6 g glukos i hela blodvolymen hos en 70 kg person.
För låg glukoskoncentration (<3 mM) och hjärnan får inget syre och kvävs trots massor med syre i omgivningen. För hög glukoskoncentration är giftigt, >40-50 mM (=g hos 70 kg person) och man dör. Sedan vill SLV att man ska äta 375 g glukos om dagen. . . .
Sjukt.