Köttfabriker - SVT Dokument inifrån
Har just sett Dokument inifrån på SVT2. Det handlar om Östersjön, som till stora delar är ett 'dött hav'. Och värre blir det. Ett nytt jättelikt hot har seglat upp - öppen dumpning av gödsel i jättestora 'sjöar', som sen rinner ut i haven, slaktrester dumpas och gödslandet av åkermarker är överdimensionerat. För det är billigast så.. Läckagen till havet - enorma.
Polen, Ryssland.. pekas ut som bovar, men alla länder bidrar.
Om ni orkar - jag kände flera gånger under programmets gång att jag inte orkar se och höra mer, men fortsatte ändå - se programmet!
Finns här i SVTPlay.
Tyvärr avslutas programmet med en uppmaning från en forskare att äta mindre kött och istället grönsaker. Generellt håller jag inte med, men jag förstår honom på sätt och vis.
Jag kommer fortsätta äta kött, men kommer titta ännu mer noga på ursprungsmärkningen. Köpa kött från länder där marken är skyddad, där krav finns på hur gödsel och avfall hanteras. Och inte från Danmark, för även om det står Danmark (vars mark är skyddad) så kan den mycket väl vara producerad i öst..
Vad är era reflektioner?
Jag äter mer grönsaker nu än tidigare. Har börjat kombinera nötter och fett till mina måltider, då behöver jag inte lika mycket kött för att bli mätt.
Jag såg det i rapport i kväll. De har långt kvar till ngn som helst form av kvalité i sin produktion - av vad det vara månde. Samma nedsmutsning i dag som tidigare. Laglöshet & korruption som är helt absurd.
Den här planeten är redan en förgiftad sophög - än så länge har knappt ngt gjorts i de fattiga länderna för att minska nedsmutsningen - snarare raka motsatsen.
Vi i de rika länderna skickar avfallet till dem - så får de ta hand om det & vi slipper se & hantera det.
Sedan kommer det tillbaka till oss i form av frukt, grönt - som odlats i förorenade jordar & vattnats med förorenat vatten - i vissa fall avloppsvatten p.g.a. bristen på rent vatten.
Grundvattennivåerna sjunker i t.ex. Kina, Spanien m.fl.
/L
Grönsaker sägs (i programmet) kunna produceras på en tredjedels landyta, jmf med kött, men det måste ju vara ett mycket kortsiktigt perspektiv på den siffran. I längden utarmas ju jordarna utan naturgödsel - och vi blir sjuka ifall vi äter för lite kött.. så…
Så lösningen i längden är ju verkligen inte att vi ska äta grönsaker istället för kött. Däremot är det ju VEDERVÄRDIGT att ha produktion så koncentrerad och med sådana (brist på) metoder..
Samtidigt kan man ju inte vägra ta in det här. FÖrespråkar vi köttätande för alla, så måste vi ju se helheten, känna till och kunna bemöta kritiken som garanterat kommer. Och jag känner mig ansvarig, som människa har jag möjligheter till val av olika slag. Vad kan jag göra, o pyttelilla konsument??
Har svårt att släppa det här.. 
Gårdarna kan inrymma 10 000, 20 000 eller fler grisar - och vara helt utan rening. En gris producerar tre gånger så mkt dynga som en människa!! Tänk er om våra städers avlopp skulle sakna rening!!!
Vitryssland nämndes åxå, trots att det inte är ett Östersjöland. En tredjedel av deras landyta 'läcker' mot Östersjön. Man nämnde enheter som orenat spyr ut gödsel från motsvarande Malmös befolkning..
Och efterfrågan på kött bara ökar, i takt med befolkningsökningen..

#3 Jag såg en liten redogörelse för övergödningen runt svenska Östergötakusten - den hängde inte ihop med aktuell grisproduktion, utan tvärtom så verkade kopplingen vara negativ. Minns dessvärre inte vem som skrev den (kanske Olle Holmqvist).
Jag anser nog att lorten/gödningen från grisar och annan boskap ska tillbaka ut i våra undernärda marker igen, något som redan sker i ganska stor grad i vårt land (antar jag på lukten i Sörlandet om våren
). Även gödningen från oss människor borde tas tillvara på ett bättre sätt - det finns snart 10 miljoner av oss i landet, vilket är mycket mer än vad det finns grisar, kor, hästar och getter (sammanslaget)!
I övrigt tror jag förstörande monokulturodling står för mer utsläpp än djurhållning, och omedelbart borde stoppas.
Utöver detta så tycker jag att, nu när man upptäckt att växter både kan känna och prata, massakerande av dessa (normalt levande då det görs) är allt för brutalt och savtörstigt. Ska nog skriva en savdrypande artikel om det i framtiden - för övergreppen måste stoppas.
Visst ska gödslet ut på markerna. Problemet är att dessa 'fabriker' dumpar och sprider ENORMA mängder på små små ytor. Jorden kan inte ta emot det, det lakas ut och så småningom hamnar det i haven, i detta fall Östersjön. KONCENTRATIONEN är en stor bov i dramat! I kombination med i princip obefintlig lagstiftning/miljöhänsyn.
Naturligvis finns flertalet andra källor till Östersjödöden - och det sas också i programmet. Östersjön är ju faktiskt till stor del redan död. Men det här är ett nytt hot, då de som driver dessa enorma enheter är helt hänsynslösa.
Ett nytt problem som spär på ett redan enormt problem.
Jag har dock den perfekta akutplanen!!! 
Vi tar ett gäng grävskopor och gräver helt sonika bort Danmark, som ju bara är i vägen och stänger av vattenflödena mellan haven. Som det är nu tar det visst 30 år för Östersjön att 'förnyas' (tyckte jag i och för sig lät lite), men försvinner Danmark så går det ju i ett hujj!! 
Ett xpl på resultatet av rovdriften:
Brusten gödseldamm utanför St Petersburg
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=4508293
"En damm med gödsel från en stor kycklingfarm utanför St Petersburg har sprungit läck med kraftiga utstläpp av fosfor och kväve som följd. Den här gången gick utsläppen till sjön Ladoga, men flera farmer i riskzonen ligger nära Östersjön, säger Seppo Knuttila, som jobbar på det statliga forskningsinstitutet Finska miljöcentralen."
---
/L
Ja, huvvaligen.. 
Har inte sett dokumentären än men som alltid när det gäller varor så är det efterfrågan som styr. Som konsument kan man välja och när det gäller kött så är det för mig bara en sak som gäller: Svenskt, närproducerat, gräsbetes- eller viltkött. Och att ta vara på hela djuret och inte bara äta filé och kotletter.
Jepp!
/L