Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2395 ggr
Cessy
0

Fruktsäsongen - hur överlever ni den?

Går ut med min katt en runda med koppel varje dag. Nå går o går - står medan lilla fröken undersöker världen o går en liten minibit o så snusas det igen eller klättras i ett träd m.m. Alltså ser jag för varje dag hur fruktkarten växer på våra körsbär, plommon, äpple o päronträd. I år verkar det i alla fall just nu väldigt lovande att det kommer bli masor med frukt o jag dreglar ju vid blotta tanken o ryser samtidigt - hur i herrans namn skall jag klara att ha så läckra saker rakt framför näsan varje dag o tvingas beskåda dem i närbild. Frukt i affären är ju bara o trava förbi, men det här går ju inte o trava förbi. Hur klarar ni att låta er egen frukt att vara, för det går inte att påstå att solmogna körsbär eller plommon inte är gott. Fasar för när det så småningom mognar framObestämd

Emo
0

Jo, så är det. Det finns både fördelar och nackdelar Skrattande

Plocka dem och sälj dem, så har du någon glädje av dem.

Lycka till! Oskyldig

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Mooniq
0

Vågar du inte äta lite - eller vaknar sockermonstret då?. Jag har inget sug alls kvar efter frukt - inte ens när jag ser det växa på träden.. Lite bär är gott med hemmagjord glass ibland.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Cessy
0

Emo: Tja förr hade man ju kunnat ta med sig till jobbet o sälja dem för en billig peng, men den möjligheten bjuds ju inte nu, så sälja verkar faktiskt ganska svårt. Tror mer på att jag får plocka o ge dem till familjen i så fall, men det blir ju så oerhört mycket i år, så de lär inte förmå o äta upp dem. Får väl säga åt grannarna att plocka vad de vill ha också.

Mooniq: Ärligt talat vet jag inte om sockermonstert vaknar, men då jag såg kolhydratsvärdet på t.ex körsbär så känns det ju som även om jag kanske fixar det så är det ju ett rätt högt pris o betala för några ynka körsbär. Gula plommon stod däremot inte med på listan som jag tittade på men tror att dessa är värre än blå/röda plommon för gula är ju steget sötare. Har tänkt o unna mig några få jordgubbar då o då o så då våra gula hallon. Körsbär köper jag aldrig men vi har ju planterat ett antal träd just för att jag älskar körsbär. Nå jag får väl försöka tänka att när jag så småningom är färdig om några år, så kan jag kanske unna mig o plocka några o äta men får vänta tills dess, men det blir inte helt lätt.

Mooniq
0

ok - tja, jag har fått testa mina egna gränser för vad jag klarar och vad jag inte klarar - det är 2-3 kämpiga dagar efter det att sockermonstret har vaknat men det har varit värt att prova, tycker jag..

Nu vet jag att jag kan prova lite bär, några jordgubbar eller en kiwi ibland utan problem men skulle jag smaka på stekta äpplen så är det helt kört  även om det bara är lite kanel utan socker på dem..

Jag reagerar olika för olika söta saker.. att äta en kaka eller bulle på kalas är helt problemfritt men skulle jag testa varm choklad eller en äggtoddy eller varm äpplepaj/stekta äpplen så räcker det med att smaka pyttelite så är "kriget"  i full gång i hjärnan…

Skrattande

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man sågar ner träden och gör grillpinnar av hela rasket, så har man grillpinnar hela livet. Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mooniq
0

Du är en glädjespridare Skrattande.. såklart man gör……

Cessy
0

*lol*Skrattande

isalu507
0

Plocka ner allt, sylta och safta så det står härliga till, häll upp på fina burkar och flaskor och sen har du presenter att ge bort till kolhydratsätande kompisar i ett helt år! Skrattande

Sånt brukar vara väldigt uppskattat och om du gör det själv så kan du ju göra det hur lättsockrat du vill!

Själv så räknar jag mig som sockerberoende, men frukt kan jag ta en då och då och under sommaren tänker jag definitivt inte undhålla mig jordgubbar och hemmaplockad frukt - måste tänka på mängden bara.

Sugiyama
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har bara äpplen och jag smakar några. Jag har barn som kan äta frukt och dom gillar äppelmos. Hade jag haft körsbär hade jag ätit en del och kokat saft på en del.

Fiana
0

nu kanske jag är ute och cyklar, eller minns fel men är inte körsbär sådant man kan göra sprit/vin/etc på? har för mig jag fick smaka en pyttedroppe eller liknande av något hemgjort körsbärsvin när jag var barn och att det startade min fascination för de där chokladbitarna med körsbärslikör som ingen annan gillade redan som barn….

dricker dock sällan någon alkohol alls dock (var nog 4 år sedan sist) så jag har inte riktigt koll….

annars håller jag med #8 lägg in och frys in etc. (frysa in sylt eller framförallt äppelmos är en bra idé om man inte vill varken sockra så mycket eller ha i konserveringsmedel - brukade göra det förr för att få äppelmos som inte var så evinnerligt sött)

dufva
0

Allt som växer på min egen tomt är tillåtet att äta har jag bestämt.Tungan ute

Eftersom jag inte längre har nån direkt övervikt att kämpa med låter jag mig väl smaka av jordgubbar körsbär och annat som spirar i min trädgård helt utan att känna att jag fuskar på nåt sätt.

Det rör sig trots allt om några begränsade veckor varje år.

Visst pekar vågen lite uppåt i slutet av sommaren men det ser jag som en naturlig och sund temporär variation för min kropp.

Extrakilona försvinner igen efter några veckor av "normalkost" under hösten Skrattande

Cessy
0

#8 Jo men eftersom det bara är jag i familjen som varit syltätare så har det inträffat kanske ett par gånger om året att jag ätit sylt o då när jag varit bjuden borta på detta. Hemma har det aldrig varit lönt o ha sylt eller marmelad av något slag för det slutar alltid med att burken får slängas, då herr mögelberg har invaderat den.ObestämdDärför har jag aldrig tyckt det varit lönt o lära mig syltandet o saftandets ädla konst, för ingen här hemma förbrukar det. Vi äter frukten då den finns där på träden o då gärna direkt o alltid färsk, men gör alltså aldrig någonting med den. Så idén var jättegod om det hade gällt någon annan än migSkäms

#9 Svärmor kokade alltid saft på såväl plommon som på körsbär o låt oss sammanfatta mina tankar - att jag mest tyckte det var syndigt slöseri på så god frukt. Har aldrig varit någon saftdrickare någonsin o ingen annan i familjen heller.

#10 Jodå min man satte vin för en 30 år sedan på såväl plommon som körsbär o möjligtvis kan man kalla körsbärsvinet drickbart men knappast plommonvinet. Han gjorde nya försök under några år men begav sedan det hela o jag kan inte påstå att jag saknar hans försökOskyldig Nu är jag ingen större konsument av vin o ska jag dricka så vill jag åtminstone ha vitt vin o det förklarar väl också min ringa förtjusning över fruktviner.

#11 Jo när jag så småningom nått så långt jag känner att jag kan nå i mina viktminskningsförsök, så kommer jag också tillåta mig att ta några körsbär o något plommon då o då, men denna sommaren är det inte tillåtet o mest troligt inte nästa sommar heller men vem vet kanske jag kan tänka så om sommaren 2013?!? Håller i alla fall tummarna för det o får väl försöka stålsätta mig när katten klättrar i träden o anlägga en vinögdhet o försöka tiltta förbi frukterna o bären. Men de gula hallonen - de är miiiiina!Skrattande (Är trädgårdshallon men smakar som vildhallon - *mums*Tungan ute)