Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2386 ggr
jeanettee
2011-05-23 17:44
0

Inte hungrig

LCHF passar mig som handen i handsken, vågen tickar sakta men säkert neråt. Men jag får ibland ett problem, vissa dagar blir jag sällan hungrig/har ingen matlust. Man säger juh att man ska äta när man är hungrig men som idag har jag bara ätit en burk med makrill i tomatsås och det var för en halvtimme typ. Och som jag känner nu kommer jag nog inte äta något mer idag.

Min fundering är då hur detta kan påverka kroppen (och knoppen) och vikten. Hur många dagar kan jag gå så här utan att det blir något galet? Hoppas nån förstår vad jag menar. =)

Zepp
2011-05-23 17:51
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I början blir de flesta antingen vrålhungriga eller tappar aptiten, bägge är lika vanliga.

Hungern känns helt annorlunda, när man slipper blodsockrets bergodalbana, man får lära känna de nya signalerna.

I början kunde jag glömma äta.. tills jag satt där med lite huvudvärk och lite illamående, när då åt så försvann det.

Numera är jag mer uppmärksam.. det käns lite som om, strax är det nog dags att börja tänka på matlagning!

Och sen kommer aptiten när maten väl står på bordet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Halvdansken
2011-05-23 17:59
0

Om du inte är hungrig så ät inte. Våra släktingar stenåldersmänniskan fick säkert inte mat varje dag. Jag tror faktiskt inte att vi är gjorda för att äta egelbundet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

jeanettee
2011-05-23 21:12
0

Tackar!! =)

Zepp
2011-05-23 21:29
0

Egentligen borde aptitregleringen sköta det hela, men är man inte van vid de nya signalerna kan man lätt missta sig.

Man får göra ett överslag.. på kalorier.. verkar de rimliga så är det ingen fara på taket.

Sen så, är det hur vanligt som helst att missta sig på portionerna oxå, en del äter samma volymer som tidigare och undrar varför de går upp, medans andra inte förstår varför man blir så mätt på så lite.

Maten är energi och näringstät, portionerna minskar radikalt, likaså ofta måltidsfrekvensen.

För en del som är vana att äta 4-5 gånger om dagen blir förvånade när de bara orkar äta 2-3 gånger.

Äter man en rejäl frukost på ägg o bacon eller gårdagen midagsrester så är det hur lätt som helst att komma upp i 1000 Kcal, äter man sen en likadan middag så är ofta lunchen helt onödig.

Vill man äta lunch på jobbet får man minimera frukosten så man hinner bli hungrig till lunch.. eller så äter man något ölite till kvällsmat i stället.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.