Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1709 ggr
perfektionisten
0

Min hetsätning har börjat spåra ur

Efter att jag börjat med träning och LCHF för ett hälsosammare liv och ja jag erkänner för att få en snyggare kropp (har dock alltid varit normalviktig) har jag även utvecklat hetsätning. Har extrem kontrollbehov, planerar mina dagar noga vad jag ska äta träna etc, väldigt rädd att gå upp i vikt och numera väldigt kolhydratsskrämd. Innan jag började leva "hälsosamt" hade jag en mer avslappnad inställning till mat.

Jag kan börja en dag bra med en mättande omelett sedan efter ett tag tar jag fram low carb bröden, nötter, lchf glass ja you name it och frossar så att jag mår illa och får så ont i magen att jag knappt kan röra mig. Efteråt känner jag stark ångest. Vill men kan inte spy upp all mat. Har säkert tänjt ut min magsäck, väga mig vågar jag inte. Nu har detta börjat ske oftare. Ca tre gånger i veckan.

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Tänker på mat och vikt hela tiden numera. Vill inte sluta med LCHF men detta kontrollbehov jag har gör mig galen! Har ju läst om bulimiker och matmissbrukare som blivit bättre med LCHF.

perfektionisten
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Värt att nämna är att jag inte har någon tidigare historia av ätstörningar utan det har börjat nu.

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Finns flera kända exempel på folk som anamat LCHF och utvecklat ätstörningar.

Altså har man den läggningen är det lika lätt att bli kolhydratskrämd, räkna kolhydrater, som det är att räkna kalorier och liknande.

Nu tror jag ioförsej inte det är kosten i sig.. utan kontrollbehovet som är problemet.

Hur man tar sig ur det hela är däremot en fråga jag inte kan svara på.

Satsa i stället på hälsosamt utan särskildt focus på kolhydrater, ät dig framförallt mätt på måltiderna se till att få i dig kött och fett.. det borde mätta väldigt länge.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
0

Hej perfektionisten

"Har extrem kontrollbehov, planerar mina dagar noga vad jag ska äta träna etc,"

Jag tycker det verkar som du planerar för att hetsätningen ska kunna fortsätta.

Undvik (åtminstone en period) dom saker som får dig att spåra ur

Satsa på basic lchf-kost typ skaldemanbiffar och rena kött/fisk rätter utan dom här sakerna som du säkert förstår ligger i gränszonen för vad som är acceptabelt inom lchf-kost

Lchf-bröd glass och nötter får inte bli din stapelföda.

Dom är avsedda som guldkanten på tillvaron för dom som kan hantera det sug dom faktiskt kan ge en del av oss.

I ditt fall är det nog bäst att välja bort dom helt till förmån för regelrätt mat

Fiana
0

Ditt användarnamn skvallar lite om den typ som oftast får just ätstörningar, "duktiga" flickor som vill vara "perfekta" i allt de tar sig för. Är man den personligehetstypen ska man tydligen ha en större risk att hamna i någon form av ätstörning, antingen när det är stressigt omkring, eller man försöker "dieta" eller börja "nyttighetsprojekt" och då har det inte så mycket med på vilket sätt man försöker göra det på.