Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4778 ggr
amenti
0

Multivitamin och D-vitamin?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Läste i "Matrevolutionen" att det kan vara bra att komplettera LCHF-kost med multivitamin och D-vitamin. Undrar därför nu: Är det något speciellt märke av vitaminer som är extra bra, och var får man i så fall tag på dessa?

:)

Mooniq
0

kolla in www.kostdoktorn.se och läs där - du kan även via länk beställa vitaminer där. Själv har jag ätit tillskott på omega3 och D-vitamin under vinterhalvåren. Vinterdepressionen är helt borta- känns bra!

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zepp
0

Ehh.. inte speciellt på LCHF-kost, mer generellt och framförallt på normalkost.

Vissa vitaminer ligger vi lågt på hela befolkningen, tack vare klimatet, breddgraden och jordmånen.

Tex D-vitamin på grund av få soltimmar, selen på grund av jordmånen, Folsyra då folk äter lite bladgrönsaker, osv.

Jag rekomenderar inte multivitamin och allmänt mumsande på kosttillskott, ta de du anser dig få för lite utav, och framförallt inga antioxidanter de är mest bevisat hälsovådligt.

På hälsokosten finns ett brett utbud det gäller mest att veta vad man behöver.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

amenti
0

Förlåt, menade såklart generellt, inte specifikt LCHF-kost…

Tack för svar!  :)

Beträffande depression: Är det någon som upplevt tydligt minskad Depression av LCHF? Såg ovan att Mooniq verkar ha fått bra resultat med Omega3 och D-vitamin.

För min del handlar det inte om vinterdepression, utan en mer kontinuerlig och ihållande dito.

Zepp
0

Annars så är de bästa multivitaminerna ägg och lever!

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d714a25b9cb46222d05d5cf-vitaminer

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

amenti
0

Lever är ju mumma! Skrattande

Mooniq
0

När jag drar ner på kolhydraterna så är humöret väldigt mycket bättre. Jag har lidit av vinterdeppressioner hela mitt liv men sista vintern var helt fantasktisk..

Bokstavsbarn mår bättre och blir lugnare med mindre kolhydrater och tillsatser i maten.

Min åsikt är att kolhydrater påverkar humöret/mentalitetet i stor omfattning - även om du verkar ha värre depp än jag

Mental klapp på axeln såklart ..Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

amenti
0

Tack, Mooniq! Glad

dufva
0

Eftersom vi inte äter (B-vitaminberikat) mjöl kan det vara bra att komplettera kosten med lite av den varan.

B-vitaminer finns förstås i alla animalier men en del av dom klarar inte upphettning så bra.

Tiamin (B1) är en av dom.

Lättstekt lever ger en hel del eller så kan man komplettera  sin kost med lite öljäst.Glad

Qamilla
0

Det finns vissa som fortsätter att vara deppiga trots LCHF. Kanske är det något övergående och att vissa tar längre tid på sig att anpassa sig till kosten. Jag vet inte.

Jag har läst mycket gott om 5-HTP, som ska vara ett naturligt anti-depp medel. Kan köpas på Bodystore.com eller på utländska sidor.

Eller så kan man äta en lite kall potatis precis innan man går i säng för att på så sätt "öppna dörren" till seritoninet.

Eller prova magnesiumolja på kroppen 3 ggr om dagen.

Hör gärna av dig via pm om du är intresserad så kan jag berätta mer.

Medlem
0

Gjorde blodtest för en tid sedan för att kolla om mitt intag av D-vitamin var bra. Jag låg på bra värde och detta tack vare de 20 000IU som jag tar var 4:e dag, omega-3 som tas tillsammans med vitaminet och lax 2gg/vecka. Tillägger att jag aldrig får sol i mig och jag är överviktig eller kanske fetma tom. Så se till att få en rätt dos d-vitamin och inta detta med fett.

Det jag brukar ta förutom d-vitaminet är Vitamin B-komplex annars tycker jag min kost ger mig allt jag behöver. Jag tar lite gul paprika lite då och då eller pressar lite citron i salladen.