Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1094 ggr
kaisakavat
0

Vattenfusk? (gnälltråd)

Jag har just stekt svamp, sånadära champinjoner som skivas färska och sen omedelbart fryses, enligt förpackningen.

Påsen vägde 500 g. Redan när jag tog ut svampen så såg den vattenglaserad ut och det är en hel del 'rimfrost' i påsen. Jag fattar att det naturligtvis blir kondens i påsar som vandrar mellan olika frysrum, att svampen avger delar av vätskan.. e t c..

..men..

Hur mycket då? Tänker mig ett halvt kilo färska champinjoner - det är en rätt stor dos svamp det för de väger ju så lite.. Det som återstår efter tillagning av mitt halvkilo är inte mkt och jag använder rätt ofta svamp, så jag tror jag har lite koll på rimlig mängd.

Misstänker alltså att förpackningar prepareras med extra vatten..

Är jag paranoid/okunnig??

Ofta när jag köper fryst kyckling, filéer, stöter jag på samma fenomen. Även i de sorter som inte är glacerade eller marinerade enligt informationen på påsarna. Det roliga är hur olika det är. Ibland blir det nästan inget vatten alls, och ibland flera dl - på ett kilo kött.

Nån mer än jag som funderar på detta 'fenomen'??

hus-musen
0

Vattenfusket är känt, såg en dokumentär om det på discovery tror jag det var. Visst krymper mat genom tillagning, men om man jämför tex kycklingbröst så är det stor skillnad på hur mycket de krymper beroende på märke.

Qui dormit, non peccat

Mooniq
0

..jag har läst någonstans att det är vanligt att det sprutas in vatten - tex i kycklingfilé. OM man går över en viss procent - jag tror det är 5% så ska det stå på förpackningen men under det talet så behövs det inte skrivas ut. självklart fusk, tycker jag…

Monica

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sen så använder man vatten för att förlänga hållbarheten, med en glaserad hinna utsätt det inte lika mycket för syre.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aliki
0

För att inte tala om färsk svamp….speciellt kantareller vattnas ganska friskt för att få högre vikt.

kaisakavat
0

Jag vill gärna veta ifall jag köper vatten. Och exakt hur mycket de tillsatt!! Det framgår inte av förpackningarna, utan mer när man sitter där med betydligt mindre mat än man betalat för. Och hur mycket blir vi blåsta på utan att vi märker det??

Varför tänker jag på SLV nudå??

En fåfäng, naiv och romantisk önskan från min sida, att de skulle göra sitt jobb. Så vi vet vad vi köper.. Fånig jag är.. SkämsGlad

Zepp
0

Men det var väl ett lågt kilopris??

kaisakavat
0

Vet inte riktigt vad du syftar på Zepp..

Men tror nog man kan betrakta det som ett tämligen högt kilopris. Vatten kostar inte mycket per kilo - i alla fall inte i min kommun..

Zepp
0

Mnja.. menar att oftast ju lägre kilopris ju mera vatten, så det vattnet kanske inte var så dyrt iallafall?

Mooniq
0

Vatten kan vara dyrt - och kan vara gratis - beror på i vilket sammanhang…Skrattande.

Jag har köpt eko-slaktat kött i 2 år och då hängs köttet i 2 veckor för att vatten ska dunsta ur köttet + att det blir mer smakrikt och mört.

Häromdagen så köpte jag kött från affären - vilken besvikelse. Vattnigt och segt och framför allt - krympt när jag var färdig med stekpannan…

så det blir att köra til eko-slakteriet o handla Cool

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

kaisakavat
0

Zepp - Bortsett från att det förstås blir ett HÖGT kilopris på vatten - förstår inte hur man kan komma fram till annat..

..så stämmer inte din tes. När det gäller kyckling har jag mätt upp mest vatten i de dyraste sorterna.

För övrigt svenska sorter..

kaisakavat
0

Mooniq - Jag har samma erfarenhet. Önskar jag hade råd att köpa riktigt fint kött - från djur som haft det bra - betydligt oftare.

hus-musen
0

#10 Har också kommit fram till samma slutsats. Svensk dyr kyckling = mycket vatten.

Qui dormit, non peccat