Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2114 ggr
kitabu
0

Hur skulle diabetiker äta?

http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/har-vi-gloemt-bort-hur-diabetiker-ska-aeta/

Kanske något att fundera över?

80% fett? Jovisst, det går även i dag.

Helena Hesselmark

gun92884
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

… intressant artikel … min mormor dog nagra ar innan insulinet uppfanns. Hon hade diabetes och giftstruma och at nastan inga kolhydrater alls. Dessutom satte hon 5 barn till varlden. Det hjalpte naturligtvis att hon var hogborgelig och hade full hjalp i hemmet. Ingen av barnen fick diabetes men val tva fick Parkinson's. Diabetes visade sig i nasta generation; det ar darfor jag har lowcarbat i manga ar, for att mota Olle i grind. Min mamma (sistfodda) var 5 ar nar hennes mamma dog.

Inkanyezi
0

Onekligen intressant om Petréns vämjeliga fettkur.

Förmodligen är det den historien som har lett till det starka avståndstagandet från att behandla sjukdomen med kost. Att högfettkost faktiskt minskar insulinbehovet och kan göra blodsockret mer stabild utan att vara vämjeligt, och att det därmed kan leda till ett långt och ganska friskt liv är något som insulinsäljarna inte verkar vilja att det ska komma fram.

Högfettkost behöver ju definitivt inte vara vämjelig, Petréns kost gällde ju innan insulinet började användas. Att man sedan har gått så långt som att rekommendera diabetiker att äta just det de inte tål, och därmed får kraftigt svängande blodsocker ser jag som en märklig utveckling. Bernstein har ju ganska tydligt visat att man kan hålla sockret lågt och stabilt genom att inte belasta sig med för mycket socker, och att man genom att man har små doser av både kolhydrat och insulin inte får så stora svängningar. En liten insulindos drar inte ner sockret till känning, och en liten mängd kolhydrat ger inte väldigt stort insulinbehov.

Jag tror att det är något lurt bakom det där att man ska kunna äta vad som helst när man faktiskt har en sjukdom som gör att man inte tål socker.