Göra egen yoghurt?!
Jag har hittat flera olika recept på egen yoghurt där man börjar med fet mjölk och naturell fet yoghurt. Men hur blir det med khl-innehållet? Kommer den färdiga yoghurten innehålla samma mängd khl som mjölken eller försvinner de med vasslen (om man nu väljer att pressa ur den, inte alla recept gör så)?
Ideén är ju jättekul och vi älskar yoghurt här, men äter egentligen ganska lite. Ett recept påstod också att det var lika enkelt att göra typ egen creme fraiche/sour creme.
aswedishsmorgasbord.com
Bakterierna äter upp mycket av mjölksockret, så yoghurten innehåller nog mindre kolhydrater. Ju längre man låter kulturen verka, desto surare blir yoghurten.
Jamen, det är ju klart! *slår mig för pannan* Känner mig redigt korkad nu
Jag tänkte iallafall prova ikväll och göra den i slow cookern.
aswedishsmorgasbord.com

Släng i lite grädde också så får du även upp fetthalten lite
Det borde vara så att bakterierna äter upp en del av mjölksockret. Filmjölk och youghurt som säljs i butikerna har dock i regel exakt samma kolhydrathalt som mjölken av samma märke så jag misstänker att processen inte ger något större utslag på näringsinnehållet.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
… har ar litet info hur man raknar carbs i yogurt:
http://lowcarbdiets.about.com/od/whattoeat/a/yogurtcarbs.htm
Hur gor du yogurt i slowcooker? Varmer du upp den, stanger av och se'n staller burkarna i for att de ska halla jamn varme?
Jag har inte gjort det än. Tänkte prova i veckan. Återkommer.
aswedishsmorgasbord.com

… jag gjorde en liten search och fran vad jag laser av resultatet (tunn yogurt) sa bryr jag mig inte om att forsoka … koka mjolken i 2,5 timme? Varfor?
Detta ar varldens enklaste recept som har foljt mig i mer ar an jag ids komma ihag:
Hetta upp mjolken till kokpunkt i en kastrull, svalna ner den i vattenbad pa nagra minuter, blanda i yogurtkulturen (1/2 burk natural yogurt till 1 l mjolk) - vispa inte, ror i - och se'n linda in containern i en varm handduk … 12 timmar - i rumstemp - senare och VOILA! yogurt och ingen slowcooker som ska diskas eller star i vagen
http://crockpot365.blogspot.com/2008/10/you-can-make-yogurt-in-your-crockpot.html

… glomde saga att jag gor min yogurt med enbart vispgradde … inget extra mjolkpulver som man brukade ha i for att uppa protein% … tror jag var anledningen ialla fall … ju langre yogurten star, dessto tjockare blir den … och surare. Har daremot INTE lyckats reproducera grekiskt yogurt … kanske det ar for att den man koper i affaren inte ar akta grekisk men 'tillrattalagd' for var smak? Nar jag koper olika Balkanyogurt fran var Mediterranian market sa ar den sur, inte alls som den 'grekiska' (Fage's) som saljs i kyldisken hos Meijer's …
Fast jag tycker det verkar enkelt att använda slowcooker.
Angående grekyoghurt så hittade jag det här receptet:
aswedishsmorgasbord.com

… mnjaaaa … jag provade att gora sa en gang i tiden men inte smakar det som grekisk yogurt. Det blir bara en tjockare konsistens … smaken blir inte annorlunda.