Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3194 ggr
Athenasmatte
1

Kokosfett i blomkålsmosen?

Hejsan!

Jag tänkte laga blomkålsmos idag men såg nu att smöret är slut =(. Men jag har kokosfett hemma, så jag undrar om det funkar med det istället? Eller ska jag hellre sticka iväg och köpa smör? Har jättemycket kokosfett som måste användas, så om det funkar hade det varit jättebra!

PAX//Madeleine

JazzBass
0

Jag tycker det funkar hyfsat. De facto var det fett från silverpaketet jag använde första gången jag fick ett jättegott mos (kokade i grädde och hade nån matsked kokosfett i).

Prova, annars lär du dig inte eller får en egen uppfattning. Jag provade kokosolja i kaffe och te, men det tyckte jag var så vedervärdigt att jag aldrig mer kommer prova på det. Men jag ångrar inte att jag provade trots att jag innehållet i koppen hamnade i vasken… Jag föredrar att steka i kokosolja (främst svamp), röra ner det i kylskåpskall yoghurt eller i blomkålsmos…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Wildrat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Klart det funkar men smaken blir annorlunda. Kokosfett smakar ingenting (om det inte smakar kokos), smör smakar ju smör…

Athenasmatte
0

#1; kokade du blomkålen i grädde istället för vatten? Eller en blandning mellan vatten och grädde? Låter gott, kanske man ska prova!

JazzBass
0

#3 - Jag kokade i grädde, men man måste vara väldigt påpasslig så det inte kokar över eller kokar torrt. Locket ligger så där halvt på och plattan är på ganska svag effekt. Använder inte så mycket grädde så det som ligger över ytan måste ju ångkokas. Rör dock om emellanåt så det inte ska bli för ojämnt kokt och för att det säkert inte ska fastna nåt i bottnet. I slutet kör jag på hårdare effekt utan lock om det är för mycket vätska. Det rinner ut en del ut blomkålen också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Lisabet
0

Jag använder alltid kokosfett i stället för smör, i allting, för jag tål inte smör. Det går alldeles utmärkt. Kanske att det skulle blivit godare med smör, det vet jag ju inte.

Kokosfett i te har jag också, jag tycker inte det smakar något, men det känns annorlunda att dricka. Kaffe dricker jag inte.

helvete
0

Vad för slags kokosfett använder ni? Köpte silverpaketet för ett år sen, kunde inte förmå mig att smaka på det! Idag var jag hälsokostsaffär och köpte en burk Kung Markatta. Det har en intensiv kokossmak, vilket jag avskyr. De hade fler fabrikat, men förstås ingen att smaka på.Finns det nån kokossmakfri kokosolja och hur är den i så fall preparerad.

Poppikock
0

#6 Cocosas smakfria kokosfett köper jag via t ex Bodystore på nätet, funkar utmärkt i te då det inte smakar något, det går att läsa mer om just det kokosfettet lite varstans på nätet!Glad

Wildrat
0

#6 Läs på förpackningen, det brukar stå om det är smak eller inte. Finns det två likadana burkar med olika pris så är det billigare utan smak. Det med smak brukar också heta saker som virgin.

Smaken är borttagen med vattenånga.