Orolig - för mycket protein?
hej
jag är lite orolig över att jag får i mig för mycket protein och för lite fett, men jag är ju inte säker på detta. har försökt kolla värden och räkna lite men jag kommer liksom inte fram till något.
till frukost brukar jag äta 140 g bacon, + ca 3 ägg (stekta) i olivolja, och kaffe. till lunch och middag blir det oftast några grisfileer eller kycklingfileer med grädd-mustapekkasås (pepparfärskost) eller bearnaise. Fetaost äter jag nästan varje dag, ca 1/2 paket.
borde jag alltså minska på tex äggen och öka på baconet för att få mera fett och mindre protein? Eller bara försöka äta smör på ngt sätt?
Låter som du får i dig fett, men du stek inte i olivolja det är inte ett särskilt hälsosamt val att hetta upp oljor (förutom kokosfett/olja den går det ok med). Välj smör istället.
Bacon är inte särskilt nyttigt så att öka mer på den tror jag inte är en bra idé. Vill du absolut minska på proteinet undvik kycklingfilé och andra filér välj t ex karré, lår etc. istället alternativt kan man hoppa över någon äggvita eller två i maten.
Oroa dig inte för proteinet så mycket om du är i början eller om du äter orimligt stora köttportioner (fundera på om portionen kött hade kännts rimlig innan lchf, det är framförallt fettet och inte proteinet som ska öka så det kan ge en vägledning).
Svårt att veta när man inte vet exakt mängd du äter, men du ska äta minst 1 gr protein per kilo. Och du vet väl att det är ca 20% av köttet som är protein. Lägg gärna in Matdagboken så får du ett hum om hur mkt protein det är i t.ex en kycklingfile.
Vad är det du är orolig över? Mår du dåligt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
MimLan: nej prima mår jag! Men: Att jag inte skall göra det här "rätt"! jag har ju tagit bort så gott som allt vad heter socker, mjöl, potatis osv. men jag är ju osäker på att jag äter "fel" ändå. Jag menar, det verkar ju inte räcka till att endast äta kött, ägg, gräddsåser osv. det är den där jäkla räknedelen jag vill komma undan. jag vill ju inte räkna antal protein och fettgram för att veta om jag ätit rätt mängd. Är orolig över att det skall kunna gå fel om jag inte äter tillräckligt med fett.
#4 Lyssna på din kropps signaler. Mår du bättre med en högre andel protein jämfört med fett, så ät det. Mår du bättre av att minska på proteinet och ha högre fettandel, så kör så.
Ät när du är hungrig och ät igen när du är hungrig igen, så lär du dig vad som fungerar i praktiken.
Att oroa sig utan att det finns något att ta på är att utsätta sig för stress. Träna på att rycka på axlarna och slappna av, det är hälsa i hög grad.
Det är bara ca 5-6 g protein i ett ägg, ett paket bacon ger väl ca 30 g och om du sen äter 200 + 200 g kött till lunch och middag och lite mjölkprodukter och fetaost så får du kanske i dig 120-130 g protein. Nu vet jag inte vad du väger men jag själv som väger 59 kg äter ca 100-130 g protein per dag. Du behöver nog inte oroa dig.

Mnja.. mest oro för att göra fel verkar det som??
Var inte så orolig, det finns ingen magisk fördelning, mest olika förslag att sikta på, typ 75,20,5!
Hur ser sådan mat ut då kan man fundera på.. jo det är rätt enkelt.. stek en fet köttbit i smör, ta upp biten när den är färdig, slå en slatt grädde i pannan och sjud till en sås, slå såsen över köttbiten, ät med valfria grönsaker.
Det brukar bli en rätt bra fördelning på en sådan måltid, både teoretiskt och i praktiken.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Energi kcal:
1797,65
Energi kJ:
7513,25
Proteiner:
96,93
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
2,95
Vatten:
382,76
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
157,19
Kolesterol:
968,05
E-mättade:
66,93
Mättade:
67,46
F-mättade:
13,16
Vitaminer:
A:
859,70
B1:
1,10
B2:
1,55
B3:
28,55
B6:
2,23
B9:
110,75
B12:
4,81
C:
0,00
D:
3,91
E:
12,48
Mineraler:
Fosfor:
1176,95
Järn:
5,48
Kalcium:
611,50
Kalium:
1054,05
Magnesium:
115,60
Natrium:
3622,85
Selen:
70,28
Zink:
5,94
140Gram Bacon gris
140Gram Ägg stekt
25Gram Smör 80% fett
50Gram Vispgrädde 40% fett
75Gram Fetaost 25% fett
200Gram Kycklingbröstfilé u skinn
25Gram Olivolja
Det är bara eventuella grönsaker som saknas!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.