En liten fråga :))
Ja, Hej på er alla. Det är första gången jag skriver, men har kikat in några gånger. Bra sida tycker jag
Iaf, så har jag typ kört LCHF i två veckor. Helt plötsligt har jag nästan inte ont i mina knän, som spökat några månader. Kan detta bero på kostomläggningen?
Sen undrar jag om det är viktigt att äta regelbundet? :))
Nåväl, jag ska inte komma med fler frågor…denna gång.
Pling // Pia

Ja att smärtan avtagit kan absolut bero på kostomläggningen då tex spannmål kan framkalla inflamationer/infektioner (kommer aldrig ihåg vilket som är vilket av dessa). Även jag har fått mindre ont i lederna sedan jag la om kosten för ca 3½ vecka sedan.
Angående det med att äta regelbundet är nog ganska individuellt vad som passar och inte, jag själv äter när jag är hungrig, ibland blir det 1 gång per dag och ibland kan det bli 4 gånger på en dag beroende på vad jag äter, hur mycket och vad jag gjort i övrigt.
Har läst på denna sida i ca 3år till och från och vad jag förstått så är det många som inte håller några exakta fasta måltider som man gör med "vanlig" kost där man ska äta frukost, lunch, middag och en jädra massa mellan mål stup i kvarten.
Så mitt tips är ät när du är hungrig och ät tills du är lagom mätt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hej bybo! 
Visst kan frånvaron av värk bero på kosten. Du har ju slutat äta sånt som triggar inflammationer t ex.
Hur regelbundet man behöver äta är individuellt. Grundrådet är att äta när du är hungrig.. och tillräckligt mkt för att stå dig till nästa måltid. De flesta av oss skippar alla mellanmål, för man blir mätt och nöjd av maten. Vissa äter tre mål per dag, andra två.. och faktiskt finns de dem som bara äter en enda gång.
För mig är det precis lagom med tre mål per dag. Brukar äta ungefär samma mängd varje gång, men även det kan variera.
Viktigt att äta tillräckligt, så äter man färre gånger så ska det vara lite större portioner. Om kroppen inte får för lite energi/näring skruvar den ner förbränningen.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Att äta på regelbundna tider är väl mest en anpassning till praktiska omständigheter.
Det optimala vore att bara äta när man är hungrig och alldrig annars, sånt kan man kanske göra på semester och liknande långledigheter.
Däremot kan vara bra att ha lite planering så man inte blir så vrålhungrig att man stoppar i sig vad som helst.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hej Bybo!
Du har fått bra svar här tycker jag. Ät när hungern påkallar din uppmärksamhet. En eller flera gånger om dagen.
Själv äter jag oftast en gång om dagen, någon gång ibland blir det två.
De gånger jag får i mig mer kolhydrater än jag 'borde' (för vad min kropp mår bra av) så märker jag också att jag blir mer hungrig dagen efter, eller egentligen, mer "sugen"…
Härligt att dina knän visar dig så tydligt vad som är bra för dem! ;)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Åh, så gulliga ni är. Tack så mycket för era svar. Började med tre gr per dag, men undrar också om det är vanskligt att dra i sig nån osskiva eller så mellan nåt mål..ja, om man fikar eller så *S :))
Låter kanoners detta med att slippa värken! Märkte även nyss att jag nog tappat nåt kilo dessa två veckor då min byxlinning hade blivit slapp :))
Dra i dig hur mycket du vill av vad lchf du vill mellan dina mål! Så länge du håller dig till lchf så ät när kroppen vill! 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
#4 Nämen, är du här Andina *glad* Aha, då vet jag varför du rekomenderade cocosfett ( var de det:) osv….
Tänkt testa detta i flera år, men..ja…nu kom jag till skott. Har även högt Blodtryck, och brorsan diabetes så det är nog bra.
Gillar mjölkprodukter, kött osv…det enda jag kommer att sakna är en del rotfrukter..och olika bönor…eller bönor kanske man kan käka :))
#6 Låter perfekt det :))))

Om det behövs är det väl ingen fara, men att äta bara för att det är fika är lite att göra våld på aptiten.
För om du ger kroppen energi via munnen hela tiden så lär den inte ta något från dina fettdepåer.
Medans man går ner kan det vara en fördel att slopa mellanmål, hur man gör när man väl nått sitt mål är individuellt.
Fast ost är klart bättre än en bulle.
Nej, sant. Men, har känt mig hungrig, och då tagit lite ost, eller typ några oliver :))
Ah, eller så ökar jag till 4 mål till att börja med *kliar mig i hövve*
Tack

Eller så äter du mer under dina ordinarie måltider.
Lite bönor kan du nog äta - men du får prova dig fram vad som passar dig och din kropp. Det händer att jag äter lite bönor o annat med lite mer kolhydrater - men jag saknar dem inte lika mycket som jag trodde att jag skulle göra. Jag skulle vänta med att äta mer kolhydrater ett tag tills jag ser att symptomen är borta - och se'n prova att öka försiktigt. D v s om du fortfarande är sugen på bönor.
På www.fineli.fi hittar du vad alla livsmedel innehåller, kolhydrater, vitaminer, näringsämnen av olika slag. Där kan du se vilka bönor som innehåller minst kolhydrater (minns inte själv längre… minnet har inte blivit bättre än - fast det ska bli det…).
Jag tror inte att alla bönor är så kolhydratrika. Haricots vert tror jag t ex är ganska 'liberala'.
(Jo, jag har ätit lchf nu i drygt 2 år - och mår alldeles ypperligt av det! Allt jag trodde att jag skulle sakna har jag inte saknat för ett ögonblick!)
;)
#11 Det blir nog så, för jag gillar inte att äta många gånger per dag. Så detta sättet passar ju mig även på den biten :))
#12 Då väntar jag med bönor och sånt. Ttaycker att det går bra och känns bra, men filurar lite på om man blir som orkeslös, och då kanske behöver lite kolhydrater??
Vad härligt det låter Andina! Tack, för länken.
Innan jag började hörde jag precis några nya rön om att denna dieten var farlig, men….hehe…det bekom mig inte då jag tror på detta