Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4612 ggr
kitabu
0

Anmälan till Socialstyrelsen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nedanstående anmälan mailade jag till Socialstyrelsen idag. Som nog alla förstår har jag fått hjälp att formulera inlagan av en medicinskt mycket kompetent person. Han skall ha stort tack

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Enligt artikel i Expressen 20110507

http://www.expressen.se/nyheter/1.2427793/blev-forlamad-efter-operation

där patientens namn, sjukhusets namn och chefläkarens namn anges, skulle för några månader sedan kvinnan, som är diabetiker typ 2 ha opererats med gastric bypass för att bli frisk från sin diabetes.

Generellt gäller att man måste ha evidens för sådana ingrepp. Det betyder att nyttan måste vara större än skadan. För gastric bypass operation vid diabetes och övervikt finns evidens för att nyttan sannolikt överväger skadan åtminstone för patienter som ingår i en studie. Däremot kan resultaten vara annorlunda i normalpopulationen.

Det finns ingen evidens för att göra gastric-bypass hos normalviktiga med diabetes. Det finns därför ingen indikation, och att i sig själv att göra ingreppet med denna brist på indikation måste anses för fel.

Frågan är nu om det hela är korrekt refererat i tidningsartikeln?

Chefläkaren Jerker Isacsson säger i Expressen:

- Vi har självklart gjort en internutredning men inte lyckats finna att någon har gjort ett misstag. Men speciellt som vi gör fler sådana här operationer är det extra viktigt att det här utreds ordenligt, förklarar Jerker Isacsson.

Med stöd av ovanstående citat av chefläkare Jerker Isacsson och det faktum att någon indikation för en gastric bypass för en normalviktig diabetiker inte förelåg anmäler jag härmed Borås Lasarett och behandlande läkare till Socialstyrelsen för orsakande av fara för patienten och bristande patientsäkerhet.

Sönnarslöv 20110512

Helena Hesselmark

samhällsgeograf

yvonnel
0

Tack Helena!

Det görs definitivt alltför många sådana operationer idag, jag tycker nog att vården kunde läggas på en annan nivå, det är många som fortfarande väntar i kö för höftleder och annat liknande för vardagsbehovet att klara sig utan daglig hjälp med det primära.

Är det någon som har efarenheter egna eller andras att förmedla angående den nya metoden med fettsugning utan operation?

kitabu
0

Yvonne, det görs många gastric bypass för överviktiga personer även dylika med diabetes, men detta är mig veterligt första och enda? gången det gjorts en gastric bypass på en normalviktig diabetiker.

Vi skall verkligen hoppas att det inte görs fler av detta slag.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

kitabu
0

Jag kostar på mig en kommentar för att inlägget skall pushas upp. Kanske finns det fler som vill delge sin åsikt om knivhanteringen på Sveriges sjukhus.

Det borde framföras åsikten att man skall tänka efter före.

Det hoppas jag att jag har gjort genom denna anmälan.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Aliki
0

Bra gjort!

Jag är inte diabetiker och är inte heller kandidat för magop.

Vill inte uttala mig om diabetesbehandlingar då kunskaperna är minimala (själv hade jag p-gl.5,3 e.m. efter mat i somras…Obestämd)

Har däremot hört rykten om att en "tjej" blev rekomenderad ( vet inte vilken klinik) att äta upp sig lite i vikt för och därmed hamna på "op.-rekomenderat BMI"

camsve09
0

Två av mina arbetskamrater "åt upp sig" för att få opereras. Det hade knappt någon övervikt alls.

Den ena är nu hemma med brock på tarmen, den andra ser ut att lida av svår närningsbrist och mår inte bra… Men smala är de - båda två. Så två "lyckade" operationer till statistiken.

Vad händer med sjukvården??? Detta är horribelt på så många sätt. Och JAG vill inte betala för denna typ av idioti via mina skattemedel, eller drabbas på jobbet på grund av folks fåfänga. "Smal och sjuk" bättre än "frisk och mullig" - och vi som är kvar på arbetsplatsen får jobba med vikarier eller med ont om folk pga komplikationerna efter operationerna. Jag talar om personer som är unga, inte var speciellt "feta" och som opererat sig sjuka.

Cowboy
0

Jag antar att de som blir alkoholister eller de som begår självmord också räknas in i statistiken för lyckade operationer.