Myggmedel?
Jag skulle rensa ut junkmail när jag såg en rubrik om myggmedel. Klickade in mig på deras sajt och läste erbjudandet som visade sig vara ett speciellt plåster som skulle vara behandlat med Biotin +andra inte redovisade ingredienser. Jag letade runt på Google men hittar bara uppgifter om att det är bra med biotin för naglar och hår. Är det någon som vet mer? Jag har hemska upplevelser av mygg och knott att minnas bakåt i tiden och vill gärna hitta ett förebyggande hjälpmedel för att kunna vara mer utomhus.

Ett par jag pratade med för ett antal år sen åt bjäst i förebyggande syfte. Mannen led av myggbett osv och de hade blivit rekommenderade att äta bjäst av en bekant. Paret ifråga sa att det fungerade jättebra.
Hur hög dosen skulle vara är jag osäker på, men det var minst fulldos och jag har för mig att man fick börja äta preparatet i ett par tre veckor innan myggsäsong.
Bjäst innehåller bla biotin.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Ett superbra tips är vitlök. Det hjälper mot fästingar men även mot myggor:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=255006
http://www.expressen.se/halsa/1.2066213/sa-slipper-du-myggen
Nedan kopierat från spray.se om vitlök
Insekter gillar inte vitlök. Den har en avskräckande effekt på blodsugare och lär hålla flugorna borta från hästarna. Hos människan har frystorkat vitlökspulver visat sig ha en avskräckande effekt på fästingarna, men om även de s.k. luktfria vitlökspillren och -kapslarna har samma effekt är ännu oklart. Enligt min erfarenhet är kapslar och piller inte helt luktfria (man kan vid rapning ibland känna en svag vitlöksdoft och -smak efter att man har tagit dem) och fästingarna har betydligt känsligar luktsinne än vad vi har. Under de år som jag har tagit kapslar (och under senare tid tabletter) har jag inte fått ett enda bett av vare sig fästingar, myggor eller knott. Äter man mycket vitlök svettas man ut denna genom porerna vilket kan vara en av anledningarna till att knott, mygg och fästingar inte gärna angriper en.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När jag var yngre åt jag B6 och det hjälpte. Jag har väldigt gott blod (tydligen) men då kunde jag sitta med folk och dom blev bitna men jag slapp. Kunde få något enstaka men inte som jag brukade innan. Slutade med B6 lite för tidigt ett år och genast så var jag en av de som fick flest bett.
MEN, det tar tid. Du bör börja ca 3 månader innan säsongen och inte sluta förrän den är över. Det hjälper även mot PMS. Jag åt då minst 50 mg per dag utöver mina vanliga vitaminer. Idag äter jag 100 mg.
När jag var i Kanada och paddlade för 31 år sen förberedde vi ossmot myggplågan (de är som små helikoptrar där
) genom att äta mycket B.vitamin och vi åt det även kontinuerligt de veckor vi var där. Tror det hjälpte…
och där blev det dubbelt!
För många år sen läste jag om att ta ett B-vitamin mot mygg. Det tog minst tre veckor för att verka.
Jag provade - och efter de där veckorna gick jag och plockade blåbär i ett riktigt mygghål - och jag fick något myggbett, men var helt omsvärmad hela tiden. Så fort jag rörde mig, så kom hela skocken i full fart, men liksom tvärnitade i luften en bit från skinnet.
Tyvärr glömde jag bort vilket B-vitamin det var - hoppas att det var B6, för då ska jag prova igen.

#6. Japp, det är B6. Men som jag kommer ihåg det så behövde man börja månader i förväg. Jag åt det varje år då, började för ca 20 år sedan, och upplevde precis som dig att man var omringad av mygg men dom föredrog att äta av andra.
Bra att den här tråden kom till nu. Hade glömt bort B6 och min son är drabbad av myggbett så nu ska jag sätta honom på B6 omgående. Men man måste äta mer än rekommenderad dos för att det ska hjälpa. 50 mg borde nog räcka.
Kanske är det knotten som är värst, jag råkade väldigt illa ut redan för 45 år sedan när jag var i Kroatien 1:a gången, fick utslag som liksom växte till vulkaner som det rann var ifrån ca 5 cm i omkrets. Sedan har liknande hänt varje gång jag varit där på besök, väl att märka, jag har varit jorden runt flera ggr. och visserligen fått insektsbett men aldrig någon annan stans med sådan hemsk reaktion. Senaste gången 5 år sedan fick jag utslag som liknade glöden på brinnande cigarrer 80-90 st.
Min blodgrupp B+ sägs vara motståndskraftig mot vinterkräksjukan och är eftertraktad för blodgivning, tydligen luktar/smakar det gott för vissa dessutom.
PS!
Jag kan tillägga att jag fortfarande har ärr kvar efter 1:a och 2:a och………..gången/erna.
DS