Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5504 ggr
johanx
0

kokosfett

Var köper man det där kokosfettet som sägs dämpa sötsuget?

[stuxen]
0

Fett dämpar sötsuget.
Dvs kokosfett lika så.
Kokosfett finns i alla livsmedels butiker.
Men det du tänker på är nog ekologiskt och säljs på hälso kost.
Husuvida det är värt 200 % kr mer än det i livsmedelsbutikerna har jag svårt att tro.

johanx
0

Jag tänkte inte på något speciellt, får kolla livsmedelsbutik.

susanneborg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det man säljer i livsmedelbutiker är inte gott det nog heller inte nyttigt. Cocosa med kokossmak är gott och kostar ca 150 kr för en burk som räcker länge och man ska inte äta såååå mycket. Rene´ Voltair har också en sort som är fin. Ica Maxi säljer den för 85 kr.

[stuxen]
0

Fast jag får inte ihop det.
Man äter inte mycket, ok. Men det kostar mer är 3 gånger så mycket.
och räcker länge.

Jag kan köpa saker för att det är gott, men så gott kan inget vara så det är värt 1000 - 1500 kr/ kg
så gott och nyttigt är det inte för mig i alla fall.
Och om det nu är så lite som går åt, kan inte smagen göra någon stärre skillnad.

Men undvik gärna unilever handla aliba.

Lisabet
0

Jag använder mycket kokosfett, och köper ekologiskt kokosfett  från Crearome, 5 kg 390:-

helvete
0

Jag har köpt en liten burk kokosfett- Kung Markatta och provat idag. Tycker inte om kokossmak- finns det smakfri? Silverpaketet klarar inte jag av heller, den ska inte vara nyttig.Det går inte lika bra att slurpa i sig en matsked av raps-eller olivolja?

Fiana
0

#6 Kokosfett är nyttigt, raps och olivoja inte särskilt då de flesta redan innan får för mycket omega-6.

De smakfria kokosfetterna är billigare så med det har du "tur"

Skulle gissa att "silverpaketet" är nyttigare än oliv och raps då problemet med den är att den numera är härdad, men det ska vara fullständigt härdat och mängden inte redan mättade fettsyror är liten så det är inte mycket av det som kan vara just härdat.

Det finns dock ett silverpaket som inte är unilevers som inte ska vara härdat och säljs på bla Citygross.

Poppikock
0

#6 Ja det finns smakfritt kokosfett bl a en sort som heter Cocosa, jag har en klick i min kopp med te varje morgon, håller mig mätt och nöjd länge på det, men var lite försiktig i början - det kan köra igång magen ordentligt! Trust me!Tungan ute

Jag köper via nätet på t ex Bodystore. Den smaklösa är bra mycket billigare än den med smak också.

Zepp
0

Biofood har ett ekologiskt kokosfett för cirka 45 kr, för 400 gram.

Hittade det på min lokala Coop!

http://www.biofood.se/Aterforsaljare.html

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LenaK63
0

#5 Lisabeth! Är 5 Kg packat i plast eller glas?  Jag köpte 1 Kg i plastburk och det smakade plast. Nu har jag en burk med oätlig kokosolja/fett. Inte ens hunden ville ha den. Vad kan jag använda den till?

[Marieee]
0

Om jag har förstått saken rätt så kan man hetta upp den smaklösa sortens kokosfett utan problem, men att den med smak förlorar vissa nyttigheter vid upphettning?

Innebär det i så fall att den smak/doft-lösa är mindre nyttig från början?

Är det alltid så att kokosfett med smak är dyrare än sån utan?

Margareta
0

5kg från Crearome är plasthink

Fråga i den affär du brukar handla - de tar hem om du har tur.
Renée Voltaire finns både på ICA och Coop

Numer pensionär i Nynäshamn

jbson
0

Jag köper Aman Pranas cocosoil, 1,6kg 430:- (Fair-trade) den är med smak, jättegod!
Jag steker min kyckling i cocosfett och det blir gôrgott!!!

Sedan slinker en o annan tsk ner… Smakar som innehållet i en Bountychoklad

Wildrat
0

#11 Det nyttigaste med kokosfett är fettet (laurinsyran) och det försvinner inte med smaken eller upphettning. Det är en liten skillnad på vitaminer och dyl men det är försumbart. Annat du äter innehåller mycket mer vitaminer.

[Marieee]
0

#14 Tack för svaret!

Är alltså mängden laurinsyra densamma i båda sorterna? Skiljer sig mängden mellan olika varumärken?

Zepp
0

Näe.. inte nämvärt, snarare då odlingsställe och jordmån i så fall.

Brukar betstå utav cirka 50% Laurinsyra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.