Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1055 ggr
DaMum
0

Vikten före eller efter tillagning?

Ohoj!

Nu måste jag fråga en grej som jag grunnat på en tid. När man beräknar mängden protein, utgår man då ifrån ICKE tillredd råvara, eller ska man beräkna EFTER tillagning?

Det blir ju lite skillnad menar jag… En skiva rå lövbiff t ex, som kanske väger 100 gram, väger nog lite mindre efter stekning.

Tacksam för svar!

Kram!

Pasi
0

Jag bryr mig inte….jag tar x antal köttskivor, steker dem….slänger i mig dem!
Annars utgår man normalt från otillagat eftersom vattenförlust etc beror på tillagningsmetod.

gammelmor
0

Ibland finns på calcounter både rå och tillagad råvara. Fast jag brukar väga mina köttbitar efter tillagningen om jag väger - för då får jag mer och känner mig duktigare när inte procenten blir så hög.Flört

(Fast det är vädigt troligt att man skall räkna rå vikt.)

PaulaW
0

Jag håller nog med Pasi där. Det är vattnet som försvinner. Eventuellt fett som avskiljs vid tillagningen kan du med fördel reda till en sås med till exempel grädde och äggula, om du inte vill äta det som det är.

Mervi
0

Jag väger inget men tar köttvikten från paketet och använder den och sedan kollar jag hur många portioner det blir på ett ungefär. Jag är inte så petnoga.

Margareta
0

Jag gör inte ens som Mervi, jag är ännu mindre petnoga och äter bara…
men jag blir mätt på mycket mindre portioner numer så jag slutar äta INNAN jag blir mätt eftersom jag efter ett par år lärt mig att jag blir mätt senare i alla fall.

Numer pensionär i Nynäshamn

DaMum
0

Okej, tack så mycket!

Det må vara hur det vill med allt detta, men funkar gör det INTE! Inte för mig i alla fall.

The Båtten is nådd.