Kall mat att ha med..
Inspirationen tryter, så ställer en fråga här:
Ska iväg på en heldag på lördag och den planerade maten är baguetter, frukt, choklad och festis.
Inte ngt jag kan njuta av där, med andra ord.
Men vad 17 ska jag ta med, som kall mat?
Är inte överförtjust i omelett och försöker hålla mig under 5 g kolh/dag.
Kycklingfilé kom jag på, men behöver lite ost och fett till, annars blir jag hungrig ganska snabbt igen. Och det känns lite tråkigt… :(
Någon som har lite tips? 
den här tråden verkar intressant:)
fast själv är jag väl mest ute efter ngt som går att ta med som inte behöver vara kallt!
annars går det väl att ta med nästan vad som helst, ägg, smör, ost, kyckling och lite grönsaker i en sallad? kankse?

Gör en "paj" (recept finns till vänster tror jag), men det är kanske för likt omelett…? Annars kan jag rekommendera grillade kycklingklubbor, falsk "potatissallad" och kanske lite grönt till. Några goda ostar är ju gott att ha med också.
#1 - du vill ha förslag på varm mat att ta med? Då kan du ju egentligen laga till nästan vad som helst och ta med en matlåda. Eller?

Jag brukar baka fiberhuskbröd och fylla med allt mums jag kan komma på =)
(bröd: Smält smör, ägg, fiberhusk, linfrö, bakpulver och valfria kryddor gärna brödkrydda)
Kall ostkaka fungerar oxå utmärkt. Tillaga den ngn dag i förväg så att det blir lite satt, skär skivor =)
Majonäs sallad (majonäs, ägg, tonfisk, lök, sallad…rör tilll en "lite smetig" sallad.
lycka till

Oh, kall ostkaka var en brilliant idé. Det ska jag ta med till helgens tävling! *mums*

Jag, som brukar kunna vara besvärlig bara för att retas, skulle mycket väl kunna ta med mig en engångsgrill, en rejäl köttbit och en god sås
Annars är kokta ägg praktiskt. Nötbröd med gott pålägg, kalla köttbullar, skivad laxpudding (jag brukar öka antalet ägg för att få den fastare), fetaost, oliver, vira bacon runt musslor eller nåt annat gott och stek i ugnen.
När jag behöver ta med mat som inte kan kylas brukar det bli babybelostar, ölkorvar och kokta ägg. Kanske inte världens roligaste men man håller sig mätt i alla fall. Äggmjölk med kaffe- eller chokladsmak går utmärkt att förvara i termos. Mättar också bra.
Jag tar med skalade räkor blandat med majo och till det ett par ägg. Eller gör en tonfiskröra med ägg till. Nötbröd med levermousse mättar bra. Kalla köttbullar med majo eller kanske en cole slaw. Grillad kyckling med cole slaw. Till kaffet blir det baby bell eller någon annan ost.

Massa bra tips, tusen tack för det! :)
Har tyvärr svårt för ägg i allmänhet, men nu har jag ju en hel hög av förslag och recept att välja på, ska nog lösa sig!
Tack igen!! 
Stek kycklingbitar med paprika och blomkål in rikligt med smör. Lägg till kokta ägghalvor och en adekvat mängd majonäs, och du har en mycket god matlåda som går att äta kall.

hej igen,
#3 Jag letade igenom receptbanken (och försökte även söka) efter ostkakan, men hittade inget recept någonstans.
Vill du skriva ner det till mig, eller posta en länk så vore jag tacksam!
//J

Jag brukar göra sallads-wraps och fylla med allt möjligt. mycke praktiskt när man ska ha med något och inte har några verktyg för ätandet.
smidigast är om man slår in dem i lite plastfolie.
jag gjorde en "saffranspannkaka" i går på enbart ägg och grädde, samma mängd, eller alltså 4 ägg 4dl grädde tex. lite sukrin tog jag och mixade ihop med ett paket saffran och gräddade på svag värme tills den hade stannat ( 100 grader med varmluft tog bortemot en timme)
den var himmelsk och utan saffran men med hackad mandel tex blir det ostkaka… men den som finns på recept här är det keso i också mend et tycker jag är onödigt… blir mer kolisar och vattnigare bara!

Det finns en hel tråd om ostkaka.
men… såhär gör jag min.
4 ägg
1 burk keso (sköljer i sil, låter rinna av och mosar)
1 burk mascarpone lr philiadelphiaost
1 liten näve fint hackade mandlar
ca 3 msk fiberhusk
en svätt grädde, ca 1 dl
smaksättning. Bittermandelolja och saffran är en höjdare. Bara bittermandelolja. Lite hallon till fest =) jag brukar söta med en knivudd stevia, men ngt hallon i formen är bättre. Kanel eller kardemumma fungerar oxå….ja kombinationen är oändlig.
Grädda på låg värme ca 150-175 i kanske 45 minuter. Låt svalna och sedan kallna ordentligt i kylen så att det sätter sig =)
Lycka till
Jag gjorde baconlindad kycklingfilé med en skvätt gräddsås en gång när jag skulle ha kall mat med mig. Jag skar den i kuber när den kallnat och hade oststavar till, jättegott. Står man sig på länge.
#2 vad jag menade var att jag skulle vilja ha tips på något som man kan ha med sig utan att det blir dåligt om man inte har kylskåp eller kylväska
Kycklingsallad med sidfläsk och dressing?

#15 Beror ju på hur länge du tänker förvara maten. Det mesta klarar sig över dagen om det är nedkylt efter tillagning.
Linda bacon runt stavar av halloumiost och kör i ugnen ca 20 mn på 175 grader.
Mättar jättebra och är lika goda varma som kalla.
Nötbröd med mycket smör, ost, skinka eller annat pålägg är också väldigt mättande tycker jag.
Några paranötter kan man också ta med.
Gör en stor oopsipizza och ät den kall. Är säkert jättegott!

Jag röstar på "rörorna"..
Tonfiskröra: lök, tonfisk, kryddor …och kanske lite paprika, purjo pepparot eller dijon, kokta ägg…allt eller valfritt hackat och blandat med majo!!
Makrillsröra: som ovan eller följande..blanda o ge!
Allt i kylen ska användas!!!
Räkröra: Räkor…och kanske vårlök, crabfish, kokta ägg, gräslök, dill, lite överbliven skagenröra, stenbitsrom…allt eller valfritt hackat och blandat med majo!!
Jag gör ofta "röror" och har färdiga i kylen…ta en msk när du blir sugen, rulla in i ett salladsblad eller i en ost skiva eller ät med fläsksvålar. Perfekta snacks!
Lycka Till!!

Fortsätter med mina röror:
Rester av grillad kyckling:… lök, purjo, vårlök, dijon, peppearot, paprika,smakrik ost, kryddor, knaperstekta baconbitar,kokta ägg ….allt eller valfritt hackat och blandat med majo. ( tänk på caesarsallad när du komponerar)
Rester av nötkött ..som ovan!! Tänk strimlad lövbiff med pepparot
…allt hackat och Blandat med majo förståss!!

Nå…hur blev det? Håller forfarande på rörorna..
Gör biffar och frys in, bara att plocka ut ur frysen och så tinar de tills det är dax att äta ;)
"En stund i taget - här & nu"
En pytteliten kylväska är alltid ett bra tips.
Numer pensionär i Nynäshamn

hej,
löste det jättebra med kycklingfiléer lindande i bacon som jag åt kalla (hade dock en ENORM kylväska med, fick en del frågor),
sen massa ostar, beasås, creme fraiche och ägg.
Favvorit rätten är annars ostplättar;
1 ägg
1 msk majonnäs
60 g riven ost,
steker små plättar varje morgon, även denna, då vi sov över på stället. Mumsades dock upp av de andra, så fick inte så mkt själv.. ;)
Aliki - ska dock testa rörorna, låter ju super att ha i kylen eller med på jobbet när alla andra fikar.. :)

Har tips på falsk potatissallad, gott till kall kyckling, fläskfile mm.
*riven blomkål
*finhackad purjo
*finhackad charlottenlök
*cream fraich
*sambal oelek
*salladskrydda
*peppar
Min absoluta favorit när det kommer till att ersätta de så traditionella mackorna på en utflykt, är helstekt fäskfilé skuret i lagom tjocka skivor.
Kanske med nån god fet dressing/majonäs att dipa i.
Tillsammans med ägg och ostskivor blir det i stort sett en komplett måltid.
Så föredrar jag helt enkelt vispgrädde att dricka till,
grädde och mjölk klarar ju faktiskt att inte hållas kallt relativt länge.
(Givet att Du inte har "svårt" för rumsvarm mjölk/grädde).
Biffar som i #23 är också jättegott att ha med.