Ostschnitzel/Plättar
Ostschnitzel: Skär 1cm-tjocka skivor av favoritosten. Doppa dem ordentligt i uppvispat ägg och panera med sesamfrön så att hela ostskivan är täckt. Stek i smör på god värme (femman) och rör lite på pannan så att skivorna inte fastnar. Vänd när de är gyllengula. Vill man avancera och kanske bjuda sina vegetarianvänner på något görgott är dessa snitzlar lätt kryddade med Oregano serverade med ris och en riktigt god tomatsås - en given succe´.
Ostplättar: Riv en bit av favoritosten (jag hade Gouda) på den grövsta sidan på rivjärnet. Blanda med ett eller två uppvispade ägg. Bryn en rejäl (25gr) klick smör i pannan och klicka ut tre, fyra plättar. Skaka pannan så de inte fastnar. Vänd med en ren palett (smulor och avskrap som fastnar på stekspadar och paletter förstör såna här arrangemang). Låt dem svalna var för sig på ett fat.
Helt suveränt recept - jättegott
Numer pensionär i Nynäshamn
hej, jag körde det lite i mixern, blev mycket bra
Eeh, vaddå, vad körde du i mixern? Plättarna?! Eller är det jag som läser tokigt kanske, det brukar inte vara helt omöjligt

Får man skratta? *s*
Antar att det var ost/äggsmeten hon mixade. Säkert bra, men lika säkert risk för att de flyter ut.
*haha* Jaadå, det får man 
Såklart var det smeten hon talade om, sorry…
Provade plättar (igen, skamden som ger sig!) till lunch, med Prästost, hushållsost samt 2 äggulor, ingen vita. Dom blev lite knaprigare på kanterna än förut och var godare, smakade inte omelett längre:) Men jag får inte till det riktigt, känns det som. Smeten höll nätt och jämnt "ihop", kanske jag gör för tjocka plättar, liksom lägger i för mycket smet på "höjden"?

Ja, det kanske Du gör. Första gången jag publicerade mitt recept "glömde" jag varna för att det liksom inte är världens lättaste grej att göra. Men som Du säger - skam den som ger sig. Börja med nån matsked bara. Man ska inte försöka sig på att bygga höghus av dem. Plättfason blir bättre 
jaja, så blir det när man sitter och är mätt !!!! Jo jag mixar altså äggen med osten för att få det fluffig *s*
Dags att läsa igen tror jag… länge sen sist
Numer pensionär i Nynäshamn

Vilket bra recept!
ska prova till frukost imorgon! Man tackar å bockar!
då puffar vi lite här då!
Tack för puffen Pennylane. Det måste testas.
Ja det här ska jag oxå testa..låter mycket gott..;)
http://kampenmotvagen.blogspot.com/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Oj vilken gammal tråd, kul! Ungefär i den vevan jag hittade hit, september 2006.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Smarrigt.
Jag tog 3ägg, 3dl ost och lite majonäs.
Smackade ut allt i en fyrkant på en plåt och in i ugnen. Del rann lite fel för min ena plåt är skev, men det gick bra ändå. Delade den med pizzaslicern.
mmmm….med bara smör på…