Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1629 ggr
Paukku
0

paukkus tråd

hej =)

Har varit medlem här sedan december 2010 och har redan presenterat mig tidigare, men det verkar ju vara smart att smala allt i ett och samma tråd!

Just det här med att om man behöver hjälp med något så finns ju informationen sedan tisigare här och man slipper leta efter alla sina trådar Skrattande

Så hur går det för er mina lchf:ande vänner? Nya som gamla Glad

Själv började jag med detta i augusti 2010 och måste säga att jag är riktigt förvånad över hur lätt det har varit! Ok jag är och var stor men sedn dess har jag gått ner 26kg!!!!!!

Och har ca 5 kg kvar till målvikten, sedn finns det ju ändå 10kg övervikt kvar men mig gör det inget att vara lite rund och go hihii!

Nu har vikten stått still ett tag , jag har börjat ett nytt jobb efter mamma ledigheten och det är stillasittande vid kontorsbordet! Men jag vet att det är normalt att inte tappa vikten i så rask takt längre eftersom jag tappat så mycket redan!

Paukku
0

inte ens ett hej Flört

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skrattande Hej!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Paukku
0

tack zepp Skrattande

sitter och funderar på det här med att vikten stått still ett tag…. Inte bara det att jag har ett stilla sittande jobb men matvanorna, det har blivit mer och mer att jag går till pizzerian och tar en sallad för att jag inte orkat laga matlåda! Samt slarvat med ätandet hemma också! Istället för att äta ett ordenligt mål har jag varit bekväm/lat och tagit kokt ägg, majonnäs och ost…frukosten har bestått av the med kokosolja och grädde!

Vad ska jag göra för att få tillbaka matlusten och inspirationen för matlagningen igen?

skogsstjärnan
0

Hej! Skrattande

Du kan ju göra storkok någon dag i veckan när du har energi och fylla kyl/frys med matlådor.

Sen är ju både bacon, räkor, tonfisk och makrill smidigt så att du får i dig lite kött och fisk också.

Let your food be medicine and your medicine be food - Hippocrates

Paukku
0

jag var jätte duktig på att göra storkok när jg började jobba i februari men nu känner jag mig helt slut efter 8 timmars arbetsdag samt hämtning alt lämning på dgis, städning, tvättning när lilleman hamnar i säng stupar jag med!

i början använde jag söndagar för storkok och bad sambon ta sonen men nu känns det som att man tappat intresset och vill vila ut sig ordentligt inför nya veckan istället för att stå och laga mat i 3 timmar =( inte bara matlagninen man måste ju städa upp efteråt också Skrattande

jag vet att det är så för alla andra också men just nu har jag svårt att motivera mig Rynkar på näsan

JazzBass
0

Jag känner igen det där med att inte orka så mycket efter en arbetsdag (jag har också kontorsarbete), och då bor jag ändå ensam och utan några barn att tänka på. Kontorsarbete är förslappande på nåt vis…

Nu vet jag inte alls hur slängd du är i köket, men inspiration till matlagning kan du försöka hitta i att prova på lite nya saker. Prova lite nya ingredienser som du inte köpt förut, prova göra nåt thailändskt, nåt mexikanskt, nåt framskt eller  italienskt, lär dig göra äkta bearnaise- & hollandaisesås. Köp nån intressant kokbok och testa nåt recept. Läs också hela boken för inspiration till nya rätter. Själv har jag ett antal kokböcker (tyvärr ingen LCHF) men det är sällan jag följt nåt recept till punkt och pricka. Jag läser dem mest för inspiration.

För mig är matlagning lite av en hobby, men också för mig så kommer dagar då man inte orkar göra nåt annat än nåt riktigt enkelt typ några ägg och en burk makrill i tomatsås. Men matlagning behöver inte ta lång tid heller. För en månad sen ungefär kom jag hem men skulle iväg efter en halvtimme igen.Jag stekte ett par rödingfiléer, gjorde en gräddsås med portobellosvamp och shallottenlök i stekpannan efter stekningen, och mikrade några sparrisstjälkar med smör och salt. Tog totalt 25 minuter från att jag kom hem tills att jag ätit upp allt. Mikron är faktiskt utmärkt att tillaga grönsaker i som broccoli och sparris. Kanske också blomkål, det har jag inte provat… Blir som ångkokt men det går mycket snabbare. :-)

Kul nickname du har förresten. ;-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo.. inspirationen är inte alltid på topp.. det gäller nog alla och är antagligen inte så mycket beroende på om man har barn eller ej.. kan jag intyga som inte har barn och kan tappa lusten helt för matlagning ändå.

Ibland kan jag leva på ägg och falukorv i flera dar.. men då blir det så tjatigt att man rycker upp sig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Paukku
0

#6 hihii tack nicket har jag fått redan som barn/tonåring Skrattande

joo jag kan faktist laga mat och är riktigt duktig,(eller så är det bra nåt jag inbillat big LOL) det är därför som jag har tyckt att det här är lätt för att man kan göra så otroligt mycket roligt och nytt! Så jg förstår inte alls denna nya ovilja till att inte laga mat… men tack så mycket för tipsen!! En ny kokbok kunde ju faktist få igång inspirationen igen Skrattande brukar inte laga mat efter recept men man får ju inspiration, ska genast bege mig till maxi hihihii!

#7 jo du har rätt det spelar nog ingen roll i vilken livs situation mn befinner sig i!! heheheh jaa kanske ska prova med att äta nåt tills det kommer ut ur öronen på mig och sparkr igång matlagnings suget Skrattande