Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 14065 ggr
[Sunshinegirl26]
0

Blomkålsmos- Onyttigt? ? ?!

Jag har bara en sak att konstatera efter att ha testat gjort blomkålsmos för första gången. Fy farao vad gott!!!!!!!!!!!!!

Nu till min fråga. Innehåller blomkål mycket kolhydrater? Annars hade jag tänkt ätit det nämligen varje dag nu framöver tills jag hittar nästa grej som jag älskar. (Behöver få i mig mer fett i maten) så därför tyckte jag det var suveränt att ha i grädde i moset och smör.

Onyttigt i rubriken menar ju givetvis om det är för mycket kolhydratsrikt =)

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ungefär 2 gram kolhydrater per hundra gram!

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=322&lang=sv

Det blir mycket blomkålsmos framöver vad jag förstår? Tungan ute

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JazzBass
0

Det är bland de mest kolhydratfattiga grönsakerna, 2,1g/100g enligt http://www.hertzmanfrukt.se/produkt.htm

Så mumsa på bara. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MickeB
0

Nej. det är därför som blomkålsmos rekommenderas i LCHF, just för att kolhydratinnehållet är så lågt. Det gäller egentligen de flesta kålsorter prova tex broccolimos, coleslaw på vitkål (med majonäs/cremefraiche)

Lycka till

[Sunshinegirl26]
0

Nämen gud vad bra! Vad glad jag blir! Skrattande Jag har ju sett att många äter blomkål, men jag vet ju inte vart dom är i sin viktminskning och hur "noga" dom är med kolhydraterna. Jag som är i nybörjarfasen vill ju gärna börja ganska "strikt", för att sedan när jag nått min idealvikt lägga till lite mer kolhydrater.

Det lär bli mycket blomkålsmos framöver! Ska absolut testa broccolimos! Kör man samma procedur då? med grädde och smör? Vore perfekt och hitta en variation till och köra, man vill ju hitta sina favoriter =) Testade äggmjölk, 2 varianter men jag hulkade mig igenom det bara =/ Men det här kunde jag ha tömt kastrullen på ;) Tungan ute

Tack för svaret hörrni! :)

Besika
0

Jag brukar blanda blomkål och broccoli, supergott! :)

yvonnel
1

Nu kommer ju snart den färska vitkålen som är en höjdare kokt med smör på och lite salt. Missa inte det.

Margareta
0

Om du är rädd för kolhydraterna kan du skippa grädden och bara köra i smör - det räcker mer än väl och blir betydligt striktare!

Numer pensionär i Nynäshamn

Athenasmatte
0

Jag brukar blanda broccoli och blomkål och göra mos på det. Jättegott och lite billigare, eftersom broccoli är billigare än blomkål! (i alla fall där jag bor)

Athenasmatte
0

En sak till; jag tycker faktiskt att blomkålsmos är mycket godare i smaken än potatismos (som man åt förr!)

mrztigger
0

Vi brukar blanda blomkål m broccoli och lite creme fraishe lr turkisk yogurt. Ngt annat som är gott är att blanda i parmesanost i blomkålsmoset. Underbart gott!

Håbe
0

Jag tycker blomkålsmoset funkar jättekonstigt för mig. Är egentligen inte särskilt förtjust i blomkål, men när jag gör moset tycker jag att det är helt ok. I munnen smakar det bra och ändå är det som att jag inte kan äta det. Det tar bara stopp och jag känner mig illamående. Det växer i munnen. Fast jag tycker det är gott. Helskumt! Men ska pröva tipset om att blanda med broccoli. Det kanske bryter av smaken lite. Det är verkligen bra att ha något bra att servera till köttprodukten ibland.

jbson
0

Blomkålsmos är verkligen jättegott och nyttigt! Skrattande

Jag har även börjat använda kålrabbi som ersättare för potatis, den innehåller kolhydrater men inte lika mycket som i potatisen… Så som omväxling tycker jag den funkar som bra som lite festligare alternativ…

Och ungsgratinerad broccoli med ost… Yummy

Fiana
0

Måste tillägga att de angivna 2 gram kolhydraterna på en del listor för blomkål tror jag är lite glädjekalkyl (och stämmer generellt inte med vad det står på förpackningen) - det är inte riktigt rimligt värde.

Däremot är de relativt lite kolhydrater i blomkål - det man kan behöva vakta på är mängden man kan få in i mos - det kan bli mer än man tror så kan vara idé att väga, om inte annat kan man få ont i magen av stora mängder kål.

Mitt "tips" till blomkåls mos är att se till att ha i något lite syrligt, som cremé fraiche eller philadelphia eller liknande, tycker jag blir godare. Föredrar också att koka i vatten och mixa med smör snarare än att koka i grädde som en del recept säger.

Tyvärr missar man ju en hel del av c-vitaminet om man gör det till mos (knappast "snäll" behandling att först koka ordentligt mjukt och sen mixa också).

MimLan
0

#13 Vad är det mixningen gör mot c-vitaminet?

Jag är skeptisk till att man äter blomkål för c-vitaminet. Och de få av oss som behöver tänka på det använder nog annat än blomkål som en huvudkälla.

F.ö. är det inte nödvändigt att koka ordentligt mjukt, jag brukar anse det ett misslyckande när jag råkat göra det och en del gånger inte använt mig av blomkålen.

Aliki
0

Jag gör blomkålsmos var o varannan vecka…så bra att ha som "bas" i matlådan, men jag äter inga stora mängder ( 1 huvud räcker till minst 3-4 matlådor) Blir lätt "gasig" om det blir för mycket. Jag har både smör, grädde och ibland en klick philadelfia i moset. Äter med fläsk, kyckling, bacon, köttgryta…ibland extra riveost eller en klick smör på toppen.

Något gram mer eller mindre kolhydrater… det är gott och bra tillbehör till proteinet. Men jag är också lite periodare som TS, kanske snöar in på något annat snart.

#13   Var säljer de blomkålen i förpackning?

[Pennylane1]
0

fryst menas nog då, med förpackning alltså. Det går utmärkt att göra mos på fryst.  Koka som vanligt bara. Jag kokar aldrig i vatten först,(när jag gör mos) det tycker jag blir vattnigt utan en bottenskyla grädde bara.

Aliki
0

Aha..fryst Skäms. Så långt tänkte jag inte. Det kanske blir billigare, periodvis är ju blomkålen ganska dyr.

(fast 9.90 st. på Lidl förra veckan var ett bra pris)

[maxxtro]
0

Brukar göra den här varianten och tycker det nästan smakar som vanlig potatismos http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=871

Fiana
0

#14 Finfördelningen som ökar ytan ska tydligen även den hjälpa till att ytterligare förstöra c-vitaminet.

Till mos (och i de flesta recept för blomkålsmos brukar det stå det också) tycker jag det blir bättre om den är ordentligt mjuk. Till annat håller jag med om att den inte ska så mycket.

Har sett på en del ställen en hänvisning om att man får i sig så mycket c-vitamin från blomkål(smos) och man har då utgått från de listade värdena från rå blomkål. Vilka naturligtvis inte kommer i närheten, speciellt om man utgår från "färsk" från affären, då de ofta legat där läääänge :(. Själv brukar jag använda rå paprika för c-vitaminet (märker rätt tydligt när jag inte får i mig tillräckligt tyvärr).

Det blir tyvärr ofta lite tokigt i lchf sammanhang när man ska visa att vi får i oss så mycket c-vitamin och man då hänvisar till rå-värden från färska (på riktigt som i nyplockade, inte legat i affären eller hemma en vecka eller två) grönsaker som oftast äts tillagade och i många lchf-recept "dubbeltillagade" genom först kokning som lakar ur det (och vattnet används sällan i maten utan ersätts av grädde etc.) och kanske sedan en lång tillagning i ugn till gratäng ovanpå det.

Samma problem får man med t ex folsyra som också är en sådan känslig för upphettning vitamin.

Den fördel frukt har i "fruktågrönt"-debaklet är ju att den oftare äts rå än grönsaker när det kommer till de mer känsliga vitaminerna, även om även den nog har långt ifrån "tabellvärdena" även den då den ligger länge efter plockning på samma sätt som grönsakerna.

Andina
0

Jag kokar helst min broccoli och min blomkål i en ångkokare - oavsett om jag gör mos av dem eller inte.

Då försvinner inte smaken med vattnet och troligtvis inte så mycket av näringsämnena heller.

Jättegott!

(Glöm inte att använda stammarna också! I moset, kokta, eller råa och skivade i sallader t ex. Tips.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Immeliten
0

Jag är inte superstrikt med kolisarna utan äter en del frukt,bär,nötter och mjölkprodukter oxå. Men just blomkålsmos och slät blomkålssoppa kan jag inte äta eftersom det triggar mig nåt helt enormt för att det smakar så himla SÖTT! Har svårt att tro att det bara är 2 g/kolisar per 100 gram även om det står så i tabeller. Rå blomkål som man tex dippar går däremot bättre. Så om blomkålsmos är "nyttigt" för just dig beror nog på om du mår bra av att äta det och känner dig nöjd och mätt efter en normal portion.