Nyheterna i dag - vi dör i förtid
Tv 1 nyheterna:
Kvinnor som äter mindre kolhydrater och mer protein dör i förtid enligt en ny stor studie i Uppsala området.
Vi kommer dö i canser eller hjärt och kärlsjukdommar!
Nu blir det väl nya rabalder!!!
Äter man som vi eller typ Atkins (som jag tror de studerat) såersätter man kanske socker i stora delar med sötningsmedel. Jag skulle tro att ett sådant gift är en stor del i det hela men det säger de inget om.
Sedan kan man ju fråga sig -dö i förtid, när skulle vi dö om vi fortsatte att gå omkring rejält överviktiga?
Med den här kosten äter inte jag mycket mer protein än annars däremot mycket mer fett. Innan åt jag protein och kolhydrater nu äter jag proten o fett. Vill dem att vi kvinnor ska leva på salladsblad och fullkornsbröd med kanske en liten klick lätta om vi är snälla.
Men tror man någonsin på dessa 'larmrapporter' numera? Det kommer ju nya hela tiden! Och dessutom så motsäger rapporterna varandra. Ska man leva efter dessa så kan man lika gärna gå och dö på direkten! Näe, jag tror att övervikten är mer handikappande och livsförkortande i sig. Men om det nu skulle stämma så är det ändå bättre att kunna leva fullt ut med en 'normal' kroppshydda den korta tid man enligt rapporten har kvar.
Jag hittade artikeln i nya uppsala tidn., här är den:
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=596271,00.html
Tja, vad ska man tro?

Skillnaden mellan Atkinsdieten och LCHF är väl den betydligt högre fettandelen i LCHF? Det har ju larmats tidigare om att det är skadligt med för mycket protein, det kan ju ligga något i det. Men fettet balanserar väl proteinandelen.

Här kan man läsa lite mer;
http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1365-2796.2007.01774.x
Det jag har oroats för hela tiden under min LCHF kost / 1år är kolesterolet. Höga och farliga blodfetter. Har lästs Annikas bok, att kroppen sköter kolesterolvärdena, och att man inte behöver vara rädd. Men är det verkligen så ? Detta funderar jag på dagligen, vem har rätt ? 
Läs Ulf Ravnskov han har har skrivit mycket om kolesterol….
Jag dör hellre några år tidigare än lever som en zombie med kolhydrater. Och spenderar mina sista år på långvården som grönsak…. nej tack !!!
Proteiner och ett liv !! 
Dessutom är det som sagts här…. kan det ju vara sötningsmedel som gör det.. men de måste ju skylla på nåt,, eftersom kolhydrater måste man ju ha minst 120 gram om dagen annars dör man,,,, det vet ju vi 
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Kolesterolet har jag slutat att oroa mig för.

Jag misstänker starkt att dessa kvinnor var rejält fettskrämda
Lågfett och möjligen "felfett" är nog boven i dramat.
Bestod kolhydratdelen av fullkornsprodukter som dränerar kroppen på näringsämnen kanske??
Men ibland säger inte undersökningar någonting egentligen. Undersökningen är baserad på enkäter, inte några läkarundersökningar, blodprov etc.
42000 deltog mellan 30-49 år (när de började). Under loppet av 12 år dog 596 av dessa, huvudsakligen till följd av rökning och cancer. Hur många som återstod som de menar dog av hjärt- & kärlsjukdomar för att de åt för mycket protein står inte. Det står heller inte om levnadssättet för de som fortfarande levde. Ifall de åt mkt protein eller kolhydrater m.m.
Vi vet heller inget om övrigt sjukdomstillstånd för de som dog. På det sättet tycker jag undersökningen egentligen inte säger så mycket utan som vanligt är ren skrämselpropaganda.
Som de även skriver så är det ju högre risk att dö av fetma än av för mycket proteinintag:/. Tja, i såfall är det väl att välja mellan pest och kolera och istället tänka hur man vill må under tiden man lever.
Jag mår i alla fall kroppsligt redan bättre. Under ett års tid innan Atkins har jag gått och haft spänningar på ovansidan av bröstet som alltid blev värre vid stress. Vet inte vad det var men det var oroande och även smärtfyllt ibland. Sedan jag började med Atkins har jag inte haft någon känning av det en endaste gång! :)

Är det någon som vet vem som ligger bakom undersökningen?
Här kan man diskutera och lägga in en åsikt…

Jag håller med om det där med protein. Jag tror inte det är så bra att peta i sig mycket. Men vi äter ju inte mer protein än vanligt, vi äter ju bränsle, dvs. fett. Det är ju inte samma sak… Jag blir så arg när alla är där och försöka tvinga i en socker i olika former och det med skrämselpropaganda! Jag har varit så sjuk och mått så dåligt med "nyttig mat" så länge, att jag vägrar att lyssna på de "gamla goda råden" nu när jag fått livet tillbaks. Mina tre månader i höstas, även om jag åt för mycket protein då tack vare Atkins, förändrade mitt liv.
Bra, en äldre kollega som ser rött så snart man pratar om dieter etc råkade nog läsa detta på någon tidnings hemsida, för plötsligt hojtade hon: Bantar du efter Atkins. Nej, sa jag. Jag förstod att det var något alarmerande hon läst eftersom hon plöstligt blev så intresserad. Då ska jag säga: Atkins kör med kemiskt socker, jag kör sockerfritt.
Hörde också dethär i morse till min fakirbiff och grönt te.
Jag har läst nästan alla Atkins böcker. De på Engelska tog sin tid men det var det värt.
Han kör med olika stadier. I det första om man vill gå ner i vikt så är han väldigt nära LCHF. Sedan kör han Atkins för livet.Där äterman grönsaker och frukt men med vissa besatämda rutiner. Alltid frukten före maten för att undvika jäsningsprocessen med åtföljande gasbildning som uppstår om man äter den efter maten. Jo han använder sötningsmedel, men dem kan man skippa för många av hans recept är urläckra ändå.. Otroligt många människor har blivit hjälpta av hans diet också.
Gi bantarna föreslår ju också att man kan ta ett av Atkins proteinpulver ibland tex om man skall hälsa på släkten. De är helt kolhydratfria (säkert dyra också) Kan vara ett alternativ på jobblunchen om man så önskar.
Har verkligen pluggat ordentligt och ibland är det så diametralt motsatta uppfattningar så man blir helt snurrig.
Men flera skolor är eniga om en sak: värdet av kosttillskott.bla annat antioxidanter som sägs skjuta upp en del ålderskrämpor en stund.
Den här Uppsalastudien får mig att skratta. Hur många tror på att det överhuvudtaget fanns så många kvinnor som åt enligt Atkins eller LCHF i början på 60-talet?
Vad säger att de överviktiga som nämns inte hade dött ännu tidigare om de fortsatt att stoppa i sig av de farliga kolhydraterna som överanstränger sköldkörteln och leder till diabetes? Mår jättebra sedan jag skippade dem. Äter nästan LCHF men varken min man eller jag klarar så mycket fett som ni andra tycks få i er. OK viktminskningen går kanske långsammare men vi mår jättebra och det är det som räknas.
Sedan kan företrädarna för den osunda delen av livsmedelsindustrin ,och alla de som gått på och fört deras livsfarliga rekommendationer vidare till oss konsumenter, komma med vilken skrämselpropaganda de vill. Deras mardröm är ju att konsumenterna slutar köpa deras skräpprodukter.
Känner mig väldigt inspirerad av att läsa inläggen från alla er som är så duktiga och går hela vägen, även om jag är litet "oren" i mina tillämpningar.
Jag skrattar bara åt det här snacket från Uppsala. Vad ökar dödligheten? Vi skall ju alla dö och ingen vet hur gamla vi blivit på sockerdieten. Så låt oss fortsätta att må bra på den diet vi tror på.
Jag äter efter Atkins, ngt mer fett men inte som LCHF, men äter inte en massa produkter med kemiskt socker. Visst, ibland kan jag ta mig en Pepsi Max på helgen men i övrigt äter jag rent.
Om man vill äta Atkins egna produkter innehåller många av dem visserligen sötningsmedel, jag äter inte dem själv, men när jag nu plöjer igenom en av de tjocka böckerna som handlar om leva med Atkins för livet så hittar jag inget förespråkande för sötningsmedel. Jag kanske inte kommit till det kapitlet än *s* men det handlar om att välja. Vill man skippa sötningsmedel är det inga problem i Atkins, men orkar man inte fixa riktig mat utan tar snabbprodukter som Atkinsbars så får man räkna med att få i sig sötningsmedel.
Jag tycker faktiskt det e lite av smutskastning av Atkinsdieten att säga att den är lika med kemiskt socker. Tycker inte vi ska solka ner varandras dieter på denna sida.
Jag håller med Lealin - inte solka ner varandras dieter!!!
Vi håller oss till sakfrågor och inte spekulationer.
Numer pensionär i Nynäshamn

Det finns en liten hake i studien. Personerna som åt högproteinkost, åt inte högproteinkost.
Snittsiffran för den tiondel som åt mest protein var 23 energiprocent!
Och man åt över 30 energiprocent kolhydrater.
Sten Sture
Skaldeman, vad menar du? Jag är total novis på detta men försöker sätta mig in i detta vartefter. Menar du att de åt förhållandet 23% protein och över 30% kolhydrater i snitt på en dag?
Annars har jag en liten varningsklocka som ringer av och till i mitt huvud gällande proteinet. Själv vill jag ligga på 60g/dag men är ofta tyvärr uppe i nästan det dubbla för att allt blir så gott och karaktären… ja karaktären är det som det är med ibland ;-)
En god vän till mig avled för ett par år sedan i magcancer efter en lång sjukdomsperiod, enligt honom kopplade läkarna ihop magcancer och protein. Dessutom så sa han att magcancer är en av få cancer former som är på tillbakagång för att vi generellt inte äter fullt lika mycket protein i dag som förr… Är det någon som vet något om detta?
(De dagar jag äter jätte mycket protein - för min storlek - äter jag också mycket mer fett.)
Jaha, då får det vara så. Så bra som jag mår, tänker jag inte bry mig om jag dör några år för tidigt. Så mycket hälsproblem jag har haft de första 30 åren av mitt liv tänker jag inte återgå till den kosten.

En femtdel av energin kom från protein och en tredjedelav energin från kolhydrater. Detta är ingen högproteinkost. Detta är alltså vad personerna uppgav vid ett tillfälle. Vad de faktiskt åt under de följande åren vet man inte. Vill man utpeka den uppgivna kosten som skadlig så kan man kanske säga att de åt för lite kolhydrater, eller för mycket fett. Men proteinintaget var faktiskt ganska normalt.
Sten Sture
Snacka går ju. Du åt ju socker nyss? Varför gör du det om du mår så bra?
Det är en differens här.
Ditt förra svar var en typisk sockerätares. Håller man kontroll på kolhydraterna så är man lugn och trygg och vet vad man gör.

Rössner har utmärkt sig igen i radionyheterna med anledning av Atkinsutredningen. Ät mera fibrer och fettsnålt…
#24 Jag märker att du blir lycklig av att reta upp folk. Så jag tänker inte ge mig in i nån diskussion med dig. Hoppas andra ignorerar dig också…
Har precis varit på lunch och vad tror de diskuterar och frågar mig om jag läst och hört. Jag det har jag och vet nog mer än de andra pastakäkarna. Så jag bara sa att för ett par veckor sedan var Atkins den bästa sättet att gå ner i vikt, trodde ni på det då, nej , men varför tror ni på detta då???? Sen fick jag äta min kycklingfile + kokosmjölk/gräddsås + sallad ifred.
Inom seriös förskning gäller det att kunna utesluta andra faktorer än de som skall undersökas för att minimera risken att dra felaktiga slutsatser av resultatet. I det här fallet är det väl sannolikt att de som åt enligt Atkins hade varit överviktiga en stor del av sina liv och är det inte trolig att det är övervikten snarare än dieten som har orsakat sjukdomarna och dödsfallen. Får hoppas att experter inom ämnet analyserar studien och klarar ut vilket vetenskapligt värde den kan ha.

Kolla in Expressens förstasida just nu.
Vet inte om man ska skratta eller gråta..

Svårt att dra några slutsatser från tidningsartiklarna. Journalisterna har förmodligen skrivit efter något pressmeddelande inte efter själva undersökningsrapporten. Och som sagt; det pratas ju inget om fett i artiklarna. Med ett så stort dataurval kan man säkert laborera med bakgrundsvariablerna för att få ett önskat resultat.

Larmrapporten fanns även med i Aftonbladet. Om man vill kan man maila till deras reporter och säga vad man tycker. Det har jag gjort.

Jag tar mig för pannan….här kom det en undersökning som talade emot Atkinsevangeliet…empirisk eller ej har jag inte kunskap att uttala mig om. Då bryter hela Atkinskollektivet ihop och sågar allt jäms med fotknölarna. Härom veckan kom en pytteliten undersökning som talade för Atkins….då dansade hela kollektivet på borden.
Vi tror oss vara ett bildat folk i Sverige. Jag säger varken ja eller nej till Atkins och andra evangelier, det har jag inte kompetens till. Skulle inte våga heller eftersom det handlar om folks hälsa och framtida liv. Vad jag vill ha sagt är i stället; Använd den här bildningen vi anser oss ha och granska källkritiskt. ÄVEN då en studie går i en för er positiv riktning.
Hej, jag måste erkänna att jag har blivit väldigt orolig nu med alla skriverier. Jag har precis börjat äta som ni gör. Och jag förstår inte hälften av allt som sägs.
Jag har ju som många andra försökt att leva på lätt produkter och sallad- kött. Och jag ville inte alls tänka på att börja äta på det här sättet.
Jag har gjort det nu i ett par dagar. Jag har försökt att läsa mig till hur jag ska äta, hur mycket av varje osv. Men jag har problem att läsa, jag förstår inte riktigt. Jag förstår mycket bättre om jag får det förklarat för mig.
Jag vet inte om jag har missuppfattat det här helt. Jag är osäker på om jag äter rätt , rätt mängd osv.
Min middag igår bestod av i paket bacon som jag stekte i dess egna fett. Sedan tillsatte jag lite wokade frysta grönsaker, visserligen låt kolhydraterna på 6 %, men jag tänkte hellre det än potatis. Det lät jag koka ihop med ca 1 dl grädde, samt kryddor. Till det gjorde jag blomkålsmos, jag tog lite grädde i det när jag mosade dom.
Ni pratar om att man ska försöka ha så mycket av fett, protein och kolhydrater . Hur vet jag vad jag ska ha ?
Den middagen jag skrev här, åt jag någorlunda rätt. Det är vispgrädde jag har i maten.
Jag bad min man i går att försöka förklara lite för mig hur man ev räknar ut så att det ska bli rätt. Men han vill inte hjälpa mig. Han säger att jag är för dum för att förstå i alla fall, och jag vet ju att det stämmer. Kanske inte riktigt jag förstår ju bättre när någon förklarar lite bättre än vad som står skrivet. Jag blir bara så lessen för jag vill verkligen gå ner i vikt.
Jag ville inte säga något om det här med min man, men jag vill att ni ska förstå att jag har svårt att läsa mig till saker som inte förklaras ordentligt. Jag vill ju inte vara frågvis och dum, utan jag vill klara mig själv, bara jag får lite hjälp så här i början.
Till frukost åt jag 5 finn crisp med creme bonjour på och drack ett glas mjölk , vanlig mjölk. Är detta en bra frukost ?
Jag ska göra en kopp kaffe nu med grädde i, det tycker jag inte om, men jag drack inget kaffe i går, och jag använder alltid lätt mjölk i vanliga fall.

Vem ar det som star for alla dessa artiklar overallt idag. I DN, Expressen, Aftonbladet och radion. Ar det nagon som kanner sig hotad kanske? Ar det slut pa stora fortjanster pa "stackars feta" manniskor. Gillar dom inte att vi borjar losa vara egna problem?
wafflan: Läs doktor Annika Dahlqvist kostprogram. Hon beskriver det väldigt bra och där står vad man kan äta och vad man skall undvika.
I början är det svårt att veta hur mycket och vad man skall äta.
Lycka till!
Tack mervi. Jag ska läsa. Vad jag har svårt att förstå är hur mycket procent av varje sak jag ska ha. Och hur jag räknar ut det i min mat ?
Ni har flera uttryck som är konstiga, som jag inte förstår. Men jag vill inte fråga för mycket

sidan är till för att fråga o fråga..men vet oxå att det kan vara svårt….för visa personer…inklusiv mig själv inräknad….kram
wafflan, fråga på annars får du inte reda på det du behöver veta.
Om du kollar bland länkarna här ovanför så finns det något som heter CalCounter. Där kan man skriva in det som man äter under dagen och det programmet räknar både kolhydrater, fett, protein i gram och procent. Programmet är helt gratis och behöver inte laddas ner utan man kan använda det online.
Det viktigaste är i början att ta bort bröd, mjöl, pasta, ris och potatis och socker så klart. När man gjort det så kan man börja finjustera. De flesta här håller kolhydraterna lågt, 20-50 gram rena kolhydrater.
Exempel på frukost, jag äter oftast detta: kokta ägg, 2 st + smö, jag mosar dem med gaffel. Man också steka omelett med ägg + lite grädde.

Wafflan…en kommentar som inte har med kolhydrater att göra men som känns nödvändig.
Om din man uttrycker sig som du skrev i inlägg #33 så är det inte din vikt som är ditt huvudproblem utan dödköttet vid din sida.
Naturligtvis är du inte dum! Du skriver och uttrycker dig och dina behov väl. Det skulle inte en "dum" människa klara på det sätt du gör. Fast din frukost var rätt gräslig, med tanke på att det är den som så att säga är startmotorn för resten av en lyckad dag :)
Kan bara hålla med MatsK.
angående wafflan.
Håller med tidigare skribenter att man måste vara källkritisk åt båda hållen.
Som jag ser det är det ännu inte vetenskapligt bevisat vilken kost som är bäst för oss och vilken kost som är "lättast" att gå ner i vikt med. Att alla här (inklusive undertecknad) anser att LCHF (jägarkost) är bäst för att det funkar för oss betyder inte att det är bevisat.
Nu tror jag i och för sig att så är fallet, men det återstår att bevisa vetenskapligt. Fler studier behövs, och det behövs någon som tittar på mer än bara en variabel.
Som johans ovan säger, så får man väl säga att det inte är så mycket som på ett definitivt sätt är vetenskapligt bevisat. Varken för eller emot den kost vi äter..
Allt som oftast är studierna utförda på ett sätt som gör att relevansen försvinner: Man har inte koll på *vilka* fetter folk ätit tex (konstfetter / växtfetter / animaliska fetter?), eller så har man tittat på % av protein, fett och kolhydrater men helt ignorerat *vad* folk äter för matvaror (tex så är det nog så att många som äter lite mer fett än genomsnittet inte bryr sig om vad de äter och då även äter en massa kolhydrater, transfetter och annat spännande som kan påverka resultatet).
När jag känner mig tveksam eller förvirrad kring något så brukar jag luta mig tillbaka på en enkel fråga: Åt man det här för 100 000 år sedan?
Det besvarar inte alla saker, tex exakt % av fett gentemot kolhydrater, men utesluter åtminstone sådant som bröd, pasta, margarin, läsk, växtoljor i större kvantiteter, osv.
Vi är däremot rätt säkra på att man har ätit kött (antagligen både rått och tillagat - finns fynd av eldplatser som verkar vara åtminstone 1 500 000 år eller så), bär, rötter, frukt och en del annat. Sedan finns det mycket som talar för att en diet med mycket fisk kan vara väldigt hälsosam (se Inuiterna) även om denna oftast innehåller en hel del föroreningar nu.
Här i Norden verkar vi haft en ganska bra anpassning till mjölk, så om man tycker om det kan man nog fortsätta i lugn och ro med mjölkprodukter. Får man besvär kanske det är en av de första sakerna man får försöka utesluta, om man redan slutat med spannmål.
Allt behöver inte vara vetenskapligt bevisat, för att i rimlighetens namn fungera bra. Sådana födoämnen som människan levt av i flera hundratusen år sedan tidigare bör nog fungera bra även nu, och säkert kan man inta väldigt varierande proportioner av den naturliga födan eftersom kroppen är duktig på att anpassa sig.. Fast återigen, känns det inte bra bör man testa sig fram lite. Många av oss har tyvärr blivit skadade av den skräpkost vi fått i oss, och säkert andra miljöfaktorer.
#33 "Jag bad min man i går att försöka förklara lite för mig hur man ev räknar ut så att det ska bli rätt. Men han vill inte hjälpa mig. Han säger att jag är för dum för att förstå i alla fall, och jag vet ju att det stämmer. "
Ursäkt, jag vill inte vara otrevlig men jag är helchockad!! Hur kan man säga nåt sånt?? Det var sånt de sa till mig i skolan när jag blev mobbad!
*biter mig i tungan*
Om du inte förstår så beror det på den som förklarar…inte på din intelligens. Någon som själv är intelligent kan förklara för ett barn.
Hej och tack för era svar. Då vet jag även att frukosten inte va så bra. Jag är lite osäker för det här med ägg. Man har ju sagt i alla tider att max 7 ägg per vecka. Och jag är nog uppe i dag nu.
Jag försöker lära mig cal counter, så tack för den sidan.
Tack Mask för ditt svar. Ja, jo jag har väl lätt att kunna förmedla mig, jag kan ju stava osv. Det är bara det att jag har svårt att lära in något när jag ska läsa en hel massa text. Jag har lättare om jag frågar och får ett svar som är mer direkt till mig.
Nu har jag en fråga som jag själv egentligen kan svara på. När jag gjorde middag så gjorde jag blomkåls mos med lite grädde. Samt att jag gjorde wok grönsakerna och kycklingfilee i grädde med ost, sedan in i ugnen med kryddor. Det va bara det att jag va så hungrig så jag åt två kycklingfileer. Och nu hara jag dåligt samvete för det. Jag kanske inte ska äta något mer i kväll.
Tack för att jag kan fråga, nu känns det inte lika motigt.
Oh förlåt mig, jag skrev fel . Jag menar MatsK. Och inte Mask
#44 Oroa dig inte för att äta för mycket i början. :) Kroppen kommer antagligen att ställa in sig själv efter ett tag, så var det för mig iallafall.
2 kycklingfileer låter inte mycket heller. :)
wafflan: ibörjan är det inte så viktigt med hur det går med vikten. Då är det viktigast att Du kommer in i vad Du skall äta och hur maten påverkar dig.
Så länge Du äter lite för mkt kolhydrater kommer din kropp att vilja ha mer mat. Då ger du den det, med koncentration på fett.
Du behöver inte räkna så mycket , det är för dom som kommit lite längre och hamnat på en platå. Då kan man behöva justera genom att räkna lite.
Det Du behöver göra är att läsa på förpackningar och välja bort mat som har mer än 5g kolhydrater/100g till att börja med. Istället för den maten Du väljer bort lägger du till smör, vispgrädde och creme fraiche, tills Du blir mätt. Svårare än så är det inte.
Grunden är kött/fisk/fågel/ägg, så rena produkter som möjligt.
Mängden av dem kan variera lite beroende på övervikt. Jag tror att den som har mycket övervikt skall äta mer än den som har lite. Man brukar prata knytnävsstora portioner, men jag vet inte om det stämmer. Vi har ju olika stora händer och om det stämmer så regleras maten efter hur stor man är.
Till detta lägger Du ovanjordsgrönsaker i första hand gröna. För en del är paprika, tomat,blomkål och vitkål ok, för andra inte, man får prova sig fram.
När du sen tillagar din mat steker du i smör och reder såser med grädde. Svårare än så är det inte.
Du behöver INTE lära dig räkna vare sig % eller något annat i början. Det räcker med att Du kollar dina livsmedels innehåll mot 5%-gränsen.
Själv äter jag inte mer än 3% för att vara säker på att inte få i mig för mkt kolhydrater under en dag.
Om Du börjar gå ned av de här enkla reglerna, behöver Du inte lära Dig mer, bara fortsätta så….
Om Du INTE gått ner alls efter några veckor och kanske till och med upp, kan vi ta en ny diskussion - vi är alla olika och måste acceptera det.
Freja ja då vet du hur det är att vara mobbad. Det har jag varit i hela mitt liv. Även av min man. Men det va inte det jag ville få fram egentligen utan det va att jag ville förklara varför jag inte förstår.
Jag vill bara kunna lära mig så att jag kan klara mig själv och inte ska behöva fråga jämt och ständigt.
Jag vill gå ner i vikt, och jag vill lära mig allt som jag bara kan. Tyvärr så har jag lite svårt för inlärningen, när jag ska läsa långa stycken.

Jag tycker inte det finns någon anledning att bli rädd av den här studien. Den är alltså baserad på en enkät om kostvanor i början av 90-talet, sen har man bara följt upp i befolkningsregistret om dödsfall och dödsorsak.
Man har alltså INGEN aning om vad folk ätit sedan början av 90-talet utan tar bara för givet att folk fortsätter äta som de gjorde då. Enligt mig är det rätt tveksamt.
En anledning till att vara skeptisk är den betydligt större studien Nurses Health Study som kom förra året. Där har man följt dubbelt så många kvinnor som i dagens studie under längre tid, och dessutom följt upp eventuellt ändrade kostvanor varannat år. Där fann man ingen ökad risk med lägre mängd kolhydrater.
I dagens studie var riskökningen ganska liten och knappt statistiskt signifikant. När en större bättre studie dessutom motsäger det tycker jag man skall ta det lugnt.
Men det har ju inte kvällstidningarna lust med förstås! 
Såg just nyheter på SVT1. Känner för att gråta… Det känns som et otroligt stort steg bakåt, framför allt som vi nyligen fick en positivt utredning där Atkins visade att folk gick ner i vikt!
IOFS sade "experten" i slutet av inslaget att det finns studier som visar motsatsen så att fler studier behövs, men ändå - inslaget var så otroligt negativt vinklat att till och med JAG kände mig helt lurad.
Men inte sa de heller VARFÖR de dog, utan bara att de dog pga Atkins! Borde man inte ha utvecklat ORSAKEN till att man dör av Atkins?? Fatta att folk kommer att vara förvirrade.

Hej ..jag är själv en nybörjare inne på min 9 dag…men det ända jag skulle ha sett upp med.. wokgrönsakerna…för det är nog många kolhydrater i titta nu på ärtor..16g…i 100gram..var inne själv på wok..men fick då rådet att det var inte så bra..men men vi är olika….du ska ju äta kött o kyckling är ju inte farligt…sen om jag nu skulle ha fel..så får någon rätta mig….
Freja. Tack jag kände att jag hade ätit kanske för mycket. Jag äter aldrig två stycken annars. Men det va så gott.
Margareta. Tack tack, nu förstår jag mycket bättre. Det va allt räknande som jag oroade mig för. Jag tittar på förpackningarna och köper inget över 5 %. Jo wok grönsakerna, men jag läste fel. Jag läste att tomater är det väldigt mycket kolhydrater i. Men jag kanske tittade fel i den där räknaren. I cal counter. Sen tittade jag för jag har en förpackning med passerade tomater och det va inte över 5 %. Kan jag äta det också ?
Om man ungefär ska äta som sin knytnäve, så äter jag på tok för mycket. Även att jag har gjort mat efter det här.
Är det vanligt att man går upp i vikt i början när man börjar med den här maten ?
Hej drutten. Ja du skrev ju till mig och du hade gått ner så mycket. Det tyckte jag va roligt för dig.
Okey jag ska se upp med wok grönsaker. Jag funderade på att göra köttbullar någon dag,men kom på att jag inte kan använda mig av ströbröd. Har ni något annat som ni tar i stället ?
Jag är så glad att jag fick hjälp med att hitta till den här sidan. Jag har så många funderingar. En del har jag sannerligen fått svar på.
Vill inte skrämma livet ur dig wafflan men jag har hållt på i åtta månader och undrar fortfarande över saker.*s* Det tar tid men man lär sig nåt varje dag och efter ett tag blir det lättare.Önskar dig lycka till !!!!
lizzzie du skrämde mig inte, jag blev bara glad. Ja om man nu får säga så. Men det ger mig ett hopp om att jag också kan lära mig, men att det tar tid.
Tack ni är så snälla allesammans
Heder åt dig Wafflan och upp med nosen . Fasen att bli så mobbad. Du är ju duktig som faktiskt tar tag i ditt liv och inte låter dig kanske bli trampad på när du kör "ditt" med kosten . Klarar du detta klarar du mer
Och det här med kosten löser sig efterhand,. Man lär sig varje dag. Ang köttbullar gjorde jag i går . 500 gr fläskfär blandade i 1 ägg och lite kryddor. Stekte stora köttbullar ganska länge. De blev jättegoda . Man behöver inte ströbröd. Heja dej.
När det gäller tomater får man prova sig fram, det är som med mycket annat, en del klarar det och andra inte.
Man kan också tänka att EN gång på tex två veckor, kanske inte gör något, men det man äter VARJE dag är mer noga.
5% är en bra början…ta en sak i taget och vänj kroppen lite försiktigt
ireke. Tack nu hade jag lite svårt att hitta vad jag har skrivit. Jo jag ska försöka, det känns nästan som det här är min sista chans att kunna gå ner i vikt.
Det låter gott med köttbullar, jag ska också göra dom. Tack för tipset.
Margareta jag ska prova mig fram. Jag trodde att det bara va 5 % kolhydrater man gick efter, inte lägre. Då lärde jag mig något nytt igen. Tack
Lägre än 5% går alldeles utmärkt för många, men inte för alla, så även där måste man faktiskt testa sig fram.
Hej wafflan!
För det första: om du som så många andra har svårigheter med skriven text så innebär inte det att du är dum för det! Hoppas att du tror på dig själv så mycket, att du inser att om din karl säger något sådant till dig… Ja, då säger det faktiskt mer om honom än om dig. Stackarn.
Du jobbar på jättebra med att försöka sätta dig in i ett helt nytt sätt att tänka kring mat och ätande, det är ju suveränt!
Du har redan fått många bra svar, jag har inte så mycket mer utöver dem att komma med. Ett par saker vill jag dock lägga till:
Om du äter rena råvaror och inte "sammanblandade" livsmedel så är det enklare. För att ta ett exempel- dina wokgrönsaker. Om du äter dem så får du ju med en massa olika grönsaker, där en del är OK men en del andra inte. Det gäller även vanliga, frysta grönsaksblandningar- majsen i dem inenhåller ju ca 20% kolhydrater.
Frukost: Mjölk innehåller ju 5% om jag minns rätt. Men eftersom man kanske dricker ett helt glas mjölk som väger 200 gram, så blir det genast ganska stor mängd kolhydrater. Däremot om du bara har en liten skvätt i kaffet ett par gånger om dagen- för att du inte gillar kaffe med grädde- så är det OK enligt mitt sätt att se det. Eftersom det inte blir samma mängder.
Försök att inte särskilja frukosten från andra mål. Är du hungrig på morgonen, så ät MAT även om det blir kycklingklubbor, bacon och ägg eller köttfärslimpa!
Mängd mat: Ät tills du blir mätt. Två kycklingfileér är väl inga mängder?! Jag åt tre stora kycklingklubbor nu ikväll innan jag åkte till jobbet, ska jobba inatt nämligen och ville stå mig ett tag. Se till att du blir mätt och att du gärna har ett extra tillägg av smör på det varma köttet.
Räkna gram och procent: Strunta i det! Kör på några veckor tills du fått kläm på hur det här går till, och se vad som händer med vikten. Går du ner i vikt, så behöver du inte ändra ett dugg.
Lycka till!

Heja dej Wafflan.
Jag är själv ny här och det bara snurrar
.Jag gör som Margareta skrev till dej, kollar kolhydraterna på förpackningar.Jag skulel bli nipprig om jag skulle börja väga och räkna på allt.För mej måste det vara enkelt.Jag fixar inte allt det här med fettet ännu. Långt därifrån. Fettskrämd? Familjen protesterar av det högluddaste och bara skakar på huvudet, såger att mina artärer kommer att bli fullständigt igentäppta och jag fet som ett troll *Ler*.Men jag har överbevisat dem, för idag har jag gått ner 4 kg sedan den 3 mars.Jag blev så glad så jag var tvungen att ta fram måttbandet.Jippi massor av - cm på alla ställen. Magen -8 cm."gummefläsket" (höfterna, rumpan) hade minskat med 6 cm. I måndags började jag ut och gå en timma varje dag, hoppas bara jag kan motivera mej att förtsätta.
Har läst alla Atkins böcker, som numera finns på svenska. Han förordar inte alls mer protein än normalkost utan satsar på fettet. Fungerar inget annat så rekommenderar han fettfasta. I sin sista bok talar han om Stevia som sötningsmedel men råder att man nyttjar det med måtta. Att de som numera driver företaget Atkin saluför en del produkter som har lågt kolisvärde beror väl på att det finns ett behov av det och att det i Amerika gäller att tjäna pengar på allt. Det är därför de är världens största ekonomi.

jag har bara en liten fråga som kanske inte är oviktig
VEM vet när man ska dö
o hur ska man veta när de är för tidigt
tror jag ingen vet nej
som sagt jag bara undrar,,,,isåfall skulle denna någon kunna tala om när de e dags för mej,,eller hur????
hej magma jag jobbar oxå natt, har ätit LC i 2 veckor, undrar hur länge du hållt på med LC om du gått ner i vikt. Har nämligen en teori att det är "omöjligt" för oss nattisar att gå ner i vikt oavsett diet, p.g.a att man stör förbränningen om man är vaken på natten. Hoppas på svar från dej eller nån som vet…
Välkommen hit candy… från en dagarbetare…
Fortsättning i DN idag…
Det finns några kloka journalister…

Bojs är inte så dum. Men hon tycks ha missat att man inte kontrollerat vad personerna äter, bara vad de åt vid ett tillfälle för femton år sedan.
Skulle man fråga mig vad jag åt för 15 år sedan så skulle man komma fram till att det är tallriksmodellen som gjort mig smal. Jag kämpade nämligen med tallriksmodellen på den tiden.
Hade man frågat mig för tio år sedan så skulle man vetat att Paulun gjort mig smal. På den tiden blandade jag kolhydrater och fett, eftersom "fett brinner i kolhydraternas låga". Det var tyvärr fel det också.
Och hade man frågat mig för fem år sedan, så hade kanske Banting eller Atkins fått äran av min viktnedgång. Jag kände visserligen inte till dem på den tiden, men jag åt enligt en besläktad modell.
Sten Sture

ang atkins som är så farligt.
Har dessa för tidigt döda ätit atkins i 12 år? Fattar inte. Jag har läst atkins böcker och hans proteinrekommendationer är inte särskilt höga. Å andra sidan vad gör det att vi dör tidigare? Jag menar, Skaldeman och Margareta är ju döda redan och säkert flera av oss andra också. Om man får tro forskarna alltså. : )
I själva verket heter den här sajten fonus.ifokus som jag sagt innan… vi är rätt pigga för att vara döda…
uuuuuu (spöklikt hoande alltså)
#67 Då måste socker vara suveränt för att gå ner i vikt
för det är det jag ätit mest av de senaste 35 åren…..
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Jag har gått igenom studien ordentligt:
Protein- och kolhydratkontroversen
På Toxiska epistlar finns även en bakgrund till studien, låter som att studien var beställd:
http://blogg.passagen.se/millimetervagor/20070328#atkins_studien_ett_best%C3%A4llningsjobb
waffflan;
Med risk för att att i mycket nu - men ….
att säga att någon är för dum för att förstå kallas Kräkning och sånt är STRAFFBART…
Gå ner i vikt om det är det du önskar för din egen skull eller låt bli, för din egen skull, må bra och ge honom en känga i röva…du är värd bättre!
Du klara det!
Hej jag hittade tillbaka hit. Tack för att ni har skrivit till mig. Jag ska verkligen kämpa, förutom i dag då jag inte mått så bra.
Och jag gör det här för min egna skull, inte för min mans. Vem vet en dag kanske jag blir av med dödköttet som en skrev här. Vilken tur att han inte ser . Men jag skrattade lite när jag läste det. Tack

Wafflan - hur går det? 
Hej på er. Jag har inte kunnat titta in här på flera dagar. Det har bara stått att sidan inte finns. Har ni haft samma problem ?
Jag har haft det lite jobbigt dessa dagar hemma. Men ni ska veta att jag har tänkt så mycket på er.
Allt det som ni har skrivit har jag kunnat plocka fram när jag har varit ledsen. Och det har stärkt mig.
Nu ångrar ni er att jag kunde komma in här, för nu blir jag frågvis igen.
Jag har tyvärr inte förstått det här med maten än.
Jag har inte gått ner något än, jag tror att jag har ätit den här maten i ca en vecka nu.
Så jag har lite frågor. Jag har hållit mig borta från det som jag ska förutom en dag, då jag bara ville fly.
Det här med kolhydrater. Jag går efter 5 %, och det står / 100 gr.
Är det så att man inte ska äta mer än 100 gr / dag ? För i sådana fall har jag verkligen gjort fel.
Sen vet jag inte hur mycket smör ni steker i ?
Nu vaknar visst min man så det är lika bra att jag stänger av.
Tack för att ni frågar hur det går. Jag hoppas att det går bra för er.

Skaldeman skrev så här i sin bok vill jag minnas:
Väg 1 kilo lätta grönsaker, alltså sådana som växer ovan jord, blomkål, broccoli, sallad och gurga mm. och fördela dem under dagen. Sedan äter du bara proteiner och framför allt fett.
Jag tycker att det är en bra tumregel att utgå ifrån. Snåla inte med fettet, det är det som är basen för vad du äter. Vidare säger Skaldeman, att man skall äta grönsakerna efter måltiden, inte före som vi är annars vana vid. Det är för att man skall stabilisera blodsockret med fett och protein först. Så börja gärna måltiden med lite ost, tex.
Nu är inte jag någon expert i det här som många andra, men jag tror att jag har fattat det här. Misströsta inte om du inte direkt går ner i vikt, det kommer om du håller dig borta från bröd, ris, potatis och mjöl och socker. Lycka till och kämpa på! På alla fronter!
Tack snälla du för svar. Då ska jag äta ett kilo grönsaker varje dag ?
Men hur mycket kolhydrater får jag äta / dag ?
T ex om jag vill äta lite ost. Creme bonjour den är på 5 % / 100 gr.
Är det allt i kolhydrater jag får äta om dagen. Min ost på endast 100 gram ?
Nu har jag två dagar i påsk ätit lite potatis, jag älskar jansson,men nu var det inte lika gott som innan och jag kände att jag vart mycket hungrigare än mina andra dagar.
Annars har jag verkligen försökt att äta rätt. Men jag är väldigt osäker på hur mycket jag ska äta när det gäller kolhydrater ?
Är det så att man bara får äta 100 gram kolhydrater / dag ?
Har ni haft det trevligt i påsk ?
Tack
allt detta med studien om döda proteinätare är en negativ propaganda mot LC-kost. kött och smör och riktig mat är dyr, medan potatis, pasta och annan skräpmat bilig. om man bevisade att LC var nyttigare för oss, hur skulle livsmedelsindustrin (skräpmatindustrin) överleva? det kommer inte att gå så lätt, det är stora makter som är inblandade här. denna kamp vi påbörjat kommer att vara lång och svårt, men vilken kamp har någon gång varit lätt?
Wafflan, om osten väger 100 gram så är det 5 gram kolhydrater i den. De flesta av oss äter ca 20 gram kolhydrater per dag. Så då skulle du kunna äta 400 gram av osten, vilket jag inte tror du kommer att göra.
Du bestämmer själv hur mycket kolhydrater just du vill äta. Och hur mycket du kan äta och ändå gå ner i vikt. Du får helt enkelt prova dig fram.
Grönsaker som sallad, gurka, broccoli, blomkål, kan du äta ganska mycket. De innehåller väldigt lite kolhydrater.
Om du äter mjölkprodukter så innehåller de också kolhydrater. Grädde tex. ca 3 gram / 100 gram, alltså 1 dl grädde blir 3 gram kolhydrater. Om du då räknar att du ätit 100 gram ost och 1 dl grädde + kött + fett så blir det 8 gram kolhydrater , om du tar lite grönsaker till maten så blir det några kolhydrater till och äter du ägg så blir det lite där också. Men du kommer inte över 20 gram om du inte äter mer än så.
Wafflan - det är inte så svårt, tro mig.
Ta bort allt bröd, all pasta, alla rotfrukter, allt mjöl, allt socker, frukter och andra halvfabrikat med mycket socker/kolhydrater.
Ät kött, fisk, kyckling och ägg.
Grönsaker som sallad, gurka, broccoli, blomkål, kan du äta ganska mycket. De innehåller väldigt lite kolhydrater och fräschar upp lite mot allt kött mm.
Mjölkprodukter innehåller också kolhydrater och en del av oss är lite känsliga mot just för mycket av dessa.
Smör, smör och åter smör i massor, till allt.
I maten, i kaffet och teet. Smörbollar!!!
Drick vatten, juice och läsk uteslutet. Även "sockerfritt" triggar iggn sötbehovet.
Dra ned på kaffe om du kan, det kan ev höja insulinpåslaget…
Du nämnde att du var hungrigare efter Jansson och det är precis detta som händer, sötsuget triggas iggn på potatisen/grädden/anjovisen/ströbröd…
Ett tips med Janssonsmak är
Vit fisk i Anjovissås…
Svetta ihop lite anjovis m smör + lite finhackad gul lök (vet inte om anjovis är ok f oss? )
i en kastrull, låt smakerna giftas ordentligt och häll på Creme fr eller grädde, vitpeppar efter smak, lägg i Vit Fisk och låt den bli genomkokt däri..gott det med! Serveras t sallad…
Lycka till nu!
Hur har du det med din man ?
Är det någon som vet om det pågår, eller initieras, någon forskning på folk som äter lågkolhydratkost? Det borde väl vara en väldigt intressant och angelägen uppgift för seriösa forskare.
Det är ingen som vågar! Då det kanske visar sig att detta är bra!!! Vilka ekonomiska följder det blir för bla livsmedelskarusellen om detta visar sig vara bäst….