Mannen äter Pizza fy fabian vad taskigt!!!!
I går var var andra dagen i mitt nya liv som LCHF:are och vad gör min man då…….jo frågar om vi ska ha oss vars en Pizza???
Mina tankar for genom huvudet "spelar det någon roll och gör det någon skillnad med vikten så här andra dagen om jag också äter en pizza?" . Sen gick tankarna snabbt över till att fy fabian vad min man är taskig som frågar om jag vill ha en pizza och ännu taskigare är det om han beställer en pizza och jag ska känna doften av det hela.
Till slut tänkte jag som så här, ska jag leva ett nytt liv kommer jag ständigt utsättas för frästelser som en alkoholist eller narkoman måste lära sig att det som varit deras frästelse i livet måste man avstå även om det finns runt om dem. Vidare ska inte min man behöva leva som jag om inte han vill.
Idag är jag stålt att jag valde två bitar kassler med majonäs istället för pizza men valet var inte helt enkelt:-(
Ene
om du är sugen kan du alltid ta en kebabsallad, det är gott! (typ kebabtallrik utan pommes med extra sallad) jag brukar välja till fetaost, mums!
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Du var verkligen jätteduktig som stod emot din mans ogenomtänkta middagsförslag men… Just kassler är väl kanske inte den ultimata LCHF-maten, kolhydrathalten är väl ok men med tanke på resten av skräpet de lyckas tillsätta så finns det bättre alternativ.
Exempel på innehållsdeklaration från Willys kassler:
Potatisstärkelse torkad
Glukossirap/druvsocker
E 450
E 407
E 250
Animaliskt protein från gris
Aromer
Jästextrakt
E 621
E 631
Socker
E 301
Hej, grattis till ett kostval som jag tror du kommer att må mycket bra av!
Vad gäller just pizza brukar jag undantagsvis äta pålägget och lämna brödet. Detta kanske sker en gång/halvår för normalt äter vi inte pizza. Min sambo var inte med på att byta kost till en början men när han "råkade" gå ner 7 kilo och magen blev lugn och tyst kunde han inte annat än fortsätta!
Lycka till :)
Annars brukar alla pizzerior jag har varit på ha ett utbud av trevliga sallader, så det har hänt att herrarna i familjen har beställt varsin pizza och damerna varsin fräsch sallad med avokado, ägg och räkor, när man någon gång inte har lust att ställa sig vid spisen.

Om man är sugen på pizza så finns det lchf-pizza man kan göra själv, vill man äta ute så kan man beställa sin favorit och bara äta fyllningen eller på en del ställen där de har bra service kan man säkert få beställa en pizza utan botten = endast fyllningen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Bra att inte skylla eventuella misstag på omgivningen!
Du tog ett eget beslut, bravo!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Jag brukar välja en sallad när det är hämtmatsdags.
Annars så bakar vi själva pizza hemma ca 1g/mån för att det är rätt trevlig mat att göra tillsammans som familj och barnen älskar att vara med och fixa sina egna pizzabitar och då gör jag en egen botten till mig och jag tycker det funkar jättebra som substitut.
Jag hittade ett recept på LCHF-"pizzabotten" som är jättebra!;
Ingredienser;
2 ägg
salt
2 msk olja
1 msk grädde
4 msk vatten
3 msk fiberhusk
1 krm bakpulver
Gör så här;
1) Vispa äggen & saltet så att det blir fluffigt. Tillsätt sedan resten av ingredienserna, blanda väl & låt stå och svälla i cirka 10 minuter
2) Bred ut smeten på ett bakplåtspapper. Lättast är om man sedan lägger en bit plastfolie över smeten och trycker/kavlar ut den på plåten (annars fastnar det på kaveln; jag brukar ta en platspåse runtom kaveln och sedan kavla degen)
3) Grädda i 10 minuter på 225 grader eller tills botten fått fin färg (gyllenbrun typ)
4) Lägg sedan på tomatsås och valfrit pålägg och grädda i ugnen tills osten smält!
Jag tycker att den degen blir jättebra!
Om min sambo vill beställa från pizzeria så brukar jag väla en kebabtallrik utan pommes; då brukar jag få en jätteportion! Mycket gott och LCHF! =)
PAX//Madeleine
Verkar på ett par stycken som att kebabsallad inte är vanligt förekommande på menyn där ni bor när ni beskriver att ni väljer en tallrik men beställer bort pommesen….var bor ni om man får vara frågvis, eller har jag fel angående kebabsallad på menyn?=)) Inget illa ment, men jag har förstått att utbudet av pizza och dylikt kan skilja sig i det avlånga landet vi lever i!
Här nere i Småland har vi kebabsallad som standard på pizzerians meny, man får sallad, lök, gurka, tomat, ibland majs, en ananasring, feferoni, ost, kebabkött och krämig kebabsås, ett bröd brukar skickas med också men det kan man ju strunta i att äta!=) De gånger jag köper en kebabsallad så äter jag både majsen (kanske är ca en halv dl) och ananasringen, men det kanske inte funkar för alla. Gott är det i alla fall!=)
Som nämnt kan man faktiskt äta fyllningen (lättast i en inbakad kanske) - dock kan säkert vissa billigare ställen ha typ "pizzamix"(bara delvis ost, resten margarinost eller annat jox) istället för riktig ost.
Kebabsallad är som nämnt jättegott, tyvärr innehåller många sorters kebabkött en hel del kolhydrater ofta i form av mannagryn som drygar ut den, för att inte nämna smakförstärkare som kan trigga till sug. Och oftast socker i såserna. Om man "tål" det eller inte får man väl avgöra själv, men värt att tänka på att det fortfarande är skräpmat även om det är mindre kolhydrater än många andra alternativ.
#10 Det är just därför man inte ska beställa kebabsallad utan kebabtallrik utan pommes, inte en massa grönsaker som inte är ok (majs är spannmål och inte grönsak) - dessutom så får man oftast mer kött på det viset när de tycker det ser lite tomt ut :P
jag bor i stockholm och i göteborg, på båda ställena finns kebabsallad på de flesta ställena men jag skrev ut kebabtallrik minus pommes bara för att förtydliga lite :p
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se
Det brukar även finnas "riktig" mat på pizzerior..
Tex lövbiff eller liknande.
Man MÅSTE inte äta pizza för att man är på en pizzeria..
Du var smart som valde ett annat alternativ! Du kommer bli rikligt belönad sen när du mår bra och kroppen krymper! Jag tycker inte ens att pizza luktar gott längre.. och så dåligt som man mår efter en pizza.. urk.