Sukrin??
Hallå på er!
Jag funderar över sukrin, har läst en del om det och har förstått det som att det innehåller 100% kolhydrater men att kroppen inte tar upp det, då det är sockeralkoholer, det ska alltså gå rakt igenom?
Är det så, och hur ofta kan man äta sukrin?

Stämmer bra att sukrinet i sig inte har någon påverkan på blodsockret, och det är ett helt naturligt sötningsmedel, inte konstgjort som aspartam. Så vill man t ex söta sitt té/kaffe fungerar det utmärkt, det kan man göra varje dag om man vill (det finns enstaka fall där folk upplevt att de får tillbaka sitt sötsug dock och inte klarar att motstå den riktiga varan, men det är ovanligt).
Största problemet är egentligen inte sukrinet i sig utan vad folk använder det till, det är inte ovanligt att folk blir eld och lågor och tänker att "vad bra, nu kan jag äta en skål grädde med hallon och söta med sukrin, för sukrinet påverkar inte blodsockret". Vad de då glömmer är att grädden och hallonen tillför en ansenlig mängd kolhydrater. Men ändrar man inte sin kost i övrigt utan endast lägger till sukrin där man tycker att det passar så går det fint, eller om man t ex minskar på något annat för att ha plats för t ex grädde och hallon med sukrin.
Finns lite olika synsätt gällande sukrin. Minns att jag läst hos bl a kostdoktorn, att sukrin visst påverkar/tas upp som kh i kroppen, men inte i så hög grad som vanligt socker.
Minns inte exakt hur resonemanget gick..
Sukrin smakar sött förstås, men har också bismaker. Dels smakar det 'kallt' och dels en sorts 'frän/stark' bismak. I större mängder blir den fräna bismaken väldigt tydligt - jag tycker inte det är gott.
Passar inte till allt, men jag använder sukrin ibland, i små mängder.
Tack för era svar!
Ja, tanken för mig är att kunna ha det ibland, till helgen t.ex eller till fest, om man vill baka en paj eller göra egna kokostoppar. Jag klarar inte av surt, så vill man göra en rabarber eller hallon paj med bara kokos och sånt, så kan jag inte äta det, men man vill ju ändå kunna festa till det, the lchf way :)
Jag för min del kan nog känna tvärtom, att om jag ibland kan äta nåt sött med sukrin, så behöver jag aldrig bry mig i den riktiga varan igen, haha! ;)

Att sukrin skulle påverka har jag aldrig hört, Andreas kanske borde göra ett test på sitt eget blodsocker, som han gjorde med Dreamfields-pastan.
Jag har hört/läst det på olika håll.
Tror Doc nämner det i sin bok, bl a. Har lånat ut den, så jag kan inte leta upp stället och hänvisa. Rätta mig gärna om jag visar mig ha fel! 
Tror inte Doc är neg till att ANVÄNDA sukrin.. men det var nåt om att marknadsföringen från tillverkarna inte är helt korrekt.. har jag för mig.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det finns andra tradar om just Sukrin (Erythritol) och dar papekas det (bland annat har jag gjort detta i flera omgangar) bland annat i Mariannes Mat att anvanda Sukrin tillsammans med litet Stevia pulver.
Detta ovan ar na't som jag har papekat manga ganger for det ar radet som ges har nar man anvander sotningsmedel. Kanner du en bismak nar du anvander endast ett sotningsmedel, forsok en kombination. Sukrin och Stevia gar fint ihop och gor att man kanner inte (eller mindre) bismaken (bada, anvanda var for sig, kan ge ordentlig bismak om man ar kanslig). Nar det galler choklad sa ska man inte enbart anvanda Splenda som sotningsmedel eftersom det gor choklad bitter. Blandning av Splenda och annat sotningsmedel fungerar daremot fint.
Nu vet jag ju inte om nagon anvander Splenda … har ar det det mest anvanda och mest ekonomiska i affarerna. Truvia ar en relativ nyhet man hittar nu; det ar en blandning av Stevia och Erythritol men till hogre kostnad.
Sukrin och Splenda är de bästa.

Jag streckläste Matrevolutionen för bara någon vecka sen, kan inte påminna mig om att jag läste något om sukrin där, varken positivt eller negativt, och tittar man i registret finns sukrin inte med, sötningsmedel finns med däremot, men i det stycket nämns inga vid namn, utan bara ett generellt tips om att den som har svårt att gå ner i vikt gör bäst i att undvika allt som smakar sött.
Hittar följande om sötningsmedel generellt i Matrevolutionen:
»Många ersätter socker med söötningsmedel och tror att kaloriminskningen kommer att få dem att gå ner i vikt. Kanske fungerar det ibland. Men studier har visat att folk som dricker lightläsk verkar bli lika feta som de som dricker sockerläsk. Flera råttstudier har till och med visat mer viktuppgång med sötningsmedel än med socker.
En del tror att orsaken är att kroppen kan öka insulinutsöndringen i förväntan att socker skall dyka upp i blodet. När det inte gör det får man lägre blodsocker och ökad hunger. Alternativt underhåller sötningsmedel på annat sätt sötsuget och ger småätande.
Oavsett vilket: Har du svårt att gå ner i vikt föreslår jag att du undviker sötningsmedel. Då vänjer du dig av med att allt skall smaka onaturligt sött. Sötsuget försvinner då ofta på någon dag.« (sid 217)
/Matgiken
Bjuder på LCHF-recept och funderar över livet på matgiken.wordpress.com. Välkommen!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
… det ar visst bra att ge radet att inte ata saker som ger sug och haller en kvar i situation som inte ger bra resultat … men, men … allt detta om att undvika sotningsmedel later ibland som det stjalper mer an att det hjalper … manga som 'faller' faller just for sotsaker … varfor da inte gora mindre skada genom att tillata sig litet hemlagat med sotningsmedel istallet for att vanta tills huvudet begravs i den konventionella godispasen? Jag har inte sett na't mail dar na'n har sagt att 'jag trillade av och var tvungen att ata upp hela alltet nar det galler sotningsmedelsvaror … daremot tycks synen av en godispase gora att alla hamningar slapper … de jag kanner som har varit successful i manga ar med lowcarb tillater sig ett avsteg da och da … men, med sotningsmedel som sotma.
#10 Instämmer .
Men å andra sidan har jag aldrig haft något speciellt stort sötsug, så för mej triggar sukrin och stevia inget ökat behov. Speciellt sura bär använder jag sötningsmedlen till och endel efterrätter och bakverk. Men det blir inte ens en gång i veckan.
Jag bakar med sukrin och stevia. Jag har också vid två olika tillfällen gjort blodsockerserier och det händer nada, dvs INGET. På min blogg hittar man båda dessa tester.
Jag har också läst Matrevolutionen och det nämns inget om sukrin och stevia, däremot andra sötningsmedel.
och jag håller med gun….
om man ska leva så "fattigt" hela livet är det nog så att man faller för sockret lättare, än om man tar sig ett bakverk då och då med sukrin och stevia.
Många faller ju i gropen vid fester och högtider just för att alternativen inte finns…. jag hoppas få ändra på den saken….
För att få ett LCHF-liv att fungera till graven med allt vad ett liv innehåller av högtider, barn och barnbanrs födelsedagar och där ska vi då sitta med ägg, kött, fisk??
Klart man kan göra en mandeltårta och känna att man äter MAT.
Se till att livet går å leva med glädje och gör det inte omöjligt…
Det är i alla fall min filosofi!
#12 Word!
Haha, ni är väl för underbara :) Tack för ALLA era svar, intressant å se hur ni tänker :)
Jag känner precis likadant, light och aspartam skulle jag aldrig äta, utan just sukrin eller stevia som är naturligt är nåt jag vill testa, och kunna ha som en del av livet, ville höra era åsikter och vad ni upplevt. Jag har inget enormt sockersug och när/om jag får det, så vet jag ju att jag kan baka en sån där smarrig mandeltårta med annat än socker :)
För även om lchf är helt klart min grej och jag har gått ner 25 kilo tack vare det och promenixer, så blir man ibland trött på "salt" mat, men samtidigt är inte socker, godis och sånt mitt alternativ.
Jag för min del känner precis tvärtom, kan jag äta sukrin ibland, kommer jag aldrig mer behöva bry mig i socker och kolhydrater igen :)