Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 10456 ggr
SirfalasEmy
3

Apokvoten

För 1½ år sedan kollade jag kolesterolvärdena (och då hade jag ätit LCHF i 11 månader). P-kolesterol 7,7 (ref. 2,9-6,1) P-HDL 1,39 (ref- 1,00-2,70) P-Apolipoprotein B 1,76 (ref. 0,51-1.65) P Apolipoprotein A1 1,65 (ref. 1,19-2,28) Om jag räknar rätt fick jag en Apokvot på 1,06666… (alltså ApoB/ApoA1) Skulle inte vara över 0,8 för mig som kvinna om jag förstått det hela rätt? Jag har även tagit totalkolesterolet och delat med HDL = 5,53… (ska vara under 6, helst under 5, enligt kostdoktorn, eller hur?) :) Men sen blir jag förvirrad angående apokvoten, då det på kostdoktorns kolesterolsida står att: "Det vanliga sättet att titta på detta prov är att ta antalet LDL och dela med antalet HDL. Detta prov kallas för ApoB/ApoA1. eller ”apo-kvot”. Det har visat sig vara det bästa testet på blodfetter för att förutse risken för hjärtsjukdom, bättre än alla värden i gamla kolesterolprover." Det var ju ApoB/ApoA1 precis? HDL kollade doktorn ju inte ens? Är apoB samma som LDL och Apo A1 samma som HDL? Kan det väl inte vara då mitt HDLvärde inte var samma som ApoA1 i värde? Hoppas jag får fram hur jag menar. :p Blir lite förvirrad. Bara så jag räknar rätt. Snart dags att ta nya prover. Hoppas hoppas att det ser lite bättre ut nu, efter ytterligare tid på LCHF.

HerrDevlin
4

(Smiter in från ett annat forum för jag såg en intressant rubrik)

Apo B är ett protein som sitter på ytan av LDL-kolesterol. Den har en roll vid transporten av LDL in i vävnaden, och överskott av kolesterol i vävnader är förknippat med arteroskleros (åderförfettning), vilket är dåligt. Så Apo B är inte LDL i sig, men mycket Apo B gör att LDL lättare kommer in i vävnaden.

Apo A1-proteinet däremot finns på HDL, det bra kolesterolet, och hjälper till att transportera bort kolesterol från vävnaden. Så mycket Apo A1 är bra för att man då lättare blir av med överskottskolesterolet.

Anledningen till att apokvoten är ett bättre mått än LDL/HDL är för att det kan finnas olika storlekar på kolesterolpartiklarna. Tänk att det finns ett visst antal Apo B per LDL-partikel. Om man då har stora partiklar så kommer det visa ett högt LDL-värde, fast det egentligen inte är så farligt kanske. Har man däremot ett högt Apo B-värde så är det sämre, för det tyder på fler transportmöjligheter in i vävnaden så att säga. Samma gäller HDL och Apo A1, det är bättre med mycket Apo A1 än HDL för att man inte säkert kan säga hur HDL:et som finns funkar (man skulle kunna säga att HDL beskriver förekomsten av partikeln, och Apo A1 beskriver funktionen hos partikeln).

Men sedan så måste man ju ta det i förhållande till varandra. Har man lite Apo B ska det ju vara bra, men om man har ännu mindre Apo A1 som kan transportera bort det så är det dåligt i alla fall. Och likaså tvärtom, ett högt Apo B-värde behöver inte vara dåligt om man har ett jättebra Apo A1-värde. Det är därför man gör en kvot av det, för att se hur mycket "dåligt" kolesterol man har i förhållande till det "bra" kolesterolet.

Hoppas du blev lite klokare av det här och att jag inte trasslade till det för mycket! Jag skrev ett litet arbete om det här under min andra termin universitetsstudier, så jag tycker det är väldigt intressant :P Jag svarar gärna så gott jag förmår. Rätta mig gärna om någon tycker jag har fel, jag lär mig gärna mer.

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man räknar speciella proteiner i LDL och HDL, som bara förekommer ett av i varje lipoprotein.

Anledningen är att detta säger mer än vanliga kolesterolprov, där lipoproteinerna kan vara av olika storlek och därmed ge ett falskt svar.

Man kan altså ha helt normala värden, men små och ickefungerande lipoproteiner, en massa smä, vilket då är ett tecken på att något är mindre bra.

Dvs om man sätter sitt normal kolesterolprov mot ett APO-prov så får man mer fakta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

SirfalasEmy
0

Phew, tack för infon, båda två. Jag blir helt slut av att försöka förstå mig på detta.

Om min apokvot fortfarande är lika hög nu när jag tar prover snart igen, är det läge att börja fundera på statiner då? Känns inte bra.

Nu går jag ju hos Ralf Sundberg, så jag känner mig någorlunda trygg, om man jämför med vårdcentralen.

Idag ska jag till vårdcentralen (då Ralf inte hade tid förrän i juni) och göra ett EKG då min puls är ganska hög. Hade 109/minut igår när jag hade sovit två timmar. Misstänker dock att jag har för hög dos levaxin.

HerrDevlin
0

#3 Jag är inte läkare och jag pluggar inte till det heller, så jag kan faktiskt inte det där med medicinering ;) Jag vet alltså inte hur länge man ska gå med högt LDL och Apo B för att behöva börja medicinera med statiner, men vad jag har läst om det så är det väl inte till någon större nytta om man inte är man och har haft någon sorts hjärtinfarkt först? Kommer inte ihåg hur det var men jag har för mig att nyttan med det är begränsad. Du får väl höra med Ralf och se vad han har att säga om ämnet!

Levaxin är väl ett läkemedel mot hypothyreoidism? Så om du tar för hög dos av det borde du få tecken på hyperthyreoidism istället, typ svettningar, hjärtklappning, lite allmänna tecken på stress och hög metabolism. Så den höga vilopulsen kan kanske ha att göra med det som du säger. Tänk på att inte ta pulsen direkt när du vaknar bara, då den kan vara lite förhöjd då. Många män kan säkert intyga angående detta om de har erfarenhet av ett vanligt fenomen kopplat till denna morgonpuls ;)

Men som sagt, jag är inte läkare och aktar mig för att ställa någon sorts diagnos. Lyssna alltid på vad din läkare har att säga, denne har alltid sista ordet! =)

Wildrat
0

#3 Ditt höga kolesterol är ett symptom på hypotyreosen, på vilket sätt skulle statiner hjälpa när de bara sänker kolesterolet..?

Högt kolesterol är dessutom inte farligt för kvinnor, bara för mär under 50års ålder.

Om du tror att dosen Levaxin är för hög, varför sänker du inte? Det går hur bra som helst att ändra dosen på egen hand och känna efter hur du mår (ofta ett bättre mått än provsvar). Sänk inte för mycket på en gång bara och låt det gå några veckor mellan gångerna. Levaxin är en ersättning för nåt kroppen ska producera själv och eg inte en medicin så det är inte farligt att justera dosen på egen hand om man bara tar hänsyn till vad som händer. Både för lite och för mycket märks ganska väl.

Zepp
1

Altså.. om både APO-kvot och de andra kolesterolproverna visar "fel" värden innebär det inte att man automatiskt kommer att få hjärtkärlhändelser!

Det innebär bara en statistiskt högre risk.. dvs fler med höga värden kommer att få det än de med lägre värden.

Nu kommer jag inte ihåg procentskillnaden, men för att exemplifiera.. såg att 10% med låga värden får HKH, och motsvarande grad de med högre värden så kommer 30% att få det!

Dvs en 200% ökad risk.. men det skall ses i ljuset av allt annat, dvs alla andra riskfaktorer skall vägas in, tex alla andra livsstilsfaktorer som oxå innebär ökad risk, typ rökning, metabolt syndrom, ärftliga faktorer, osv!

Om man säger som så.. uppemot 90% av de som kommer in akut på hjärtintensiven har någon form av glukosmetabolismstörning. och de kan ha både låga som höga kolesterolvärden!

Det finns överhuvudtaget ingen vetenskaplig evidens att statiner har någon som helst förebyggande effekt hos friska, oavsett kolesterolvärde!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.